رونمایی انگلیس از لایحه‌ای برای نادیده گرفتن بخش‌هایی از توافق برگزیت

انگلیس از لایحه لغو بخشی از توافق برگزیت مربوط به پروتکل ایرلند شمالی رونمایی کرد.

انگلیس امروز (دوشنبه) از لایحه قانونی رونمایی کرد که به موجب آن بخشی از توافق برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) لغو می‌شود.

نشریه بلومبرگ در گزارشی از رونمایی این لایحه خبر داد و نوشت که پیش‌نویس این قانون پروتکل ایرلند شمالی را لغو خواهد کرد.

این قانون خطر جنگ تجاری با اتحادیه اروپا و مقابله «بوریس جانسون» نخست‌ وزیر انگلیس با مخالفان خود از حزب محافظه کار را افزایش می‌دهد.

این لایحه به دنبال واگذاری اختیارات انگلیس به بازنویسی یک‌جانبه بخش عمده پروتکل ایرلند شمالی است که این منطقه را پس از برگزیت در بازار واحد اتحادیه اروپا نگه داشت و مرزی گمرکی با بخش اصلی انگلیس ایجاد کرد.

در صورت تصویب این قانون جدید، به وزرا این امکان داده می‌شود که چارچوب نظارتی مورد توافق هر دو طرف در سال ۲۰۱۹ را نادیده گرفته و آن را با قوانین جدید در مورد چک‌های گمرکی، مالیات و داوری جایگزین کنند.

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «این یک راه‌ حل منطقی و عملی برای مشکلات پیش روی ایرلند شمالی است. این امر از بازار واحد اتحادیه اروپا محافظت کرده و تضمین می‌کند که هیچ مرز سختی در جزیره ایرلند وجود ندارد.»

این اقدام خطر آغاز مجدد اختلاف با اتحادیه اروپا، ۲ سال و نیم پس از خروج این کشور از این اتحادیه، را به دنبال دارد. همچنین در پس این قانون اتهام نقض قوانین بین المللی برای دولت جانسون هم وجود خواهد داشت.

وزارت امور خارجه انگلیس در بیانیه خود گفت که این قانون «همخوان با قوانین بین‌المللی» و با هدف حفاظت از توافق صلح ۱۹۹۸ در ایرلند شمالی است.

این لایحه حاوی مقرراتی است که در صورت توافق با اتحادیه اروپا، جایگزین با یک توافق مذاکره شده شود.

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌ وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار