دانشنامه سیاسی/

نگاهی به "کارگزاران سازندگی" حزبی خوش‌اقبال‌تر از احزاب منحله مشارکت و مجاهدین

این حزب دستیابی به فضای باز اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی را به عنوان زمینه ساز رسیدن به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی می‌داند؛ در هنگام تاسیس این حزب، شعار رسمی حزب:«عزت اسلامی، تدوام سازندگی، آبادانی ایران» بیان شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، در بهمن ماه ۱۳۷۴ شانزده تن از وزیران، معاونان و نزدیکان "آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی" رئیس‌جمهور وقت ایران در بیانیه‌ای با عنوان «خدمتگزارن سازندگی» اعلام کردند در انتخابات مجلس پنجم حضور فعال خواهند داشت و فهرستی از کاندیداهای مورد حمایت خود را معرفی خواهند کرد؛ این اقدام با واکنش منفی شدید جناح راست رو به رو شد که این اقدام را دخالت قوه مجریه در قوه مقننه قلمداد کردند، همچنین وزرای امضاکننده بیانیه را تهدید به استیضاح کرده و حتی طرح بررسی کفایت رئیس‌جمهور در مجلس را مطرح کردند.





 در نهایت با فرمان رهبر جمهوری اسلامی، مبنی بر حضورنداشتن وزیران در این گروه غائله فروکش کرد و با حذف ۱۰ وزیر، به یک جمع ۶ نفره کاهش یافت که شامل ۵ معاون رئیس جمهور و شهردار تهران می‌شدند که با صدور بیانیه‌ای با عنوان «کارگزاران سازندگی» حضور خود را در عرصه انتخابات اعلام کردند؛ این گروه نهایتا با فشار شورای نگهبان فعالیت انتخاباتی خود را با عنوان «جمعی از کارگزاران سازندگی» سامان داد.

بدین ترتیب، حزب "کارگزاران سازندگی" ایران تاسیس شد؛ هرچند که "محمدعلی نجفی"، علاوه بر این ۶ نفر، در جلسات هیات موسس شرکت می‌کرد؛ کارگزاران به دست محفلی از مدیران تاسیس شد که اغلب از ۳ استان کشور برخاسته بودند؛ کرمان، اصفهان و یزد.

 در روز تاسیس این حزب، مرعشی علاوه بر مدیران داخل دولت و اقوام نزدیک، از شماری از افراد آن روز نظیر "اسحاق جهانگیری"، "غلامرضا آقازاده"، "مهدی کروبی"، "محمد خاتمی" و چند تن دیگر نیز دعوت به عمل آورد؛ اما از میان این جمع چهره‌های سرشناس نظیر مهدی کروبی و محمد خاتمی به دلیل فعال بودن در مجمع روحانیون مبارز در آن جلسه و جلسات بعدی حزب حاضر نشدند.

 پس از "آیت‌الله هاشمی رفسنجانی" که به عنوان پدر معنوی حزب یاد می‌شود و اصلیتی کرمانی دارد، "حسین مرعشی"، "فائزه هاشمی"، محمد هاشمی، علی هاشمی، محسن هاشمی رفسنجانی و "اسحاق جهانگیری" نیز خاستگاهی کرمانی دارند. "رضا امراللهی" و "فاطمه رمضان‌زاده" نیز از منطقه مجاور کرمان یعنی یزد وارد حزب شدند. بعد از طیف مدیران کرمانی و یزدی، دومین حلقه پر نفوذ حزب را اصفهانی‌ها تشکیل می‌دهند که در این جمع دو نفر سرشناس ترند و هنوز هم به عنوان «مردان سایه رفسنجانی» گرداننده حزب هستند، این زوج "غلامحسین کرباسچی" و "محمد عطریانفر" هستند.





انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸)
 
هرچند "غلامحسین کرباسچی" دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی و "عطاالله مهاجرانی" از چهره های مطرح آن در انتخابات ریاست جمهوری ایران (۱۳۸۸) از "مهدی کروبی" حمایت کردند اما حزب کارگزاران از نامزدی "میرحسین موسوی" حمایت کرد.
 
پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری دهم حزب کارگزاران و اعضای آن در اعتراض به نتایج انتخابات، اقدام به نوشتن بیانیه‌هایی کردند؛ در قسمتی بیانیه در تیرماه ۱۳۸۸ آمده است: "مایه تاسف و تاثر گردید اینکه در اوج شکوه و عظمت سیاسی ملت ایران، پاره‌ای جزم اندیشی‌ها، بی‌تدبیری‌ها، خودخواهی‌ها و ناسپاسی‌ها، این نعمت بزرگ را به نقمت، اعتماد عمومی را به بی‌اعتمادی و فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرد.





"حزب کارگزاران سازندگی در این بیانیه از مسئولان انتقاد کرده و گفته است "انتظار می‌رفت مسئولان کشور، اعتراضات به حق مردم را تحمل و به جای برخوردهای خشن و غیرقانونی با مردم و دستگیری و زندانی کردن فعالان سیاسی بی‌گناه، با صدور مجوزهای قانونی، اعتراضات را به مسیر صحیح هدایت و به پیشنهاد مراجع بزرگ تقلید و شخصیت‌های سیاسی، برای تشکیل یک هیات حکمیت ملی و بی‌طرف در بررسی نتایج انتخابات ترتیب اثر می‌دادند."

دستگیری اعضای حزب
 
شمار زیادی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی نظیر هدایت آقایی، محمد عطریانفر، فائزه هاشمی، روشنک سیاسی، آیدا مصباحی، جهانبخش خانجانی، مرتضی الویری و حسین مرعشی پس از اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم بازداشت شدند.

ارکان تشکیلاتی و اعضای هیات مؤسس این حزب عبارت‌است از: "غلامحسین کرباسچی"، "محمد هاشمی" (رئیس هیئت مؤسس)، "محسن نوربخش"، "عطاالله مهاجرانی"، "رضا امراللهی"، "مصطفی هاشمی‌طبا، "محمدعلی نجفی"، "فائزه هاشمی"، "علی هاشمی"، "حسین مرعشی" (سخنگوی حزب کارگزاران)
 
شورای مرکزی
 
اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به شرح زیر است: محمد هاشمی؛ غلامحسین کرباسچی؛ محمدعلی نجفی؛ حسین مرعشی؛ سیدمحسن نوربخش؛ عطاالله مهاجرانی؛ فائزه هاشمی بهرمانی؛ رضا امراللهی؛ مصطفی هاشمی‌طبا؛ علی هاشمی؛ محسن هاشمی؛ اسحاق جهانگیری؛ غلامرضا فروزش؛ رضا ملک زاده؛ محمد عطریانفر؛ هدایت الله آقایی؛ علی مصلحی؛ سیدحسین هاشمی؛ اسماعیل جبارزاده؛ عبدالناصر همتی؛ فاطمه رمضان زاده؛ یدالله طاهرنژاد.
 
شاخه جوانان
 
شاخهٔ جوانان حزب کارگزاران سازندگی فعال‌ترین شاخهٔ این حزب است که دارای بیش از ۵۰۰ عضو در سراسر کشور است.

اهداف و شعارهای حزب
 
این حزب دستیابی به فضای باز اقتصادی و توسعه پایدار اقتصادی را به عنوان زمینه ساز رسیدن به آزادی‌های سیاسی و اجتماعی می‌داند؛ در هنگام تاسیس این حزب، شعار رسمی حزب:«عزت اسلامی، تدوام سازندگی، آبادانی ایران» بیان شد.
 
روزنامه کارگزاران
 
روزنامه کارگزاران تریبون رسمی این حزب است؛ این روزنامه ۱۱ دی ۱۳۸۷ بدلیل انتشار بیانیه دفتر تحکیم وحدت پیرامون جنگ غزه که به جز اسرائیل، حماس را بدلیل سوء استفاده از غیر نظامیان و حکومت ایران را بخاطر تجهیز حماس محکوم کرده بود، توسط هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد.





حزب کارگزاران سازندگی، با اعضایی که به «تکنوکرات​»ها معروفند در میانه احزاب اصلاح​طلبی است که پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، فعالیت بی​فروغی دارد. حزبی که برخی اعضای آن حتی سخنگویش بازداشت شد و برخی اعضایش نیز در خارج از کشور به تحلیل​گران ثابت رسانه​های اپوزیسیون نظام بدل شدند.

اما کارگزاران به مراتب خوش اقبال​تر از احزابی چون «جبهه مشارکت» و «سازمان مجاهدین» بود که با لغو مجوز از سوی کمیسیون ماده 10 احزاب مواجه شدند؛ حزبی که اگرچه حمیدرضا فولادگر عضو این کمیسیون، آن را «از درون پاشیده» خطاب می​کند، اما این امید را دارد که با تغییر فضای سیاسی کشور، بتواند بار دیگر وارد عرصه رقابت​های سیاسی شده و حیات خود را از سر بگیرد؛ حزبی که بسیاری آن را دولت ساخته خوانده و معتقدند که وارد دوره افول خود شده است اما "محمدهاشمی" به عنوان یک عضو موسس بر این باور است که شعارهای حزب کارگزاران نه تنها دچار افول نشده که به گفتمان قالب کشور نیز بدل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار