هرچند بنیاد زکات با درآمد سالیانه کمتر از چهار میلیون دلار در مقابل خیریه‌های بزرگ آمریکایی کوچک به نظر می‌رسد، تشکیل بنیادی با این نام در ایالات متحده و کمک آن به اهداف سیاست خارجی ترکیه در نوع خود جالب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اید برای ما ایرانی‌ها، کار خیریه و کمک‌های انسان‌دوستانه، معادل نام کمیته امداد امام(ره) و یا سایر خیریه‌های مردمی باشد. این گزارش به زوایای جدیدی از کار خیریه‌ها در جهان می‌پردازد.

مدتی است که اگر به سایت شبکه خبری الجزیره مراجعه کنید، لینک زیر را می‌بینید.


این لینک مربوط به مؤسسه‌ای خیریه در ایالات متحده به نام «بنیاد زکات» است که برای جمع‌آوری کمک‌های مالی در سایت شبکه قطری الجزیره تبلیغ می‌کند. این مؤسسه در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده ساخته شده است و رئیس آن، حسن ارسلان و مدیر اجرایی آن خلیل دمیر از شهروندان ترکیه هستند.

موسسات خیریه در جهان اسلام مدتهاست که در کنار اهداف خیرخواهانه و اجتماعی، کارکرد سیاسی هم دارند. بخشی از هزینه جنگ در افغانستان علیه ارتش سرخ توسط مسلمانان و اعرابی تأمین شد که کمک به جهاد علیه کمونیست‌های سرخ را جهاد مالی در راه دین می‌دانستند.

همین موج کمک‌های مالی، بعد‌ها در راه تأمین هزینه‌های شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی و نیز اشاعه افکار مذهبی خاص مورد استفاده قرار گرفت. تأمین مالی فعالیت‌های سیاسی و حتی تروریستی در سایه باورهای مذهبی به موج اخیر رخدادهای کشورهای عربی نیز کشیده شد. بسیاری از کشور‌ها و گروه‌های اسلامی تلاش کردند با صرف هزینه‌های مالی و کمک به آسیب‌دیدگان از جنگ‌ها برای خود اعتبار معنوی و نفوذ سیاسی کسب کنند. حتی در مواردی تأمین هزینه حملات انتحاری نیز به مسابقه کسب رضایت خدا ! گذاشته شد.

هرچند درباره کیفیت کار و میزان منابع مالی در دسترس خیریه‌ها در کشورهای اسلامی، منبع جامع و قابل اعتمادی در دسترس نیست، در کشوری چون ایالات متحده، گزارش‌های سالانه درباره میزان منابع خیریه‌ها منتشر می‌شود، که برای نمونه می‌توان به گزارش مجله فوربس در آدرس زیر توجه کرد؛ جالب این که بزرگترین این خیریه‌ها در ایالات متحده یعنی Lutheran Services in America، سالانه نزدیک هجده میلیارد دلار درآمد به دست می‌آورد و برای فعالیت‌های خود هزینه می‌کند.

http://www.forbes.com/lists/2011/14/200-largest-us-charities-11_rank.html

هرچند بنیاد زکات با درآمد سالیانه کمتر از چهار میلیون دلار در مقابل خیریه‌های بزرگ آمریکایی کوچک به نظر می‌رسد، تشکیل بنیادی با این نام در ایالات متحده و کمک آن به اهداف سیاست خارجی ترکیه در نوع خود جالب است. تبلیغ اخیر این بنیاد در سایت شبکه الجزیره قطر برای کمک به آوارگان بحران سوریه است، حال آن که ترکیه و قطر اصلی‌ترین بازیگران منطقه‌ای هستند که به دنبال سرنگونی حکومت کنونی سوریه و بر سر کار آوردن دولت دلخواه خود هستند.

بنیاد زکات که مدعی است در بیش از چهل کشور در قاره‌های گوناگون جهان فعال است، فعالیت اصلی خود را در چهار حوزه متمرکز کرده که عبارتند از:

۱ـ کمک‌های بشردوستانه در بلایای طبیعی و رخدادهای انسانی،
۲ـ برنامه‌های فصلی و سنت عقیقه (کمک در ماه رمضان، قربانی حج و عقیقه)،
۳ـ جمع‌آوری صدقه جاریه با هدف هزینه کردن در اموری چون آموزش، بهداشت، تغذیه، عمران و آبادانی و کسب و کارهای کوچک و
۴ـ برنامه حمایت از ایتام.

تصاویر زیر از وب‌سایت این بنیاد گرفته شده است و برخی از فعالیت‌های آن را نشان می‌دهد.

منبع: تابناک
برچسب ها: موسسه ، زکات ، اسلام ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار