سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

تشکیل کنفرانس ژنو ۲ ادامه مصوبات ژنو ۱ است/ ایران تاکنون تعریفی از حکومت انتقالی ارائه نکرده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه تشکیل کنفرانس ژنو ۲ ادامه مصوبات ژنو ۱ است، گفت: ایران تاکنون تعریفی از حکومت انتقالی و جایگاه بشار اسد ارائه نکرده است، همچنین باید دید تعداد نمایندگان موافقین و مخالفین بشار اسد در حکومت انتقالی به نفع چه کسی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، جمهوری اسلامی ایران، امروز به صورت رسمی به کنفرانس ژنو2 دعوت شد، اما حضور در این کنفران با اما و اگرهایی همراه است، زیرا دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شد: ایران با تشکیل دولت انتقالی همراه با قدرت اجرایی کامل به جای "بشاراسد" موافقت کرده است و به همین دلیل به ژنو2 دعوت شد.

برخی رسانه‌های غربی نیز مدعی شدند که ایران پیش شرط ژنو2 را که پذیرفتن ژنو1 است پذیرفته اما آن را علنی نکرده است.



 "سیدهادی سید‌افقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به دعوت ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ گفت: ایران با پیش‌شرط‌هایی و به دعوت رسمی "بان کی مون"، برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ دعوت شد.   
 
وی ادامه داد: این پیش شرط به گفته دبیرکل سازمان ملل متحد یعنی ایران باید بداند تشکیل کنفرانس ژنو ۲ ادامه مصوبات ژنو ۱ است و یکی از مهم‌ترین بندهای مصوبات ژنو ۱ تشکیل حکومت انتقالی با تمام صلاحیت‌ها و اختیارات در سوریه است که ایران باید آن را قبول کند.   
 
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: ایران تاکنون تعریفی از حکومت انتقالی و جایگاه بشار اسد ارائه نکرده است، همچنین باید دید تعداد نمایندگان موافقین و مخالفین بشار اسد در حکومت انتقالی به نفع چه کسی خواهد بود.   
 
سیدافقهی افزود: در حال حاضر اجمالا ایران به این کنفرانس دعوت شده، اما هیئت ائتلاف بشار اسد در خارج از سوریه که از آن به عنوان "ائتلاف ملی" نام برده می‌شود، عقب نشینی کرده و به عنوان اعتراض به دعوت ایران در کنفرانس ژنو ۲ شرکت نمی‌کند.   
 
وی در ادامه با اشاره به اظهارنظر آمریکایی‌ها در خصوص شرکت در ژنو ۲ اظهار داشت: آمریکایی‌ها به صورت علنی در خصوص شرکت کردن در این کنفرانس اظهارنظر نکرده‌اند اما بر اینکه ایران باید تمام مفاد ژنو ۱ را باید بپذیرد، همواره تاکید ورزیدند.   
 
این کار‌شناس مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: ایران در گذشته این پیش شرط را به دو دلیل رد کرده بود، یکی اینکه کشورمان در ژنو ۱ شرکت نکرده و نقشی در تدوین آن نداشته است و دیگری آنکه در تفسیر این بندهای ۶ گانه ژنو ۱ تفسیر به رای صورت گرفت و نقش و اختیاری برای بشار اسد تعیین نشده است که در آن زمان هیلاری کلینتون این موضوع را تائید کرد.   
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ژنو ، کنفرانس ، ایران ، شرط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار