با دست‌يابي به دانش فنی تعمیر اتاقك يونش استفاده شده در سامانه پرتوزاي شرکت فولاد مبارکه اصفهان نه تنها تحريم‌ها به فرصت تبديل شد بلکه حدود 30 هزار يورو صرفه جويي ارزي به‌عمل آمد که چنانچه واحدهاي ديگر نيز نياز به اجراي اين عمليات تعميراتي داشته باشد اين ميزان صرفه‌جويي افزايش قابل توجهي خواهد يافت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، اين خبر را کارشناس فني اتوماسيون و ابزار دقيق فولاد مبارکه داد و گفت: در اين شرکت حدود 67 سامانه پرتوزا از قبيل ضخامت سنج، کوتینگ سنج، کنترل سطح قالب، غلظت سنج، لول سوئيچ و ... در حال فعاليت است که تمامي آنها دارای دو قسمت اصلی سورس و دتکتور می‌باشد و حدود 30 درصد دتکتورهای استفاده شده از نوع اتاقک یونش ( Ionization Chamber) هستند.

کامران کلوشاني در اين رابطه افزود: تاکنون در صورت بروز اشکال و خرابي این دتکتورها، اقدام به خرید و تعویض آن می‌گردید که اين امر با توجه به مسائل و مشکلات ناشي از تحریم و نفروختن آنها از طرف سازندگان اصلي بسيار زمانبر بود و با هزينه بسيار زيادي صورت مي گرفت. با توجه به اهمیت بومی سازی قطعات و تجهيزات در سطح سازمان و همچنین حمایت مدیرعامل و مدیران شرکت فولاد مبارکه، واحد کالیبراسیون و ابزاردقیق قسمت سیستم های پرتوزا در جهت بومی‌سازی دانش فنی تعمیر این دتکتورها اقدام به تعريف طرح و برنامه ريزي جهت انجام آن نمود که در اين راستا اقداماتي از قبيل: بررسي کارشناسي جهت تعیین نوع و ترکيب مناسب گاز استفاده شده در این آشکار سازها و تامين آن؛ بررسي کارشناسي جهت تعيین جنس و نوع دریچه ورودي پرتوهای یونساز و تامین آن؛ بررسي کارشناسي جهت روش تزریق گاز و تخلیه هوای داخل آن با فشار مناسب؛ تعیین روش سیل نمودن گاز تزریق شده؛ شارژ گاز ترکيبي به داخل اتاقک يونش و نصب در خط توليد و آزمایش آن انجام شد.

وي خاطرنشان کرد: با توجه به اشکالی که برای دستگاه کوتینگ سنج واحد قلع اندود در مورد head بالایی آن بوجود آمده بود و منجر به توقف طولاني مدت آن به مدت تقريباً يک ماه به دليل وجود مشکلات زياد در تامين دتکتورآن شده بود، تصميم به اجراي اين طرح بر روي سامانه مذکور گرفته شد که با موفقيت صورت پذيرفت.

اين کارشناس با بيان اينکه قيمت يک دستگاه کوتينگ گيج حدود 200 هزار يورو و قيمت يک دستگاه اتاقك يونش30 هزار يورو مي باشد، تصريح کرد: این اقدام باعث شد فولاد مبارکه به دانش تعمیر انواع Ionization Chamber دست يابد و از اين پس زمینه لازم برای ساخت انواع دتکتورهای سامانه های پرتوزا از اين نوع (Ionization Chamber ) و حتي امکان خدمات دهی به سایر صنایع کشورمهيا گردد.

کارشناس فني اتوماسيون و ابزار دقيق فولاد مبارکه تاکيد کرد: صرفه جويي اقتصادي اجراي اين طرح به ميزان حداقل 30 هزار يورو به ازاي هر دستگاه اتاقك يونش مي باشد./س

برچسب ها: اصفهان ، فولاد ، مبارکه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.