پارلمان ترکیه تصمیم‌گیری در مورد عضویت سوئد در ناتو را به تعویق انداخت

کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه امروز (پنجشنبه) رای گیری درباره عضویت سوئد در ناتو را به تعویق انداخت.

فوات اوکتای، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه بدون اعلام تاریخ مشخصی گفت که این کمیته مذاکرات بیشتری را انجام خواهد داد و ممکن است هفته آینده لایحه عضویت سوئد در ناتو را در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش رویترز، اوکتای به خبرنگاران گفت: «برای اینکه همه قانون‌گذاران ما عضویت سوئد در ناتو را تأیید کنند، باید کاملاً متقاعد شوند. ما همه این‌ها را در جلسه آتی کمیته مطرح خواهیم کرد». 

گفته شده که قانون‌گذاران حزب حاکم معتقدند برخی مسائل در مورد سوئد همچنان «نیاز به شفاف‌سازی» دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پیش‌تر گفته بود که تلاش خواهد کرد تا روند تصویب را تسهیل کند، اما افزود که سوئد اقدامات کافی در مورد شبه نظامیان کرد انجام نداده است.

این لایحه قبل از اینکه در پارلمان به رای گذاشته شود، باید توسط کمیته روابط خارجی تصویب شود که ممکن است روز‌ها یا هفته‌ها طول بکشد. در انتها این لایحه باید به دست اردوغان امضا شود. 

پس از آغاز جنگ اوکراین، سوئد و فنلاند به صورت رسمی برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو درخواست دادند. برای عضویت یک کشور در ناتو، لازم است همه اعضا با آن موافقت کرده و لایحه مربوط به آن را در پارلمان خود به تصویب برسانند. ترکیه در ابتدا به دلیل آنچه حضور گسترده اعضای پ ک ک در سوئد می‌خواند، با عضویت سوئد در ناتو مخالف بود، اما در چند ماه گذشته پذیرفته است که در قبال انجام برخی اقدامات کنترل کننده از سوی سوئد، عضویت این کشور در ناتو را به تصویب برساند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار