ناتو: نمی‌توانیم عضویت سوئد و فنلاند را تضمین کنیم

دبیرکل ناتو با بیان آن‌که عضویت سوئد و فنلاند همچنان هدف این ائتلاف است اعلام کرد تضمینی نمی‌تواند برای آن ارائه دهد.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو، با بیان آن‌که عضویت سوئد و فنلاند همچنان هدف این ائتلاف نظامی است، اعلام کرد مشخص نیست که آیا ناتو بتواند بر مخالفت ترکیه غلبه کند یا خیر.

استولتنبرگ در مصاحبه با نشریه پولیتیکو در پاسخ به آن‌که آیا به عقیده او ترکیه ناتو را تحت فشار قرار داده است، زیرا ناتو برای پذیرش یک کشور جدید به حمایت تمام ۳۰ عضو نیاز دارد، گفت: «در ناتو ما سیستمی داریم مبتنی بر اجماع، این روشی است که در ناتو تصمیم می‌گیریم، سپس اغلب موقعیتی پیش می‌آید که یک یا چند متحد با بقیه مخالف هستند که باید بر آن غلبه کنیم.»

دبیرکل ناتو افزود: «استکهلم و هلسینکی به تازگی درخواست داده‌اند، و هدف من هنوز این است که مطمئن شوم که آن‌ها می‌توانند به زودی به ما بپیوندند. من نمی‌توانم تضمین کنم، اما می‌گویم هنوز هدف من این است.»

او در ادامه ترکیه را به دلیل «نقش کلیدی» آن در مبارزه با تروریسم و ​​موقعیت جغرافیایی آن در دریای سیاه و هم مرز بودنش با عراق و سوریه، به عنوان کشوری «از اهمیت بالا برای ائتلاف» خواند و گفت: «بنابراین، وقتی آن‌ها نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، باید بنشینیم و به این نگرانی‌ها رسیدگی کنیم؛ و این دقیقاً همان چیزی است که ما اکنون در حال مشورت در مورد آن هستیم؛ و سپس امیدوارم بتوانیم راه‌حلی پیدا کنیم تا فنلاند و سوئد در اسرع وقت به عضویت در آیند.»

این در حالی است که شب گذشته «ولادیمیر چژوف» نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرد که احتمال پذیرش درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو بسیار اندک است.

روزنامه ترکیه‌ای حریت نیز گزارش داده بود که آنکارا از فنلاند و سوئد قبل از پیوستن به ناتو ضمانت نامه کتبی برای غلبه بر اختلافات درخواست کرده است.

ترکیه این دو کشور را متهم می‌کند اعضاء حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) را پناه می‌دهند. آنکارا و متحدان غربی آن، پ‌ک‌ک را یک گروه تروریستی قلمداد می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار