اسماعیلی:

مردم ایران آگاهانه زیست عفیفانه را انتخاب کرده‌اند

وزیر ارشاد گفت: در کارگروه ساماندهی مد و لباس تلاش می‌کنیم تا با استفاده از زیبایی‌های فرهنگ مان آن جلوه‌های جدیدی را به کار بگیریم.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین رونمایی از پوستر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با اشاره به زیست عفیفانه گفت: ما در حوزه زیست عفیفانه سابقه چند هزار ساله داریم، این را همه اسناد تاریخی نشان می‌دهند. همچنین این مسأله موضوعی نیست که محصول دوره پس از اسلام باشد. مردم ایران در این حوزه فرهنگی پیشتاز نظامات فرهنگی جهان بودند؛ ایران فرهنگی ما هر گوشه‌اش آکنده از رسوم و سنت‌های بی نظیر مربوط به حوزه تمدنی و فرهنگی است.

وی افزود: اساساً ما در ایران با تنوع دیدگاه‌ها، تنوع پوشش‌ها، تنوع قومیت‌ها روبرو هستیم؛ ما در ایران فرهنگی یاد گرفتیم که سعه صدر داشته باشیم و باهم مفاهمه و گفت گو کنیم؛ مباحث عقلانی در ایران قدمت چندهزار ساله دارد و با اسلام عزیز، تعالی صد چندانی پیدا کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز در جامعه ایرانی نیاز داریم تا آن هویت فرهنگی و تمدنی خودمان را در مواجهه با فرهنگ برهنگی که دشمنان این سرزمین به آن چشم طمع دوخته‌اند، در کار‌های متفاوتی ارائه دهیم. ما معتقدیم جامعه ایرانی امروز ما علی رغم همه تهاجماتی که تمدن مغرب زمین در این دویست سال داشته است، عمیقاً پایبند به سنت‌ها و فرهنگ اصیل خودش و مناسک دینی بود که همین ایام عاشورا و حتی دهه محرم امسال نشان از عمق دلبستگی مردم ایران به سنت‌ها و مناسک دینی و سنتی بود که بروز و ظهور کرد.

مردم ایران آگاهانه زیست عفیفانه را انتخاب کرده‌اند

وی افزود: ما در جشنواره مد و لباس فجر، به دنبال اعمال دیدگاه‌های واحد و حذف سلیقه‌ها و تفاوت‌ها نیستیم؛ اقوام ایرانی، گروه‌های ایرانی حوزه‌های فرهنگی که در ایران زیر چتر واحد ایران زمین گرد هم آمدند، با همه تنوع‌های شأن برای مان محترم هستند.

اسماعیلی گفت: مردم ایران آگاهانه زیست عفیفانه را انتخاب کرده‌اند و ما در کارگروه ساماندهی مد و لباس تلاش می‌کنیم تا با استفاده از زیبایی‌های فرهنگ مان آن جلوه‌های جدیدی را به کار بگیریم تا هم زندگی عفیفانه ای داشته باشیم و هم از مظاهر زیبایی به خوبی در عنصر پوشش و لباس استفاده کنیم؛ میان اینها تضادی نمی‌بینیم اما آن چیزی که خط قرمز ماست، آن تهاجم فرهنگی است که به دنبال هویت زدایی از ما و برداشتن آن نگاه‌های عمیق سنتی و فرهنگی مان است. انشالله با این اتفاق مبارک و به واسطه جشنواره مد و لباس و سامان دادن با موضوع تعالی جدید در حوزه مد و لباس بتوانیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم.

مردم ایران آگاهانه زیست عفیفانه را انتخاب کرده‌اند

وی افزود: از کارگروه ساماندهی مد و لباس توقع دارم و البته آنها به این سمت حرکت کرده‌اند که به جشنواره به عنوان نقطه پرش نگاه شود و نه تنها به یک نمایشگاه و یک کار محدود شود؛ البته سال گذشته این کار توسط آقای امامی آغاز شد و به برگزیدگان تسهیلات ارزان قیمت ارائه شد تا بتوانند کارهای شأن را به تولید گسترده برسانند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز کارگروه ساماندهی مد و لباس از افراد با تجربه‌ای تشکیل شده است که امیدواریم کارهای بزرگی را از آنها شاهد باشیم. همچنین انشالله بتوانیم با حمایت مجلس نیازهای جامعه جوان مان که به دنبال زیبایی، تنوع، پوشش هستند را در چارچوب شرع، قانون و اخلاق برایش معین کنیم. این چارجوب اصلی ماست و امیدواریم در این چارچوب و قالب بتوانیم همه تنوع‌ها و زیبایی‌ها به کار گرفته شود.

پس از پایان صحبت‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیانیه مضمون یا اعلان جشنواره (فشن بوک) و پوستر آن رونمایی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار