چین: بالون‌های آمریکا بر فراز تبت و سین‌کیانگ به پرواز درآمده است

پکن از پرواز بالون‌های آمریکایی بر فراز سرزمین چین خبر داد و گفت اقداماتی از این دست اقدام متقابل مقامات چینی را به همراه خواهد داشت.

چین امروز (چهارشنبه) اعلام کرد بالون‌های آمریکا در ارتفاعات بالای مناطق «سین‌کیانگ» و «تبت» به پرواز درآمده‌اند و در نتیجه پکن قصد دارد اقداماتی را علیه نهاد‌های آمریکایی که حاکمیت چین را تضعیف می‌کنند، اتخاذ کند.

به گزارش رویترز، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «بدون کسب اجازه از مقامات مربوطه چین، آمریکا حداقل ۱۰ بار به طور غیرقانونی بر فراز حریم هوایی سرزمین چین از جمله بر فراز سین کیانگ، تبت و سایر استان‌ها پرواز کرده است».

وانگ گفت: «آمریکا از زور سوء استفاده کرده، بیش از حد واکنش نشان داده، اوضاع را تشدید کرده و از این ماجرا به عنوان بهانه‌ای برای تحریم غیرقانونی شرکت‌ها و مؤسسات چینی استفاده کرده است. چین به شدت با این امر مخالف است و اقدامات متقابلی را علیه نهاد‌های مربوطه آمریکا که حاکمیت و امنیت چین را تضعیف می‌کنند، انجام خواهد داد».

ارتش آمریکا طی ۸ روز گذشته ۴ شیء پرنده از جمله یک بالون چینی را سرنگون کرده است. کاخ سفید چین را به ارسال «بالون‌های جاسوسی» به ۵ قاره جهان و نقض حاکمیت کشور‌ها متهم می‌کند. چین این ادعا را رد کرده و می‌گوید بالون مذکور کاربرد علمی داشته و به طور تصادفی وارد حریم هوایی آمریکا شده است.

در پی کشف و انهدام بالون چینی، روابط دو کشور بیش از پیش با تنش همراه شده است. کاخ سفید جمعه شب اعلام کرد ۶ شرکت هوافضای چین را که ادعا می‌شود در برنامه بالون‌های نظارتی پکن همکاری دارند، در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار