اجرای طرح جهاد آبرسانی در سیستان و بلوچستان نیازمند تامین اعتبار است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: در حالی بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته سالانه باید یک‌هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار به طرح جهاد آبرسانی تخصیص یابد که تنها ۶۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تخصیص یافته و این میزان به نسبت کل مبلغ قرارداد بسیار ناچیز است.

علیرضا قاسمی با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و به‌منظور رفع محرومیت و ارتقای شاخص بهره‌مندی از آب آشامیدنی در سطح کشور و بنا بر تأکید مقام عالی وزارت نیرو تشکیل شد، اظهار کرد: در این زمینه یک هزار و ۷۵۱ روستا در سیستان و بلوچستان با جمعیت ۵۵۴ هزار نفر که فاقد تأسیسات و یا دچار تنش آبی بودند، از آب آشامیدنی سالم بهره مند خواهند شد.

وی افزود: برای اجرای عملیات آبرسانی در سیستان و بلوچستان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) به مبلغ برآورد چهار هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان انعقاد قرارداد شده تا در مدت ۳۰ ماه انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در این استان نیروی زمینی سپاه قدس، نماینده قرارگاه بوده و عملیات اجرای طرح جهاد آبرسانی را برعهده دارد.

به گفته وی؛ این طرح بزرگ‌ترین طرح آبرسانی سیستان و بلوچستان از لحاظ حجم عملیات و مبلغ برآورد است که اعتبار سال ۱۴۰۱ این پروژه حدود یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت بود.

قاسمی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، مقرر شد آبرسانی به ۵۰۰ روستای سیستان و بلوچستان در قالب طرح جهاد آبرسانی با مشارکت گروه‌های جهادی و خیرین آبرسان اجرا شود که به این منظور تفاهم‌نامه برای ۱۲۵ روستا امضا و به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای ابلاغ ارسال است.

وی گفت: در مفاد قرارداد هم اعلام شده که هزینه اجرای این طرح باید از محل اعتبارات عمرانی باشد؛ اما تاکنون مبلغ تخصیص اعتباری که مدیریت و بودجه کشور از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی به استان اعلام کرده، تخصیص ۶۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است که این میزان به نسبت کل مبلغ قرارداد بسیار ناچیز بوده و باید بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، سالانه یک‌هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح تخصیص داده شود تا هرچه زودتر شاهد به سرانجام رسیدن آن باشیم.

طرح بزرگ‌ترین طرح آبرسانی سیستان و بلوچستان از لحاظ حجم عملیات و مبلغ برآورد است که اعتبار سال ۱۴۰۱ این پروژه حدود یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت بود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در اجرای طرح جهاد آبرسانی برخی روستاها دارای اولویت هستند، اذعان کرد: مجتمع سیستان ۸۵ روستا، مجتمع منزلاب ۴۸ روستا، مجتمع چاه احمد ۳۵ روستا، مجتمع حومه خاش ۸۳ روستا، مجتمع دشت سراوان ۲۳ روستا، مجتمع دامن ۲۷ روستا، مجتمع زیر مجموعه سد پیشین ۱۴۷روستا و مجتمع نکمبکان ۶ روستا برخی از مناطق در اولویت کار است.

وی تاکید کرد: تاکنون برای تحقق طرح جهاد آبرسانی، اجرای خطوط انتقال و شبکه توزیع برای بیش از ۱۰۶ روستا، خرید یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر لوله توسط قرارگاه، اجرای ۳۵۹ کیلومتر خطوط انتقال، اجرای ۸۲۱ کیلومتر شبکه توزیع و در مجموع یک‌هزار و ۱۷۱ کیلومتر لوله‌گذاری انجام شده است.

قاسمی تصریح کرد: طرح ملی آبرسانی روستایی برای سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۹۴ با تعداد ۲ هزار و ۱۲۴ روستا ابلاغ و پیرو سفر وزیر نیرو مقرر شد به این طرح، ۵۹۹ روستای فاقد بالای ۲۰ خانوار اضافه شود که جمعیت زیرپوشش روستاها، ۱۲۴ هزار نفر بر اساس آمار سال ۹۵ بوده و نیازمند حجم عملیاتی معادل ۲ هزار و ۶۵۸ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع است.

به گفته وی؛ بر اساس آخرین جلسه در ۲۷ شهریورماه سالجاری، فهرست ۵۹۹ روستا مورد تأیید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور قرار گرفت، در این فهرست مجتمع‌های آبرسانی شاخص از جمله مجتمع بم پشت، آهوران، چاه رحمان سرجنگل، فنوج، شهری کور (مهرستان و سرباز) و تعدادی از پروژه‌های تک روستایی قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به محدود بودن اعتبارات، باید سازمان برنامه‌وبودجه کشور موظف شود تا اعتبارات موردنیاز این پروژه را که تاکنون تخصیص اعتبار آن در حد انتظار نبوده، تأمین کند و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای مرتبط نیز این پروژه را در قانون بودجه گنجانده و پیگیری لازم را در اولویت کار خود قرار دهند تا بخشی از مشکلات موجود در استان، رفع شود.

برچسب ها: آبفا ، آبرسانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار