نقش تاثیرگذار معلمان در جهاد تبیین

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در نشست مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش از سلسله نشست‌های جهاد تبیین بر نقش تاثیرگذار معلمان در جهاد تبیین تاکید کرد.

احمد محمودزاده در این نشست با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، اظهار کرد: همه در روز ۲۲ بهمن آمدند تا ثابت کنند ۲۲ بهمن امسال متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است؛ امسال همه آمدند تا نشان دهند جمهوری اسلامی ایران قوی‌تر و بالنده‌تر از گذشته به مسیر خودش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به وجود ۳۶ هزار شهید دانش آموز و ۵ هزار شهید فرهنگی در کشور، گفت: آموزش و پرورش به ویژه معلمان در تمام دوران‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، نقش پیشتازی، مرجعیت و آگاهی بخشی داشته و دارند و اکنون معلمان در جهاد تبیین بسیار می‌توانند نقش مؤثر و تأثیرگذاری داشته باشند.

محمودزاده با تأکید بر اینکه امروز نقش آموزش و پرورش در بیان دستاورد‌های انقلاب به نسل حاضر مخصوصا نوجوانان و جوانان و اقناع دانش‌آموزان در مقابل پرسش‌ها و ابهاماتی که وجود دارد، وظیفه مضاعف دارد، افزود: نسل حاضر، نسل مطالبه گر و پرسشگری است که می‌توان با گفتمان دینی، علمی و تکیه بر منطق و شواهد کافی بسیاری از موضوعات را طرح کرد.

وی با بیان اینکه امروز دشمن از قدرت نفوذ ایران و قدرت نفوذ آرمان‌های انقلاب در منطقه و جهان، هراس و واهمه دارد، ادامه داد: دشمن از تسلط ایران در منطقه در آشوب است و به همین دلیل عزت و استقلال ایران را نشانه گرفته است و از روز اول پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در قالب توطئه‌های نظامی، فرهنگی، امنیتی، تفرقه افکنانه و جنگ‌های ترکیبی تلاش می‌کند تا به هدف خود برسد.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: دشمن در همین آشوب‌های اخیر به همه حیله‌ها، مکر‌ها و توطئه‌ها متوسل شد و تلاش کرد تا با تصویرسازی غلط از وضع کشور در موضوعات مختلف به منحرف کردن افکار مردم ایران به ویژه نسل جوان بپردازد؛ همچنین به ویژه در فضای مجازی به تصویر سیاه و تاریک از وضعیت کشور و تصویر سفید، روشن و آرمانی از کشور‌هایی که با آرمان‌های انقلاب اسلامی دشمنی دارند، پرداخت.

وی تأکید کرد: آموزش و پرورش نقش پیشتازی، آگهی بخشی و مرجعیت خود را بیشتر از روز‌های گذشته دارد و امیدوار به این موضوع هستیم تا بتوانیم در راستای جهاد تبیین گام‌های بلند برداریم.

مهدی فضائلی عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به عید بزرگ مبعث، اظهار کرد: اگر قرار بود مسلمانان صدر اسلام و در گام اول، پیامبر عظیم الشأن اسلام، در برابر مشکلات عدیده دشمنان متعدد و شرایط بسیار سخت و طاقت فرسا که آن موقع مواجه بودند، متوقف شوند و دست از دعوت حق خودشان بر دارند، امروز ۱.۵ میلیارد مسلمان در سراسر این عالم، شهادت بر نبوت پیامبر نمی‌دادند.

وی با اشاره به شعار‌های انقلاب، ادامه داد: شعار‌های هر انقلاب معنی دار است و بر اساس اهداف و آرمان هاست و یک بخشی از شناخت انقلاب‌ها بر اساس همین شعارهاست؛ شاید محوری‌ترین و یکی از پرتکرارترین شعار‌هایی که در دوران انقلاب شنیدیم، شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» است. این شعار از برجسته‌ترین شعار‌هایی است که در دوران انقلاب مورد توجه قرار گرفت و تقریبا می‌توان گفت فشرده‌ای از آرمان‌های مورد نظری بود که نیرو‌های انقلاب بر اساس آن قیام، مجاهده و مبارزه کردند، شهید دادند و سختی‌ها را تحمل کردند.

فضائلی با بیان اینکه اهمیت این شعار در این است که به عنوان شعار محوری در انقلاب مطرح شد و خلاصه و فشرده آرمان‌هایی بود که در ذهن نیرو‌های انقلاب بود، گفت: شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی»، ارزش‌های برجسته‌ای را در خودش جمع کرد؛ اولین موضوع، استقلال است که به عنوان یک موضوع ارزشمند و پایه‌ای در ارزش‌ها مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به اینکه استقلال در همه انقلاب‌ها، مبارزین و همه کسانی که غیرت، عزت و شرفی برایشان موضوعیت داشته، مورد اهمیت است، افزود: یکی از بدترین، خسارت‌بارترین و خیانت‌بارترین وضعیتی که دوران پهلوی اول و دوم وجود داشت، بحث وابستگی بود؛ آن هم وابستگی تحقیرآمیز. به عنوان مثال تأسیس ساواک، آموزش‌هایی که به ساواک داده شد و نفوذ و تسلط آمریکایی‌ها بر ساواک یا خرید تسلیحات به چند برابر قیمت واقعی از جمله این موارد است.

فضائلی به استقلال بعد از پیروزی انقلاب، اشاره کرد و ادامه داد: امروزه بحث استقلال در جامعه ما برجسته است؛ کسی نمی‌تواند انکار کند که جمهوری اسلامی در طول این ۴۴ سال، استقلال سیاسی دارد و هرجا که تصمیم گرفته بر اساس منافع و مصالح خودش بوده است و این چیزی است که توانستیم به دنیا تفهیم کنیم. یکی از نگرانی‌ها، دلایل مخالفت و شدتی که دشمن نسبت به ایران اسلامی دارد، همین استقلال است.

وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب، خانواده‌ها حتی جرأت نمی‌کردند که عقایدشان را در خانه ابراز کنند، گفت: به محض اینکه انقلاب پیروز شد امام (ره) دستور رفراندوم نظام سیاسی کشور را داد و بلافاصله بعد بحث قانون اساسی مطرح می‌شود و بعد از چند ماه رفراندوم برای قانون اساسی انجام شد. همچنین انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس انجام شد.

فضائلی افزود: این مسیر همواری نیست که انقلاب شروع کرده است مثل مسیری که در صدر اسلام، پیامبر اکرم (ص) برای مقابله با شرک و کفر داشتند. شیطان‌ها و مستکبرینی در مقابل این قضیه بودند، هستند و خواهند بودند.

وی تصریح کرد: اگر این انقلاب عظمت نداشت، قوی نبود، توانمندی خیلی از معادلات را نداشت به حال خود وا می‌گذاشتند، اما اینکه تلاش کردند تا توطئه‌های مختلفی را رقم بزنند به خاطر این است که احساس می‌کردند که این انقلاب متفاوت است و درست این بخش را تشخیص دادند اگر چه در برخورد و محاسباتشان دچار اشتباهاتی شدند. اشتباهاتشان هم در این است که معادلات آن‌ها فقط مادی است. چیزی که آن‌ها نمی‌توانند لحاظ کنند بخش معنوی، نصرت و امداد‌های الهی است با توکل به خدا با افتخار و عزت این مسیر را ادامه می‌دهیم.

برچسب ها: جهاد تبیین ، معلمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار