تبریز/

تولید بیش از 13 تن پیله تر ابریشم در شهرستان جلفا

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جلفا از تولید بیش از 13.6تن محصول پیله تر ابریشم در مراکز پرورش کرم ابریشم در روستاهای واقع در حاشیه رودخانه ارس بخش سیه رود این شهرستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، عباسی در گفتگو با خبرنگاران  اظهار کرد: این میزان پیله تر ابریشم از مجموع 370 جعبه تخم نوغان توزیع شده در بین 148 پرورش دهنده کرم ابریشم در روستاهای قولان، اشتبین، میسن ، کردشت، دوزال، نوجه مهر و سیه رود برداشت شد.

وی با بیان اینکه میزان تولید امسال پیله تر ابریشم در شهرستان کاهش یافت، تشریح کرد: بارش برف در اواسط فصل بهار و به دنبال آن برودت و یخبندان هوا باعث از بین رفتن برگ درختان توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم علت کاهش 30درصدی تولید بوده است.

عباسی ادامه داد: محصول تولید شده با قیمت تضمینی هر کیلو 130هزار ریال از تولیدکنندگان منطقه توسط شرکت تعاون روستایی خریداری شد.

وی افزود: متوسط عملکرد هر جعبه نوغان در کشور  23 کیلوگرم می باشد که این میزان در روستاهای  این شهرستان در حدود 38 کیلوگرم در هر جعبه می باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا میزان تلفات امسال جعبه های نوغان را در مقایسه با سال گذشته را پایین و در حدود 3 درصد اعلام و دلیل آن را برگزاری کلاس های آموزشی- ترویجی ویژه نوغانداران در سطح روستاها به صورت رایگان بیان کرد.

عباسی اظهار کرد: در جهت احیای صنعت پرورش کرم ابریشم از سال گذشته حمایت های ویژه ای از سوی دولت آغاز شده که از جمله آن اعطای تسهیلات قرض الحسنه بلندمدت، برگزاری دوره های آموزشی، جایگزینی درختان توت اصلاح شده و توزیع آن در بین روستاها و مهم تر از همه افزایش خرید تضمینی محصول پیله ابریشم می باشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال برترین تولید کننده پیله تر ابریشم در سطح استان متعلق به روستای کردشت و در حدود 48 کیلوگرم در هر جعبه می باشد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا وجود واسطه ها و دلالان خرید محصول پیله ابریشم و نبود صنایع تبدیلی جانبی را از مشکلات فراروی رونق پرورش کرم ابریشم در این شهرستان بیان کرد و گفت: همه ساله با آغاز فصل بهار و برگ دهی درختان توت کار پرورش کرم ابریشم در شهرستان جلفا آغاز می شود و پس از طی یک دوره 45 روزه، برداشت پیله  ابریشم از مراکز تولید که عمدتاً منازل روستایی است شروع می شود.

وی با بیان اینکه بخش سیه رود به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و وجود درختان توت به عنوان منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم از دیرباز یکی از مراکز عمده پرورش کرم ابریشم در کشور می باشد افزود: امروزه پرورش کرم ابریشم به عنوان یکی از منابع درآمد روستاییان واقع در حاشیه رودخانه ارس تبدیل شده و شغل اصلی اکثر خانوارها را تشکیل می دهد.

گفتنی است: بخش سیه رود با 10 هزار نفر جمعیت ساکن در 24 روستای واقع در سواحل ارس در فاصله 45 کیلومتری جلفا و 176 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد./س
 
 
برچسب ها: تولید ، ابریشم ، پیله
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.