هجدهمین سفر رئیس جمهور مصر به فرانسه با هدف تقویت روابط

رئیس جمهور فرانسه با همتای مصری خود در کاخ الیزه دیدار و درباره توسعه همکاری‌های اقتصادی گفتگو کرد.

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه، این دیدار که هجدهمین دیدار عبدالفتاح السیسی از فرانسه از زمان به قدرت رسیدنش است، در چارچوب توسعه همکاری‌های دوجانبه اقتصادی انجام شده است.

دفتر ریاست جمهوری مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه و مصر در موضوعاتی نظیر مبارزه با تروریسم و بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای از جمله لیبی، سوریه، لبنان و فلسطین اشتراک نظر دارند.

کاخ الیزه همواره مصر را به عنوان کشوری مهم برای صلح و ثبات در خاورمیانه تلقی می‌کند. این کشور مانند امارات عربی متحده و عربستان یکی از شرکای راهبردی فرانسه می‌باشد. رئیس جمهر سیسی امیدوار است این همکاری تقویت شود.

بنابر اعلام کاخ الیزه، دو رییثس جمهور درباره مشکلات منطقه ای، همکاری‌های دوجانبه و ابزار‌های تقویت روابط گفتگو کردند. موضوعات امنیت انرژی و امنیت غذایی نیز با توجه به بحران اوکراین توسط طرفین مورد بحث قرار گرفتند.

مصر نخستین وارد کننده گندم از روسیه و اوکراین است و بحران اوکراین تأثیر عمیقی بر واردات گندم به مصر گذاشته است. در عوض از زمان شروع جنگ در اوکراین، صادرات گاز مصر به اروپا افزایش یافته است.

پروژ‌های زیربنایی در مصر نیاز به تخصص فنی فرانسه دارند. بسام رادی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر می‌گوید کشورش تمایل دارد در همه سطح‌ها روابط خود با پاریس را گسترش دهد.

گفتنی است رئیس جمهر مصر با برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه نیز دیدار کرد. دو طرف درباره انرژی‌های تجدید پذیر گفتگو کردند. مصر نوامبر آینده در شرم الشیخ میزبان اجلاس جهانی آب و هوایی کوپ ۲۷ خواهد بود.

مدافعان حقوق بشر در فرانسه از امانوئل مکرون خواسته اند در دیدار با سیسی خواهان آزادی علا عبدالفتاح، زندانی سیاسی در مصر بشود. وی از بیش از ۱۰۰ روز پیش در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، عبدالفتاح سیسی را «دیکتاور مورد علاقه غربی ها» لقب داده بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار