نگاهی به اقدامات شورای فرهنگ عمومی؛ از ارتقای فرهنگ تا پاسخ به مطالبات عمومی

امامی گفت: شورای فرهنگ عمومی، نهادی هماهنگ کننده و تأمین کننده خوراک راهبردی برای دستگاه های فرهنگی و مجموعه های عمل کننده در حوزه فرهنگ است.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی درمورد وظایف شورای فرهنگ عمومی بیان کرد: شورا، از لحاظ ماهیتی، یک نهاد هماهنگ کننده، رصدگر و تأمین کننده راهبرد و خوراک راهبردی برای دستگاه‌های فرهنگی و همچنین، مجموعه‌های عمل کننده در حوزه فرهنگ است و ما به طور تخصصی در حوزه فرهنگ، اخلاق عمومی، باور‌ها و مفاخر فرهنگی و هویت و تنوع فرهنگی کار می‌کنیم و سه حوزه باید با یکدیگر تلفیق شوند تا این شورا مفید باشد که عبارتند از: حوزه‌های رسمی، نخبگانی و عمومی.

او تصریح کرد: در شورای فرهنگ عمومی سعی می‌کنیم روابط عرصه‌های نخبگانی، رسمی و عمومی را با یکدیگر تقویت کنیم تا حال فرهنگی جامعه ما بهتر شود. از اینرو، اگر با توجه به شکاف‌های نسلی و سرعت تحولات فناوری، بتوانیم رصد و فهم تغییرات فرهنگی را، هم از لحاظ فهمیدن و هم از نظر فهماندن را در دست بگیریم، می‌توانیم به اهداف فرهنگی جامعه و انقلاب نزدیک شویم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی، با اشاره به مصوبه ۴۲۷ عفاف و حجاب ادامه داد: پرونده پیگیری اجرای مصوبه به دلیل نقش جدی استانداری‌ها و همچنین، برخی از نهاد‌هایی که باید اقدامات سلبی انجام دهند تا حدی به تحکم بیشتر نیاز دارد. زیرا عملاً از سال ۸۷ به وزارت کشور سپرده شده است و همکاران در آن جا با ممارست و جدیت در حال پیگیری آن مواد هستند و ما هم در کنار آن‌ها هستیم. بنابراین، گفتمان زیست عفیفانه و انتخاب تاریخی مردم ایران و ممیزه زیبای فرهنگی خصوصاً زنان در جامعه ما که متکی بر اصل بزرگ اصالت خانواده و حفظ حریم‌ها و زیرساخت‌هایی است که امنیت روانی و جنسی و خانوادگی را در جامعه ما فراهم می‌کند، در حال انجام است که در این میان، جامعه ما باید با خودش مقایسه شود و نباید در حوزه‌های فرهنگی، مقایسه‌های تصنعی داشته باشیم و در واقع، نیاز‌ها و مطالبات فرهنگی جامعه ما باید با خودش سنجیده شود.

امامی افزود: باید گفتمان را در طول ۱۵-۱۰ سال گذشته حاکم کرده و بدنبال آن، زیرساخت‌ها و تسهیلات و سراشیبی رو به پایین را برای زیست عفیفانه در جامعه فراهم می‌کردیم که نقص‌هایی وجود داشته است و ایراد‌های زیادی وجود دارد که سعی می‌کنیم آن‌ها را بشناسیم و بر همین اساس، در شرایط اخیر، در حوزه زیست عفیفانه تلاش کردیم ۱۲ راهبرد گفتمانی و فرهنگی را به رویکرد‌هایی اضافه کنیم که قبل از این داشتیم.

او با اشاره به راهبرد‌ها بیان کرد: ۱). دسترس پذیری لباس سالم، زیبا و عفیفانه و ارزان برای همه مردم خصوصاً اقشار آسیب پذیرتر و افرادی که دسترسی کمتری به زندگی شهری دارند.

۲). هدفمند، هوشمند و غیر مستقیم شدن درمان افرادی که به هر دلیلی ولو حتی از روی ناآگاهی، تخلفی از قوانین دارند.

۳). تقویت گفتمان خانواده و نیاز‌های امنیتی خانواده. زیرا نیاز امنیتی شهر با خانواده تفاوت دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی گفت: تلاشمان را با این سه راهبرد با محدودیت‌هایی که داشتیم پیگیری می‌کردیم که در این میان، با ماجرایی برخورد کردیم که بهانه اش، مواجهه با متخلفین بود و درواقع، از ماه‌ها و سال‌ها قبل، درمورد تغییر آن و بروز رسانی و بهینه سازی اش کار شده بود و در حال حاضر نیز، این اقدام با روش جدید درمورد بخش سلبی به عنوان مطالبه جامعه در حال انجام است. البته گفتمان، کار نظام فرهنگی کشور بوده است.

به گفته امامی، امسال، به مناسبت روز عفاف و حجاب، شورای فرهنگ عمومی کشور، جایزه گوهرشاد را تصویب کرد که بهترین الگو‌ها و الگوساز‌ها در حوزه عفاف و حجاب عرضه می‌شود و بدنبال آن، شورای سیاست گذاری جایزه ملی گوهرشاد اعلام حضور کرد و به عنوان داور و رصدخانه قوی، به معرفی بهترین ظرفیت‌های جامعه و حتی رویکرد جهانی و منطقه‌ای و به ترویج این فضیلت بزرگ به نام حجاب می‌پردازد.

او ادامه داد: ما رویداد ملی گوهرشاد، پویش ملی رستا ویژه دختران ۱۸-۱۲ سال را به عنوان برنامه‌های مردمی داریم و در رویداد بزرگ گوهرشاد، روی تولید محتوا در حال انجام کار هستیم. زیرا باید نشان دهیم که خانواده‌ها بیشتر به سواد فرهنگی و رسانه‌ای نیاز دارند و رعایت نکردن پوشش در جامعه چه آسیب‌هایی را بر نهاد خانواده وارد خواهد کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: تا شب عید، نمایشگاه‌های مستقیم عرضه پوشش‌های باکیفیت و بسیار ارزان در حوزه‌های مختلف خصوصاً حجاب برگزار خواهد شد که در تهران، از ۱۵ دی ماه، بزرگ‌ترین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای حجاب و پوشش‌های اسلامی را در مصلی تهران خواهیم داشت که از تولیدکنندگان مختلف در اقصی نقاط کشور می‌خواهم در فراخوان کارگروه مد و لباس ما شرکت کرده و این فرصت را پیدا کنند تا در این شرایط نامتوازن توزیع لباس حضور داشته باشند. زیرا مردم شاکی هستند چرا بازار متناسب با واقعیت رصد شده جامعه نیست.

امامی گفت: فرصت نمایشگاه‌ها برای ظهور و تجلی، فرصت خوبی هستند و درمورد سکوی دائم باید بگویم که بار‌ها می‌گویند چرا حتی برای کارمند خانم، گزینه‌های کمی برای خرید مانتو وجود دارد؟ چرا درمورد چادر که مصرف بیش از ۴۰درصد افراد جامعه است با انبوهی از فروشگاه‌ها مواجه نیستیم؟ برای این منظور، تلاش کرده ایم و از تولیدکنندگان دعوت می‌کنیم که در تعاونی مشترک در حوزه توزیع پوشش‌های اسلامی و لباس و مواد اولیه و پارچه شرکت کنند که در یکی از مرکزی‌ترین میادین تهران، فروشگاه بزرگی با متراژ بیش از ۵هزار متر مربع به صورت فروشگاه زنجیره‌ای پوشش‌های اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز حجاب در منطقه ما شکل خواهد گرفت و می‌توانیم در جهان اسلام هم به آن افتخار کنیم.

به گفته او، روش راه اندازی این پلاسکو لباس عفاف و حجاب ایرانی اسلامی بدین صورت خواهد بود که اولویت با تولیدکننده‌ها و فعالان این حوزه است که سهامداران  این پلاسکو شوند و در مرحله بعد، با همکاری جدی یکی از بانک‌های دولتی، اگر سهامی باقی ماند خود مردم، سهام این مجموعه را خریداری کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: ما در همه رویداد‌ها و پویش ها، تمرکزمان روی تبیین و نشان دادن زیبایی‌ها و ابعاد تاریخی و زدودن شبهات و غبار‌هایی است که بعضاً لکنت زبان خود ما به عنوان معلم مدرسه، مبلّغ مسجد و... باعث آن‌ها شده است و در این میان، به طور عام، باید راهبردمان مشخص شود و احساس می‌کنم دوستان به این تمرکز رسیده اند.

به گفته امامی، حقانیت پیام مقاومت فرهنگی انقلاب اسلامی در برابر هجمه تحریک ساز جهانی زمانی محقق می‌شود که لکنت زبانمان را کنار بگذاریم. به عبارتی، درون این صندوقچه، به اندازه کافی،  پاسخ و روشنی  وجود دارد و مشکل این است که خودمان درب آن صندوقچه را بسته ایم. بنابراین، نوع بیان، انتخاب اولویت، عدم توجه به امور مشترک بین نظام رسمی و نظام مخاطبان، چالش جدی ما بوده اند.

او گفت: اگر تأکید بر این است که هیچ ابایی از مورد سوال قرار گرفتن حتی نظام ارزشیمان نداریم به خاطر این است که این نظام ارزشی به قدری درون زا، معقول، منطقی و مستحکم و مبتنی بر فطرت انسانی است که هر کسی، آن را گفت وگو و سوال پذیر نکند به آن ظلم کرده است. بنابراین، این رویه باید در خطبه ها، منبرها، صاحبان قلم و بیان ما اصلاح شود چراکه در این صورت مشخص می‌شود نوجوان و جوان ما در کدام قسمت سوال دارد و به واسطه آن، زمینه برای تشویش افکار عمومی فراهم نمی‌شود. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی، درمورد جشنواره گوهرشاد ادامه داد: جشنواره ملی گوهرشاد از همین ماه، دی آغاز شده و تا روز عفاف و حجاب ادامه دارد و مجموعه‌ای از پویش‌های فراخوان تولید محتوا، جایزه ملی گوهرشاد، نمایشگاه‌ها و فراخوان‌های طراحی، نوآوری‌های فرهنگی و... در آن وجود دارند و علاوه بر آن، در پویش رستا، تأکید بر حوزه کتاب خوانی را داریم و سال آینده نیز، جشنواره مد و لباس فجر هم داریم.

امامی تصریح کرد: خانه گفت وگو که شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقریباً اساسنامه آن را به دستور رئیس جمهور انجام داده و به نتیجه رسانده است به معنای یک سازمان جدید نیست بلکه آن چه وجود دارد این است که در مدارس، دانشگاه ها، مساجد و محله‌ها و فضا‌های شهری به عنوان نماد حوزه عمومی، باید فرآیند‌هایی شکل بگیرد که ترغیب به گفت وگو البته با حضور یا بدون حضور پاسخگو‌ها یا مسئولین شکل بگیرد و مهم‌ترین حُسن همراهی مردم با خانه گفت وگو این است که حفاظت بیشتری در چارچوب ظرفیت‌های قانون اساسی در حوزه آزادی بیان و گفتن و شنیدن به واسطه این خانه در کشور شکل بگیرد که ملاحظات حقوقی و دقت‌های اساسی بهتری را می‌طلبد.

او افزود: یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ملی نشاط اجتماعی، عرصه گردشگری است که اگرچه گردشگری رویداد محور و روستایی می‌تواند درجه بالایی از نشاط را ایجاد کند، ولی ما از آن غافل بوده ایم و درواقع، دولت‌ها از این ظرفیت بالای گردشگری رویداد محور و روستایی غافل بودند. از اینرو، ما برنامه بسیار جدی را دنبال می‌کنیم و آن هم نامگذاری روز محصول هاست. چون برخی از استان‌های ما، محصولات باغی و کشاورزی و تولیدی دارند که نماد اقتصاد و فرهنگ همگرایی آن هاست.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۱ دی ۱۴۰۱
بزارید مردم به حال خودشون باشن به تو چه کی حجاب داره یا نه.این همه شورا و ستاد واسه ملت گشنه و خسته نون و آب میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۱ دی ۱۴۰۱
سلام ،

نام آن فرهنگ عموم است ،
پس شورای ۹۰۰۰۰۰۰۰ نفره می خواهد ،
تا اطلاع ثانوی ،


پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۱ دی ۱۴۰۱
فرهنگ در حال جان دادن است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۱ دی ۱۴۰۱
هر چه میگذرد فرهنگ مردم بیشتر دستخوش تحولات نادرست میشود. تا به حال که اثری از این جلسات شورای فرهنگ عمومی مشاهده نشده. وضعیت پوشش، نوع گفتار، رعایت پاکیزگی در کوچه و محله و شهر، نوع روابط جوانان و ... کجا شاهد وضعیت سالمتر و بهتر بوده ایم؟ به نظر من صدا و سیما و به ویژه سیما و سینما که مخاطبان میلیونی دارد و تقریبا در تمام ساعات روز تلویزیوهادر خانه ها روشن است، با ساخت میان برنامه ها، یا ترویج فرهنگهای صحیح و والای انسانی در سریالها و فیلمهای تلویزیونی یا سینمایی بهتر میتوان روی مردم و افکارشان تأثیر گذاشت. رسانه نقش اساسی دارد.