پاسخ صریح بهمنی به 5 شبهه: آمار محرمانه نداریم/ 4میلیارد دلار ارز مبادله‌ای فروختیم

درپی انتشار خبری مبنی‌بر محرمانه شدن آمار ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی، رئیس‌کل بانک مرکزی از فروش 4میلیارد دلار ارز خبر داد و گفت: دلار مبادلاتی "ارز مرجع" کشور نمی‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم که پرسید برخی از مقامات بانک مرکزی و وزارت صعنت، معدن و تجارت طی اظهاراتی به تسنیم اعلام کرده‌اند که استراتژی بانک مرکزی در خصوص میزان ارز فروخته شده در مرکز مبادلات ارزی کشور عدم اعلام این رقم و محرمانه بودن آن است، آیا درآمد حاصل از این محل جز امور محرمانه بحساب می‌آید؟ اظهار داشت: خیر اصلاً؛ درآمد حاصل از فروش ارز در مرکز مبادلات ارز هیچ وقت محرمانه نبوده و نخواهد بود.

وی در همین ارتباط افزود: بانک مرکزی تاکنون حدود 4 میلیارد دلار در مرکز مبادلات ارزی کشور ارز فروخته است.

* دلار مبادلاتی "ارز مرجع" نمی‌شود/ "سازمان غله و صنعت" به بانک مرکزی مجال تصمیم گیری دهند

خبرنگار تسنیم گفت: طی هفته‌های اخیر وزرای اقتصادی دولت دهم هر یک در سخنانی جداگانه اعلام کردند قرار است ارز مبادله‌ای بعنوان ارز مرجع کشور انتخاب شود اما این اظهارات برخلاف گفته‌های قبلی حضرتعالی مبنی بر عدم تغییر ارز مرجع بوده است؛ آیا دولت و بانک مرکزی به این جمع بندی رسیده‌اند که نرخ دلار مبادلاتی "ارز مرجع" کشور شود؟

رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد: بانک مرکزی هنوز در خصوص اینکه دلار مبادلاتی بعنوان ارز مرجع کشور انتخاب شود، تصمیم نگرفته است؛ باید توجه داشته باشید که این قبیل تصمیمات مربوط به بانک مرکزی است.

بهمنی در همین ارتباط تأکید کرد: «سازمان صنعت و سازمان غله و ... حتماً اجازه می‌دهند که بانک مرکزی تصمیم خود را بگیرد».

* هرگز اجازه قیمت‌گذاری طلا با ارز مبادله‌ای را نمی‌دهیم

خبرنگار تسنیم پرسید، اخباری از این دست موجب شده بود تا طی هفته‌های اخیر دادسرا، روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر را احضار و آنها را مکلف به قیمت‌گذاری طلا و سکه با ارز مبادله‌ای نماید.

وی با صراحت تأکید کرد: بانک مرکزی هرگز چنین اجازه‌ای را نخواهد داد، برای اینکه طلا یک کالای لوکس است و هیچ دلیلی ندارد که بانک مرکزی بخواهد به کالای لوکس یارانه اختصاص دهد.

* افتتاح حساب با شماره ملی هنوز نهایی نشده است

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه درباره اعلام برخی بانک‌ها مبنی بر اینکه مردم از این پس تنها می‌توانند یک حساب آنهم با شماره ملی در تمام بانک‌های دولتی و خصوصی داشته باشند به بیان توضیحاتی پرداخت و به مردم اطمینان داد که این طرح به معنای جمع آوری تمام حساب‌های بانکی آنها نیست.

بهمنی تأکید کرد: این طرح در حال بررسی در بانک مرکزی است و همچنان کارشناسان مربوطه روی این طرح کار می‌کنند؛ بطور حتم وقتی بایک حساب تمام امور بانکی را بتوانیم انجام دهیم دیگر نیازی به تعدد حساب‌ها نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در شبکه بانکی با تأکید براینکه طرح ایجاد حساب بانکی واحد با شماره ملی افراد در آینده اجرایی خواهد شد، گفت: بانک مرکزی در حال فعالیت روی این طرح است و زمانی که به جمع بندی رسید اطلاع رسانی لازم را خواهد کرد.

* نرخ تورم هدف بانک مرکزی با اجرای فاز دوم هدفمندی/ همیشه آماده‌ایم

خبرنگار تسنیم پرسید: با توجه به برآورد دولت از قیمت حامل‌های انرژی در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، میانگین تورمی که بانک مرکزی برای این بازه زمانی پیش بینی کرده چقدر است؟

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ با تأکید بر اینکه "هدفمندی یارانه‌ها" را بخش دیگری اجرا می‌کند، گفت: بانک مرکزی منتظر است تا نحوه و فرآیند اجرایی هدفمندی یارانه‌ها مشخص شود؛ اگر خاطرتان باشد بنده 2 سال قبل هم پیش از اجرای فاز اول عرض کردم که بانک مرکزی منتظر است تا فرآیند اجرایی مشخص شود تا بلافاصله بعد از آن برآورد خود را اعلام کند.

خبرنگار تسنیم در همین ارتباط به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها اشاره و تصریح کرد: شما در آن زمان نرخ تورم پیش بینی شده در بانک مرکزی را اعلام و تأکید کردید نرخ تورم حداکثر 15 درصد افزایش خواهد یافت که البته این نرخ هم محقق شد ولی بعدها روند صعودی را در پیش گرفت.

بهمنی با تأیید اظهارات خبرنگار "تسنیم" گفت: بله نرخ تورم همانی شد که بانک مرکزی پیش بینی کرده بود البته این نرخ درشرایطی محقق شد که برخی از دوستان نرخ تورم 70 الی 75 درصدی را برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها اعلام می کردند.

وی افزود: اما بانک مرکزی در همان مقطع اعلام کرد نرخ تورم در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها 15 درصد بیشتر از نرخ تورم آنزمان (پیش از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها) افزایش خواهد یافت؛ در آن مقطع نرخ تورم حدود 8 الی 9 درصد بود که با افزایش 15 درصدی تورم به رقم 23 درصد رسید.

رئیس کل بانک مرکزی در همین ارتباط به نرخ تورم 27.4 درصدی آذر ماه اشاره و تصریح کرد: ما منتظریم ببینیم آقایان درباره هدفمندی یارانه‌ها چه تصمیمی خواهند گرفت؛ آیا می‌خواهند فاز دوم هدفمندی را این طرف سال اجرا کنند یا به سال بعد موکول کنند؟ آیا قرار است هدفمندی را یک مرتبه اجرا کنند یا مرحله به مرحله. شما می‌دانید که تمام این راه‌های پیش رو می‌تواند در میزان افزایش نرخ تورم موثر باشد.

* آماده باش بانک مرکزی و سیستم بانکی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

خبرنگار تسنیم گفت: آقای بهمنی شما در جریان تصمیمات دولت هستید و حضور حضرتعالی در جلسات هیات دولت مؤید این نکته است از همین رو طبیعی است که از ماه‌ها قبل در جریان سیاست دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بوده‌اید؛ آقای رئیس جمهور در مجلس درباره هدفمندی یارانه‌ها صحبت کرده‌اند؛ مطمئناً‌ بانک مرکزی با توجه به این امر سیستم بانکی را در حالت آماده باش قرار داده باشد تا در صورت موافقت مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بانک‌ها بعنوان یکی از اهرم‌های اصلی اجرای این قانون آمادگی لازم را داشته باشند؛ شما این احتمال را تأیید می‌کنید؟

بهمنی با تأکید براینکه بانک‌ مرکزی و سیستم بانکی همیشه در حالت آماده باش قرار دارند،‌ اذعان کرد: اگر خاطرتان باشد در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه ‌ها بانک مرکزی توانست با 140 میلیون تراکنش بانکی، سیستم را  رهبری کند.

وی افزود: الان منتظر هستیم تا ببینیم آقایان چه تصمیمی می‌گیرند، براساس همان تصمیم بنده بلافاصله بصورت دقیق برنامه‌های بانک مرکزی و سیستم بانکی را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهم کرد.

خبرنگار تسنیم گفت: بنابراین بانک مرکزی برنامه‌های لازم را در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تدوین کرده است همچنین اگر مجلس با اجرای فاز دوم موافقت نکند بانک مرکزی استراتژی خاصی را برای سیستم بانکی در نظر دارد.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ تأکید کرد: بانک مرکزی همیشه به روز است و متناسب با کوچک‌ترین تصمیم در دولت و مجلس تصمیم گیری و سیاست‌گذاری خواهد کرد.

* افزایش نرخ دلار شایعات بازاری است/ توان کافی برای عرضه ارز داریم

بهمنی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگار تسنیم که پرسید بانک مرکزی همواره اعلام میکند نرخ دلار به ثبات خواهد رسید اما واقعیت بازار بیانگر عدم ثبات قیمت‌هاست و افزایش نرخ دلار مؤید این نکته است؛ برنامه شما برای ثبات واقعی نرخ دلار چیست؟ توضیح داد: هم اکنون نرخ دلار در بازار ثابت است و بین نرخ 3219 الی 3220 است.

خبرنگار تسنیم در همین ارتباط گفت: با توجه به روند روزهای اخیر نرخ دلار پیش بینی می‌شود فرآیند قیمت‌گذاری دلار بار دیگر در شیب صعودی قرار گیرد و نرخ‌های بالایی برای این ارز در بازار ثبت شود.

بهمنی در پاسخ تأکید کرد: خیر این پیش‌بینی‌ها شایعات است؛ بنده فکر می‌کنم مهم این است که بانک مرکزی چگونه ارز را به بازار عرضه کند اگر هر قیمتی در نظر گرفته شود و به همان میزان بانک مرکزی در بازار ارز عرضه کند دیگر دلیلی ندارد نرخ ارز افزایش پیدا کند.

گفت‌وگو از فاطمه محمدی

منبع: تسنیم
برچسب ها: بهمنی ، ارز ، اقتصاد ، مبادله ، طلا ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار