۲۵ فرایند برای انتخابات مجلس تعیین شده است/ برگزاری الکترونیکی انتخابات در حداقل یک‌هشتم حوزه انتخابیه اردبیل

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با اشاره به آغاز مرحله پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس از ۱۶ تا ۲۲ مرداد، از تعیین ۲۵ فرایند برای انتخابات مجلس در سال جاری خبر داد.

رضا قاسمیان گفت: ۲۵ فرایند برای انتخابات مجلس در سال جاری تعیین شده که این مراحل گام‌به‌گام اجرا می‌شود و تعدادی از آن جدید است.

او افزود: مهم‌ترین بخش در مرحله اول از روز ۱۹ تا ۲۵ خرداد بود که تعدادی از مسؤولان که در قانون مشخص شده‌اند و داوطلب انتخابات هستند، باید استعفا داده و گواهی استعفا دریافت می‌کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل با اشاره به تشکیل ستاد و کمیته‌های مختلف این ستاد، ادامه داد: نیازمندی‌های لازم برای برگزاری انتخابات نیز استخراج شده و هماهنگی با ثبت احوال و توجیه فرمانداران نیز انجام شده تا انتخابات به‌صورت مطلوب برگزار شود.

قاسمیان با بیان تغییرات در قانون انتخابات، اظهار کرد: قبلا کمتر از ۳ ماه مانده به انتخابات، ثبت‌نام شروع می‌شد و فرصت کمتری برای استعلام باقی می‌ماند که اکنون بیش از ۲۵۰ روز قبل از انتخابات آغاز می‌شود.

او گفت: در روند ثبت‌نام گذشته، برای دفاع داوطلبان فرصتی نمی‌ماند و گاهی نگرانی داشتند که نتوانند در فرصت مقرر اقدامات ثبت‌نامی و نیز پاسخی برای اعتراضات خود را دریافت کنند که در این دوره از انتخابات فرجه وسیع زمانی برای ارتقای کمیت و کیفیت انتخابات اعمال شده و داوطلبان و مردم فرصت مناسبی جهت ورود به انتخابات دارند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با اشاره به آغاز مرحله پیش‌ثبت‌نام از صبح روز ۱۶ مرداد، افزود: این مرحله مقدمه‌ای برای ثبت‌نام اصلی بوده و در این ثبت‌نام کد رهگیری ارائه می‌شود که برای ثبت‌نام اصلی از روز ۲۷ مهر نیاز است و با پایان یافتن مهلت پیش‌ثبت‌نام در ساعت ۱۸ روز ۲۲ مرداد، هیچ ثبت‌نامی قابل قبول نخواهد بود.

قاسمیان بیان کرد: در این مرحله، اطلاعات هویتی، مدرک تحصیلی، و مستندات استعفا و... جمع‌آوری و برخی به‌صورت برخط و تعدادی هم با استعلام از وزارتخانه‌های دیگر جمع‌بندی می‌شود و بعد از ثبت‌نام آمار در اختیار استان‌ها نخواهد بود و تا ثبت‌نام نهایی اعلام نمی‌شود مگر اینکه داوطلبان خود اطلاع‌رسانی کنند.

او اظهار کرد: شرایط داوطلبان داشتن حداقل ۳۰ و حداکثر ۷۵ سال سن، مدرک کارشناسی‌ارشد یا معادل آن، سوابق اجرایی و سلامت جسمی بوده و جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا نیز باید گواهی ایثارگری خود را ارائه دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل گفت: در قانون جدید انتخابات مجلس پیش‌بینی‌های لازم برای کلیه اختلافات قبل، حین و بعد از انتخابات انجام شده و با فراهم کردن تغییرات، زمینه تبلیغات انتخاباتی سالم هم ایجاد شده است.

قاسمیان گفت: بر اساس قانون جدید انتخابات، حداقل در یک‌هشتم شعبه‌هایی که تعداد داوطلبان منتخب در آن بیش از یک نفر است، انتخابات به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین هم شامل این قانون است.

او با اشاره به ظرفیت منابع انسانی دارای فکر و توانمندی در استان اردبیل، افزود: افراد توانمند مایه امید استان هستند و باید همه اقشار برای ترغیب افراد نخبه و توانمند به شرکت در انتخابات همت کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان اردبیل با بیان اینکه وجود تعداد بالای رقبا در برگزاری پرشور انتخابات دارای اهمیت است، اظهار کرد: با وجود افراد توانمند بیش‌تر برای داوطلبی انتخابات، جامعه رشد می‌یابد و راهکار‌های جدیدی با عزم جمعی جهت پرداختن به مشکلات فراهم می‌شود.

قاسمیان با اشاره به اینکه انتخابات در ایجاد امنیت در جامعه تأثیرگذار است، گفت: با توجه به نقش مهم مجلس در تأثیرگذاری در عملکرد سایر قوا، مشارکت بالای مردم در انتخابات مجلس اهمیت دارد و نشانگر ثبات سیاسی در کشور بوده و موجب مأیوس کردن دشمنان ایران خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.