درخواست لوکاشنکو از اوکراین برای پایان بخشیدن به جنگ

رئیس جمهور بلاروس از آمادگی کشورش برای انجام هر اقدام لازم به منظور پایان بخشیدن به جنگ اوکراین خبر داد.

اوکراین و بلاروس جزء کشور‌هایی هستند که حاصل فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ محسوب می‌شوند. این دو جمهوری پس از استقلال مسیری متفاوت را طی کردند. گرچه هر دو کشور تا سال ۲۰۱۴ تحت نفوذ روسیه بودند، اما کودتا در کی یف و روی کار آمدن دولتی نزدیک به غرب باعث شد اوکراین شاهد آغاز جنگ در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ باشد.

بلاروس تنها متحد اروپایی روسیه است که در این جنگ خاک خود را در اختیار مسکو قرار داد و همین موضوع روابط میان مینسک و کی یف را تیره ساخت. با این حال، بلاروس همچنان به دنبال بهبود روابط با اوکراین است. 

به گزارش تله تریدر، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به مناسبت سالروز استقلال اوکراین با ارسال نامه‌ای به مقامات کی یف، این روز را به مردم این کشور تبریک گفت. 

در نامه لوکاشنکو آمده است: هر دو کشور ۳ دهه پیش با کسب استقلال مسیر‌های متفاوتی را برای توسعه و ساختن آینده انتخاب کردند که برای آن ما باید فرصت‌های امنی را برای همزیستی در کل منطقه ایجاد کنیم. ما باید از ارزش‌های همسایگی میان خود برای پایان بخشیدن به مخاصمات بهره ببریم. 

لوکاشنکو در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین با روسیه و تبعات خانمان سوز آن برای هر دو کشور و منطقه تاکید کرد: ما به دنبال پایان بخشیدن به این جنگ هستیم و بدین منظور آمادگی داریم هر اقدامی که لازم باشد را انجام دهیم. 

تاکنون مقامات اوکراینی به نامه رئیس جمهور بلاروس واکنشی نشان نداده اند. با این حال، از آنجا که لوکاشنکو رابطه نزدیکی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دارد کی یف هیچ‌گاه نقش میانجی‌گری وی را نپذیرفته و حاضر به گفت‌وگو با او پیرامون جنگ نیست. 

کشور‌های غربی به رهبری آمریکا تاکنون تقریبا تمامی تحریم‌هایی که علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین وضع کرده اند را علیه بلاروس نیز اعمال کرده اند.

برچسب ها: جنگ اوکراین ، بلاروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار