بیش از ۲ هزار میلیارد ریال طرح آبی در گچساران در دست اجراست

مدیر امور آب گچساران گفت: هم اکنون بیش از دو هزار میلیارد ریال طرح آبی در مناطق مختلف شهرستان در دست اجراست و بخشی از این طرح‌ها به زودی به بهره‌برداری می رسد.

سید معصوم افضلی در نشست شورای حفاظت منابع آب درگچساران افزود: طرح هایی در بخش سد، شبکه انتقال آب کشاورزی، تامین آب شرب، ساماندهی رودخانه و کنترل سیلاب در سطح شهرستان در دست اجراست.

وی ابراز کرد: بهسازی و توسعه بند انحرافی کانال آبرسانی رودبال، طرح آبرسانی به زمین های دشت لیشتر، طرح آبرسانی به دشت مور، تامین آب زمین های دشت خان احمد، طرح آبرسانی باشت، تعمیرات فاز یک تأمین آب اراضی دشت امام زاده جعفر و طرح تامین آب اراضی تنگ انگشترک وآبرزی از مهم‌ترین طرح های در دست اجرا در این شهرستان است.

افضلی گفت: طرح تامین آب اراضی تنگ انگشترک وآبرزی هم اکنون در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۱۳۰ هکتار و پیشرفت ۳۸درصد در دست اجراست.

وی ادامه داد: اراضی تنگ انگشترک بیش از ۳۰۰ هکتار است که تمام عملیات اجرایی مربوطه شامل خطوط اصلی یک و دو تکمیل شده است.

افضلی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی دیم این شهرستان آبی شده و این میزان زمین های کشاورزی در قالب طرح های ساخت کانال ها و سامانه مدرن انتقال آب و شبکه های آبیاری نوین و کلاسیک تحت فشار اجرا شد.

افضلی تصریح کرد: هم اکنون زمین های کشاورزی دشت های خیرآباد، لیشتر، امامزاده جعفر، رودبال و ناز مکان ها ، دشت مور ،دیل و آرو، دژسلیمان و سایر اراضی از دیم به آبی تبدیل شده است.

او ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی را از دیگر اقدامات انجام گرفته در این شهرستان اعلام کرد و گفت: شبکه آبیاری مناطق لیشتر و خیرآباد به مساحت هشت هزار و ۷۵۰ هکتار، شبکه دشت امامزاده جعفر و ماهور باشت در سطح سه هزارو ۵۰۰ هکتار و شبکه منطقه رودبال به مساحت ۵۵۰ هکتار در شهرستان گچساران اجرا شد.

مدیر امور آب گچساران اظهار کرد: هم اکنون آبیاری به سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت امامزاده جعفر و منطقه خان احمد در قالب فاز دوم در دست اجراست.

وی تصریح کرد: امور آب تاکنون توانسته با تخصیص آب اراضی کشاورزی مناطق دست لیشتر، امامزاده جعفر، خیرآباد، دیل، آررو و چهاربیشه را تحت پوشش قرار دهد.

افضلی ابراز کرد: طرح های آبخوانداری در منطقه ناصرآباد در دهه ۸۰ در محدوده مطالعاتی منطقه امامزاده جعفر گچساران شروع ، احداث ودر حال بهره برداری هستند.

وی اظهار کرد: بارندگی های امسال سبب ذخیره سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب در این طرح تغذیه مصنوعی در گچساران شده است.

افضلی گفت: سالانه به طور میانگین ۲۵میلیون مترمکعب آب از دشت های این شهرستان برداشت و در بخش های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات مصرف می شود.

دادستان عمومی و انقلاب گچساران گفت: برخی مسئولان در زمان مدیریت خود اقدام به استخدام افراد می کنند و در صورت جابجایی مدیران این افراد بکار گرفته در ادارات بلاتکلیف می شود که این خود مشکلاتی را بوجود آورده است.

حجت الاسلام محمد صدرا ادیبان افزود: برای جذب نیرو علاوه بر گرفتن کد و بودجه باید طبق آزمون برگزار و تخصصی اجرا شود.

ادیبان به مشکلات سد چم شیر اشاره کرد و گفت: این سد موقع آبگیری دارای حاشیه های زیادی شده و مشخص نیست مخالفان این سد در طول این ۲۰ سال اجرای این پروژه عظیم کجا بودند.

وی گفت: برخی افراد حریم رودخانه ها را تصرف کردند که در صورت آزاد سازی نکردن این حریم ها در آینده مشکلاتی بوجود خواهد آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار