اجرای طرح ساماندهی میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس از اجرای طرح ساماندهی میراث جهانی منظر باستان شناسی ساسانی در این استان خبر داد و گفت: ساماندهی این محور جهانی در ۳ مرحله تا پایان امسال اجرا می‌شود.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس امروز ۱۹ اردیبشهت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه بازدید خبرنگاران داخلی و خارجی از آثار محور ساسانی فارس (قلعه دختر و کاخ اردشیر) در شهرستان فیروزآباد، اظهار کرد: طی ماه‌های اخیر ساماندهی، بهسازی، مرمت و ایجاد مسیر دسترسی این ۲ مجموعه در دستور کار قرار گرفت.

او، به ساخت و بهسازی نمازخانه جدید، تعمیر تله کابین و ساخت و ساماندهی سرویس بهداشتی در نزدیکی مجموعه تاریخی قلعه دختر اشاره کرد و افزود: در امر بهسازی این مجموعه‌ها نیز تلاش شده تا نوع معماری آن با معماری اثر مطابقت داشته باشد.

ثابت اقلیدی اضافه کرد: قلعه دختر به لحاظ گذرگاهی در یک پیچ خطرناکی واقع شده است که با محوطه سازی و ساخت پارکینگ امن، تلاش شده تا ایمنی لازم ایجاد و از طرفی از بار ترافیک جاده نیز کاسته شود.

او ادامه داد: با تعمیر تله کابین این مجموعه، تردد مرمتکاران برای بهسازی و جابجایی مصالح نیز تسریع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس همچنین بیان کرد: یکی از بهترین نورپردازی‌های انجام شده در سطح مجموعه‌های تاریخی مربوط به قلعه دختر در فیروزاباد است که با کیفیت‌ترین تجهیزات و با کمک یک خیر میراث فرهنگی انجام شده است.

ثابت اقلیدی همچنین افزود: بنا داریم تا کوه مقابل اثر تاریخی قلعه دختر را هم نورپردازی شود.

او با تأکید بر اینکه محور ساسانی فارس بیش از مرمت به حفاظت نیاز دارد با تشریح اقداماتی که قرار است در خصوص ساماندهی این محور تا پایان امسال اجرایی شوند هم گفت: کار ساماندهی محور در ۳ مرحله به ترتیب با خلوت سازی و آزادسازی مبلمان فرسوده به معنای حذف هرچه که به چشم انداز این محور خدشه وارد کرده است، آغاز خواهد شد، سپس در مرحله دوم کار ساماندهی فضا‌های ادارای و اقامتی و در مرحله سوم نیز طراحی مسیر دسترسی به آثار انجام می‌شود.

تور رسانه‌ای استان فارس با همکاری معاونت میراث فرهنگی و اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی به مدت ۳ روز برگزار شد. در این تور بیش از ۳۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های داخلی و خارجی و همچنین تولیدکنندگان محتوای فضای مجازی از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان فارس دیدن کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار