فرجی‌دانا در صحن علنی:

عده‌ای گویا تکلیف شرعی می‌بینند که چهره وزارت علوم را مشوه جلوه دهند/من باشم یا نباشم وحدت رمز پیروزی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جهت‌گیری علمی با رعایت توسعه علم و فناوری کارساز است نکند درگیر قضاوت‌های شتاب‌زده ناشی از برداشت‌های عامیانه بشویم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در صحن علنی امروز که به منظور بررسی استیضاح خود در حال برگزاری است، ضمن درود و سلام به نمایندگان ملت بزرگ ایران گفت: امام بزرگوار، مجلس عالی نمایندگان را در راس امور اعلام کرد و بر همه ما واجب است که احترام مجلس را به حد اتم و اکمل داشته باشیم.
 
وی افزود: حقیقتا بنده برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی با خلوص نیت برای اصلاح امور دست به طرح استیضاح زدند خدمت عزیزان هستم ولی فرصت مغتنمی است از آن چه که در وزارت علوم و فناوری در این 9 ماه تحت مسئولیت من انجام شده و بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در ذهن عزیزان ایجاد کرده باشد به عزیزان عرضه کنم با این امید که بتواند این نقاط تاریک را در ذهن‌ها روشن کند.
 
فرجی‌دانا تصریح کرد: از خدای خود خواسته‌ام که خیر است آن چه که عاقبت به خیری به دنبال می‌آورد بر زبان مردم جاری سازد در آستانه هفته دولت هستیم یاد شهیدان بزرگوار ر جایی و باهنر را گرامی می‌داریم.
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان این که امروز مطلع شدیم دور جدیدی از حملات به مردم غزه صورت گرفته است گفت: جای تاسف دارد با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده است خون تازه‌ای در رگ مقاومت جاری شده است یاد این شهدا را گرامی می‌داریم.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری گفت: جمعه آینده سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) موسس مکتب جعفری است امام جعفر صادق(ع) شخصیت بزرگی است که بر تارک علم جهانی می‌درخشد حضرت امام (ره) در وصیت نامه الهی و سیاسی خود می‌فرمایند ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است که فقه ما دریای بی‌پایان است یکی از آثار اوست.
 
وی ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت سالروز شهادت این امام بزرگوار گفت: می‌خواهم کلام خود را در موضوع علم و فناوری با اثراتی که شاگردان مکتب امام صادق (ع) در طول تاریخ بر جای گذاشتند آغاز کنم عزیزان می‌دانند حوزه نفوذ مکتب امام جعفر صادق (ع) فقط علم نبوده است علوم جدید و فقه و شیمی از شاگردان مکتب ایشان سرچشمه گرفته‌اند روش علمی که ایشان پایه گذاری کردند در سال‌های بعد در زمان هارون الرشید مورد استفاده قرار گرفته است. 

** آنچه که الان بنده در آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتیجه سیاست‌هایی است که از سال‌های قبل آغاز شده

فرجی‌دانا با اشاره به یکی از محورهای استیضاح مبنی بر کند شدن پیشرفت علمی کشور گفت: براساس آمار سایت‌های اندیس کننده مقالات ما به جای این که سهممان یک درصد باشد به حمدالله در سال 2014 در هشت ماه اول به 1.6 دهم درصد رسیده است این را می‌توان برداشت کرد آن چه که ما در وزارت علوم تحقیقات و فناوری در 9 ماه گذشته انجام دادیم چنین اثرشگرفی به جای گذاشته است.
 
وزیرعلوم تحقیقات و فناوری افزود: نگذاریم که سکه‌های تقلبی در این بازار به جای سکه‌های اصل رواج پیدا کند در سال 2014 آن چه که در اندیس‌ها ظاهر می‌شود قبل از آن شش ماه مقالاتش به چاپ رسیده آن مقالات قریب به یک سال تا دو سال فرآیند داوری را طی کردند و بعضا نتیجه کاری است که دو تا 4 سال انجام شده یعنی ما داریم در مورد یک فرآیندی صحبت می‌کنیم که شش سال قبل آغاز شده و نتیجه‌اش الان آشکار می‌شود تازه این به خود فرآیند تولید علم برمی‌گردد.
 
وی گفت: آن چه که الان بنده در آموزش عالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنم نتیجه سیاست‌ها و عملکردهایی است که چهار تا شش سال قبل آغاز شده است و اگر رکودی می‌بینید که هنوز هم دیده نمی‌شود و بنده نیز خوف آن را دارم که چنین رکودی در صحنه فناوری ایجاد شود و تمامی سعی خود را به خرج می‌دهم که تمهیداتی بیاندیشیم که چنین رکودی را شاهد نباشیم به واسطه سیاست‌ها و کارهایی است که سال‌ها قبل آغاز شده است.  
 
فرجی‌دانا تصریح کرد: کسانی که این تولید علم را امتحان می‌دهند در نظر بگیریم دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو سال تا دو سال و نیم دانشجو در دوره فوق لیسانس درس می‌خواند 4 سال و نیم در دوره دکترا یعنی یک ورودی تحصیلات تکمیلی 7 سال بعد در نقطه‌ای است که می‌خواهد استادیاردانشگاه باشد 3 سال باید استادیار باشد تا دانشیار باشد امکان پیدا کند یعنی ما در مورد یک فرآیند 10 ساله صحبت می‌کنیم برای آن کسی که تولید علم را انجام می‌دهند به صحنه بیاید.
 
وزیرعلوم تحقیقات و فناوری افزود: هر آن چه که اکنون می‌بینید ده سال قبل برگردید به دولت نهم و دهم هم برنمی‌گردد دولت هشتم و بعضا هفتم این سرمایه گذاری را کرده است، در مقام نمایندگی ملت بدانند که ما در سال 65 و 66 برای ادامه تحصیل به عنوان بورس شاگرد اول اعزام شدیم و بعد از بازگشت ده سال از زمان اعزام یعنی از آغاز تحصیل به ما گذشت تازه توانستیم در صحنه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم.

**نکند درگیر قضاوت‌های شتاب‌زده ناشی از برداشت‌های عامیانه بشویم
 
وی بیان داشت: جهت‌گیری علمی با رعایت توسعه علم و فناوری کارساز است نکند درگیر قضاوت‌های شتاب‌زده ناشی از برداشت‌های عامیانه بشویم.

فرجی‌دانا ادامه داد: باید ما همه کسانی که در طول سالیان سال ادای دین کردند به این آب و خاک قدرشان را بدانیم و تخطئه نکنیم چرا که ثمر می‌دهد، بنده اینجا مدافع یک برخورد علمی در فضای تولید علم و فناوری هستم.
 
وزیرعلوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: ما برای تولید فناوری اولین گام تولید پتنت است ما در سال 86 منحنی پتنت به ده هزار در سال می‌رسد افول کرده در سال گذشته نزدیک به سه هزار شده است یعنی چرخه تولید معیوب است لذا ما وظیفه داریم به حلقه پتنت اولویت دهیم، نتیجه پتنت باید تجاری سازی شود. 

** ما برای اقتصاد دانش‌بنیان برنامه‌ریزی می‌کنیم
 
وی اظهار داشت: سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ما بسیار فعالانه با آن برخورد کردیم یکی از جامع‌ترین برنامه‌های اقتصاد در حوزه آموزش عالی تهیه شده و ما برای اقتصاد دانش بنیان برنامه‌ریزی می‌کنیم.
 
فرجی‌دانا افزود: قانون متوقی که عزیزان در مجلس در سال 87 به عنوان شرکت‌های دانش بنیان در مجلس تصویب شده بود سال‌ها خاک می‌خورد پنج سال این قانون معلق مانده بود در اختلاف بین وزارت علم و فناوری و وزارت علوم دو شرکت تحت این آیین نامه در تهیه قانون ثبت شده بودند ما حکممان این است این را به 20 هزار تا پایان برنامه پنجم برسانیم.

** اگر خطایی از من فرجی‌دانا رخ داده، با رفتن به سمت اصلاح امور از نصایح نمایندگان مجلس استفاده می‌کنم
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: اختلاف شیطان است و نباید بگذاریم این اختلاف شکل بگیرد من امروز این جا هستم که تحکیم کنیم ارتباط مجلس و دولت را و گام برداریم و اگر خطایی نیز از من فرجی‌دانا رخ داده است با رفتن به سمت اصلاح امور از نصایح نمایندگان مجلس استفاده کنیم.
 
وی گفت: در سال 92 تعداد موسسات آموزش عالی ما یک رشد جهشی عجیب داشته است در سال 84 ما قریب 950 موسسه آموزش عالی داریم که تبدیل شد به 2500 موسسه که این به خودی خود یک جهش رو به جلو باشد.
 
فرجی‌دانا تصریح کرد: 80 سال آموزش عالی 72 سالش در یک سمت 950 موسسه آموزش عالی به خود دیده است در هشت سال تقریبا سالی 200 موسسه اضافه شده و کاسه آموزش عالی همان کاسه‌ای که بوده است. اگر ما به اصلاح این روند نپردازیم و گام‌های خودمان را با برنامه‌ریزی برنداریم در آینده دچار مشکل می‌شویم.

فرجی دانا ادامه داد: اجازه می‌خواهم با توجه به اینکه در سالی قرار داریم که سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی لقب گرفته است، اولین بخش از پاسخ‌های خود به موارد استیضاح را درباره مسئله فرهنگ انجام دهم.  
 
وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اول مرداد امسال در جمع دانشجویان گفت: در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی چیز خوبی است، در صورتی که با تحمل مخالف همراه باشد، انسان نباید از وجود مخالف تعجب کند و خشمگین و بیمناک شود؛ هیچیک از این سه حالت در مقابل دیدگاه مخالف قابل قبول نیست، بنابراین محیط‌های دانشجویی با همین نشاطی که امروز دارند ادامه کار خواهند داد. 

** آیا وضعیت نشاط در دانشگاه‌ها به هنگامی که بنده تقبل مسئولیت کردم به این وضعیت بوده است؟
 
وزیر علوم تصریح کرد: آیا وضعیت نشاط در دانشگاه‌ها به هنگامی که بنده تقبل مسئولیت کردم به این وضعیت بوده است؟ از باب اینکه دوستان بدانند در فضای دانشگاه که بنده به عنوان یک معلم کوچک حضور داشتم در چند سال گذشته همین بحث توجه به موارد فرهنگی و سیاسی چه مطالبی بوده است، دوبیانیه از تشکلی که همه ما به عنوان یک تشکل اصولگرا در دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی قبول داریم، عرضه می‌کنم.  
 
وی ادامه داد: بیانیه اول در ۳۱ تیرماه ۸۸ در دانشگاه علامه طباطبایی داده شده و گفته شده «از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده‌های دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سر‌شناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرّد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی‌‌ همان استاد، تا تمرّد از دستور صریح رئیس‌جمهوری وقت، تا به‌کارگیری متملّقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسند اجرایی، تا بکار بردن تهمت‌هایی که منافقین و امثالهم در مقابل مخالفینشان استفاده می‌کردند برای از میدان به در کردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیربسیجی خواندن بسیجیان منتقد از سوی ایشان و اطرافیان ظاهرالصّلاحش، تا کارنامه پُر‌اشکال دانشگاه در حوزه پژوهش، تا کارنامه پُراشکال‌تر در تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماعی، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سرِ سالم به در برده بود در محیط دانشگاه، تا نگاه امنیتی به محیط دانشگاه، تا تخلّفات ریز و درشت اداری، تا مباح دانستن و دست یازیدن به هر وسیله‌ای –‌ازجمله تهدید و ارعاب و تطمیع و تهمت‌- برای خاموش کردن هر نوع انتقاد، تا انتقام‌گیری از هر منتقد، تا اعمال نفوذ در هر نهادی که امکانی داشته باشد برای کوتاه کردن دست تظلّم‌خواهی» این فضایی است که این تشکل دانشجویی در سال ۸۸ درباره فضای دانشگاه علامه طباطبایی مطرح می‌کند.  
 
وزیر علوم افزود: پس از این، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۱ نیز در انتقاد به مدیریت دانشگاه می‌نویسد: مشخصا در دانشگاه تهران نگرشی مورد توجه مسئولان و دانشگاه قرار گرفت که به بهانه حفظ آرامش عملا فضا را برای هرگونه فعالیت سیاسی ناهموار می‌کند، مسئولیان امر به جای برخورد با اقدامات سیاسی فتنه گران تصمیم گرفته‌اند صورت مسئله را پاک کرده و با اعمال محدودیت‌های روزافزون دانشگاه را از نهاد سیاسی به وضعی کرخت و منفعل رهنمون شود، محدود کردن مهمانان برنامه‌ها به اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سخت‌گیری در اعطای مجوز به برنامه‌های سیاسی، صدور بخشنامه مبنی بر ممنوعیت برنامه‌های سیاسی در کوی دانشگاه در ایام انتخابات مجلس نهم و... تنها بخشی از محدودیت‌های اعمال شده و نتایج مدیریت محافظه‌کارانه و غیرانقلابی دانشگاه است که دامنگیر همهٔ تشکل‌های دانشجویی شده است... در مقابل، آنچه رخ می‌دهد تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر نمایش مختلط در برنامهٔ آیین ورودی‌های سال ۹۰، تئا‌تر مبتذل «پابرهنه در پارک» در دانشکدهٔ ادبیات، برگزاری برنامهٔ «شب چله» در دانشکدهٔ حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامهٔ «رخدادهای بزرگداشت عید نوروز» در دانشکده علوم و برنامهٔ مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال و پیروزی تنها بخشی از این برنامه‌هاست، ظاهرا مسئولان دانشگاه، دانشگاه را آرام می‌خواهند حتی اگر بهای آن رخوت جنبش دانشجویی و غیر سیاسی شدن دانشگاه باشد.  
 
وی تصریح کرد: آنچه اینجا گفته شده است آیا یک تذکر و سوال هم از نمایندگان دریافت کرده است؟  
 
وزیر علوم ادامه داد: بنده همواره مهمان جلسات کمیسیون هستم، همیشه بهره برده‌ام. همیشه گفته‌ام بنده برای تامل به اینجا می‌آیم، ضمن آنکه برای خود نیز سازنده است.  
 
فرجی دانا با بیان اینکه تاکنون ۹ بار در خدمت عزیزان بوده‌ام، اظهار داشت: در این جلسات در خصوص موضوعات مختلف بحث می‌شود، سوالات باید سوالات سازنده باشد، اما در این موضوعات خاص، این تجمعات که نه بنده بر می‌تابم و نه شما آیا وقتی تذکر داده شده اصلاح شده است؟ آیا تذکر داده شده؟  
 
وی افزود: اینجانب تلاش کردم در ده ماه تصدی خود بر وزارت علوم به کمک انتصاب شخصیتی رزمنده و جانباز و مورد قبول همگان به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم که ثمره آن نشاطی بود که با لطف خداوند در دیدار دانشجویی اول مرداد امسال مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفت.  
 
وزیر علوم تصریح کرد: کمک و مشارکت بی‌سابقه وزارت علوم در طرح راهیان نور که مورد تشکر سردار نقدی قرار گرفت، هماهنگی کامل با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی و تاکید مداوم معاونت فرهنگی بر جدی گرفتن کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه‌پردازی بخش مهمی از این تلاش‌ها بوده که متاسفانه مورد غفلت نمایندگان واقع شده است.  
 
وی تصریح کرد: درباره آنچه امروز احیای تشکل‌های آشوب طلب خوانده می‌شود، عزیزی آمار داد، ۴۰ تشکل مجوز گرفتند، این آمار ۱۸ تشکل است که ۹ تای آن بسیج دانشجویی و جامعه و دیگران هستند و ۹ تای دیگر عناوین دیگری دارند که مسیر قانونی برای همه‌شان طی شده است. 

** می‌شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟ 

 فرجی دانا افزود: هیئت ۳ نفره‌ای که مجوز می‌دهد فقط ۲۵ درصد اعضایش در دانشگاه‌های کشور عوض شده‌اند، ۷۵ درصد تغییر نکرده‌اند. روسای دانشگاه‌ها فقط ۵۸ درصدشان عوض شده‌اند.  
 
وی تصریح کرد: چگونه ادعا می‌شود که ما به تشکل‌های آشوب طلب می‌خواهیم مجوز بدهیم؟ می‌شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟  
 
وزیر علوم ادامه داد: ۲۵۰۰ دفتر بسیج دانشجویی ۲۳۱ تشکل جامعه اسلامی و جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی و... داریم که در سال گذشته تنها ۱۸ تشکل از آن‌ها جدید بوده و به آن‌ها اضافه شده است.  
 
فرجی دانا ادامه داد: اسلایدی دارم که حراست دانشگاه برای اینکه مقایسه شود فضای حاکم بر دانشگاه در ۵ سال گذشته، این‌ها را مقایسه کرده است.  
 
وی اظهار داشت: درباره اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها از سال ۸۸ تا پایان تیر امسال، اگر کل این‌ها را ۱۰۰ بگیریم در طول ۵ سال، که البته سال ۸۸ وضع ویژه‌ای بوده. اعتراضات دانشجویی در نیمه اول ۹۲، ۵ درصد بوده نیمه دوم ۴ درصد و نیمه اول ۹۳، سه درصد شده است. آیا این روند افزایشی دارد؟ این نشان نمی‌دهد نشاطی که در دانشگاه‌ها هست دانشجویان را به سمت ساختارشکنانه نمی‌برد؟  
 
فرجی دانا ادامه داد: ممکن است دانشجو در دوران جوانی اشتباه کند، اما نباید برخورد جزمی کرد، یک دانشجویی که در ۲۲ سالگی حکم سنگین انضباطی می‌گیرد می‌تواند ادامه حیات دهد؟  
 
فرجی دانا اظهار داشت: اسلاید بعد، نسبت تحرکات تنش زای افراد و تشکل‌های افراطی از ۸۸ تا ۹۳ است. در سال ۸۸، ۴۳ درصد تحرکات بوده در سال ۹۱، ۱۵ درصد، و در دولت یازدهم ۱۴ درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا می‌کنیم این‌ها زیاد شده؟ از این سیاه نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می‌شود؟  
 
فرجی دانا ادامه داد: نسبت تحرکات غیرقانونی بدون مجوز، در سال ۸۸، ۳۴ درصد، در کل ۹۲-۹۳ به ۲۰ درصد کاهش یافته. سال ۹۱، ۲۶ درصد بوده است. این‌ها همه نشان می‌دهد که ما در یک فضای آرام هستیم. آقای رحمانی فضلی مسئول امنیت کشور است، وی مصاحبه کرده و گفته شهادت می‌دهم که ما آرام‌ترین فضا را در دانشگاه‌ها داریم، چرا می‌خواهید القا کنید که دانشگاه‌ها مقابل نظام‌اند؟ این چه سودی دارد؟

فرجی‌دانا با بیان اینکه عزیزی گفت دانشگاه‌ها می‌تواند خطرساز باشد، گفت: دانشگاه‌ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند چرا فضای امنیتی ایجاد کنیم و چرا القا کنیم که ضد ما هستند؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه ها حاکم بوده است.
 
وی افزود: دوستان تجمعی را مثال می‌زنند؛ در کنارش فیلمی مربوط به سال 88 پخش می‌شود توفیقی فرمایشی دارند آنجا صحبت‌های من در فیلمی که پخش شد هم ادامه دارد چرا قطع می‌کنید؟ ما از بی‌اخلاقی طرفی نمی‌بندیم چرا بی‌اخلاقی می‌کنیم؟ 

** آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست؟
 
فرجی‌دانا بیان داشت: افشاگری در دین ما هست؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی مجال دفاع از خود ندارد کجای دین ماست؟ این تذهبون؟ در دین ما ستارالعیوب بودن حسن است.
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: حقیقتا نمی‌خواستم این آمار را بگویم. تجمعاتی را داشتیم، به مسئولان عالی رتبه نظام توهین می‌شود در سال تحصیلی گذشته نصف چهارسال قبل شده. چهارسال قبل متوسط 10  مورد بوده‌، سال قبل 5 مورد شده است.
 
وی تصریح کرد: نباید به خاطر یک بی‌نماز در مسجد را ببندیم لذا هیچ کس توهین به مسئولان عالی رتبه نظام را تحمل نمی‌کند ولی وقتی رخ داد باید چاره‌جویی کنیم.  
 
فرجی‌دانا با بیان این که کل نشریات دانشجویی فعال 3681 نشریه است گفت: عزیزان بسیج به ما می‌گویند یک سوم اینها متعلق به بسیج است؛ بیش از 3500 نشریه تخلف نداشته‌اند. قانون می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند. ما بیایم یک نشریه‌ای که 50 تا 100 شماره فقط از آن منتشر می‌شود و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می‌شود را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه‌ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ خدا به ما غصب می‌کند فقط 86 نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است می‌شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعا این حرف را می‌خرد؟
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: حقیقتا برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن مایه از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم که تعلقم به منافع ملی و مباحث دینی مورد تردید قرار نگیرد میدان دادن من به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است برای من بسیار تلخ است به این فضای سیاه نما تن در ندهم ما با همدلی جلو می‌رویم.
 
وی تاکید کرد: در صحنه علم و فناوری جهان که رقابت شدیدی برقرار است و اگر همه ما جمع شده و به سرعت آنها بدویم تازه فاصله‌مان حفظ می‌شود لذا باید بیشتر با هم همراه و همدل باشیم.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در همین 10 روز گذشته آیا همه فعالیت‌های ما تعطیل نشده است؟ استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما چقدر می‌توانیم توقف‌های لوکوموتیو را متوقف کرده و بگوییم تندتر از بقیه می‌رویم و می‌رسیم اینها نیازمند فضای اتحاد و همدلی است. حضرت امام (ره) فرمودند که وحدت کلمه رمز پیروزی است لغلغه زبان ایشان نبود اعتقاد راسخ به این مطلب داشتند ما چقدر در جهت وحدت کلمه گام برمی‌داریم بگیم وحدت کلمه و به پای آن بایستیم اگر کسی آمد از برادر ما بدگویی کرد اول به آن بگوییم تو چه می‌گویی؟

** چه بمانم و چه بروم می‌دانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه‌دار پاسخ دهم، دریغ نکردم
 
وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان داشت: ما جلسه‌ای داشتیم که حقیقتاً با درایت آقای لاریجانی فراهم شد و استقبال کردند و سعی خودم را کرده‌ام و عزیزانی که در کمیسیون‌هایی که در این چند روزه شرکت کرده‌اند گفتم بنده با وجدان راحت در اینجا هستم بنده با  وجدان راحت اینجا هستم چه بمانم و چه بروم می‌دانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه‌دار پاسخ دهم، دریغ نکردم در دانشگاه‌ها بخش‌نامه دادیم برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات؛ برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه‌ها ترکه بردارم و راه بیفتم این امکان‌پذیر است؟
 
وی افزود: درباره تغییرات روسای دانشگاه‌ها این گونه جلوه‌گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی هیئت سه نفره اعزام کردیم چه طرفی می‌برد وزارت علوم از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده تمامی دانشگاه‌ها مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت‌هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام  کردیم. 50 درصدشان استاد و 32 درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند و تجربه ریاست دانشگاه را 42 درصدشان داشتند. 22 درصد معاون دانشگاه بودند. 17.5 درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت‌های ستادی برخوردار بودند.  

فرجی‌دانا افزود: پنهان نمی‌کنم چند مورد عزیزان به خاطر کثرت مطالبات، کنترل از دستشان خارج شده است؛ من مطلع هستم و می‌دانید مطلعم؛ 54 هیئت رفتند، اگر 10 درصد اینها رفتند می‌شود 5 هیئت؛ آیا این مورد قبول نیست ما آرامشی را فراهم کنیم؟ نمی‌دانیم اگر در این چند مورد هم ملتهب نمی‌‌شد فضا بعد دانشگاه ملتهب‌تر نمی‌شد؟

فرجی دانا تصریح کرد: در مسیر فرهنگی  می‌دیدیم که عزیزان گفتند حتماً عزم وزارت  خانه در بخش‌نامه‌ای اعلام بشود که در اسلایدها متن بخش‌نامه‌ها آمده است  که اکنون وقتی برای خواندن آن نیست نیز اعطای مجوز برای چاپ نشریات باید به اهتمام ویژه به ضوابط صورت گیرد و از درج مطالب موهن به ویژه در حوزه مقدسات دینی و قومی شدیداً پرهیز شود برخورد قانونی با تخلفات بدون شک زمینه‌ساز رشد و بالندگی قانون گرایان وناامیدی سیاست مدارانی می‌گردد که بدنبال سوءاستفاده از ظرفیت‌های این گونه فعالیت‌های دانشجویی هستند.
 
وزیر علوم  گفت: بدیهی است در چارچوب ضوابط و توسعه تقویت فعالیت نشریات باید مورد تأکید و تشویق قرار گیرد و برای این که این مسئله بلد پیدا کند، افراد توجه کنند بهش و همه باید بخوننش محرمانه را بر روی آن نوشتیم و دوستان اعلام کردند با نوشتن محرمانه بلد آن را کم کردید و باید آن را منتشر کنید پس ما آن را در فضای باز گذاشتیم.
 
وی در ادامه افزود: یک نامه تکمیلی برای نامه محرمانه خود فرستادم، دغدغه عزیزان این بود که من با یک ترکه و یا یک چیزی راه بیافتم و تنبیه کنم این افراد را آیا این مسئله امکان پذیر است؟ بلکه باید پیچ حساسیت سیستم را بالا ببرم تا به این مسئله حساس شوند این انجام شده است این اولین دغدغه‌ای بود که من ابراز کردم و گفتم که به آن پاسخ بدهید.
 
فرجی دانا تأکید کرد: در زمینه هیأت‌های سه نفره اعزامی به دانشگاه‌ها و تغییراتی که در روسای دانشگاه‌ها انجام شده بود فرمایشی داشتند این طور جلوه‌گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی پژوهشی هیأت‌های سه نفره اعزام کرده‌ایم و برای آبرو بردن هیأت سه نفره اعزام کرده‌ایم عزیزان چه نفعی می‌برد وزارت علوم از این که دانشگاه شلوغ بشه، مگر بنده پاسخگو نیستم، فلانی به من زنگ زده می‌گوید چرا دانشگاه شلوغ شد.
 
وزیر علوم در ادامه افزود: دولت تغییر کرده بود تمامی دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی مطالبه‌ حداکثریشان این بود که باید حتماً رییس دانشگاه تغییر کند چگونه آرامش بیاوریم به محیط دانشگاه؟
 
وی تصریح کرد: هیئت‌های سه نفره‌ای را به دانشگاه‌ها اعزام کردیم  با مراتب علمی بالا که در اسلاید مراتب علمی این عزیزان را نشان داده‌ام  50درصد این عزیزان استاد دانشگاه بودند.

**تغییر برخی روسای آرامش را به دانشگاه‌ها برگردانده است

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری تاکید کرد: 50درصد افرادی که در این هیئت‌ها بودند استادند 32 درصد دانشیار 13 درصد استادیار از نظر سوابق‌شان تجربه ریاست دانشگاه 42 درصدشان داشتند یعنی رئیس دانشگاه بودند قبلا و می‌دانند مقتضیات دانشگاه چیست.  
 
وی اظهار داشت: 17 و نیم درصد رئیس دانشکده بودند 18 و نیم درصد هم از مسئولیت‌های ستادی برخوردار بودند یک ساختار نظارتی که در قانون پیش‌بینی شده یک دفترچه‌ای دادیم دستورالعمل‌های نظارتی بیرونی است در آن‌جا گفته می‌شود شما وقتی که به دانشگاه رفتید اول با رئیس دانشگاه ملاقات کنید با هیئت‌رئیسه ملاقات کنید و اعضای شورای دانشگاه بعد با اعضای هیئت علمی بعد با دانشجویان و رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه بعد با تشکل‌های قانونی آن دانشگاه.

وزیرعلوم تحقیقات و فناوری گفت: غیر از این که حضور یک فرد مخرب در هر جایی که می‌خواهد آرامش را به هم بزند می‌تواند تعبیر و تفسیر شود.
 
وی گفت: این هیئت‌ها رفته‌اند تا روسا را تغییر دهند 54 هیئت 58 دانشگاه را بازرسی کردند و 36 حکم را اجرا کردیم هیئت‌ها آمدند که آیا این رویه نبوده که در هر دولتی در ابتدا روسا را تغییر می‌دادند تنها دولتی هستیم رسما اعلام کردیم که مگر اقتضای دیگری وجود داشته باشد ما به تاریخ انقضای حکم روسا توجه کرده‌ایم.
 
فرجی‌دانا افزود: 28 درصد از آن چه که تاکنون انجام داده‌ایم به 58 درصد یعنی 58 دانشگاه از 101 دانشگاه ما و با مقایسه میان این‌ها گزارش آن را به اعضای شورای انقلاب فرهنگی ارائه کردیم و حداد عادل آنجا حضورداشتند که در زمان‌ها مشابه مقایسه شدند اگر ده ماه اول دولت دکتر روحانی را با دولت مشابه خودش مقایسه کنیم دولت نهم می‌بینید که 44 رئیس دانشگاه از 64 رئیس دانشگاه یعنی 68 درصد تغییر کردند این جا ما 58 دانشگاه از 101 دانشگاه یعنی 58 درصد این نشان می‌دهد که ما به فکر تغییر نیستیم.
 
وی افزود: چرا می‌گویید اصولگرایان در دانشگاه‌ها نیستند نمایندگان که بهتر می‌دانند هر کدام به من می‌رسند می‌گویند حوزه ما خوب است اما جاهای دیگر؛ این که می‌گویند جاهای دیگر این جاهای دیگر کجاست. یکی از عزیزانی که استیضاح را امضا کرده وقتی به حوزه انتخابیه‌ وی رفتم درگیری در دانشگاه بود برحسب ضرورت رئیس دانشگاه غیربومی آورده بودند از اعضای کمیسیون است نمی‌خواهم اسم ببرم به من اعلام کرد که آرامش را با تغییر این رئیس به دانشگاه و شهر برگردانده‌ام.

**هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است

فرجی‌دانا با بیان اینکه ما برنامه‌ها و حرکت‌هایمان را ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم می‌کنیم، گفت: در مورد درخواست اعضای هیات علمی هم تعداد زیادی از اعضای هیات علمی به بنده ایمیل فرستادند و هیچ کس نمی‌داند که چه کسانی برای دانشگاه‌ها کاندیدا بودند بنابراین رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است و ما در شورای سه نفره‌ای که بنده، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول شورای بازرسی حضور داریم افراد را بررسی کرده و آن فردی که به تایید می‌رسد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود البته در برخی دانشگاه‌های مشهور نیز افرادی که برای ریاست انتخاب می‌شوند مستقیما به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شوند.

وی در ادامه به بازبینی قانون هیات‌های امنا نیز اشاره کرد و افزود: هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمی‌شود و نخواهد شد.

** فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم دو مدیرکل نیاز به استعلام باشد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنانش در جلسه استیضاح، گفت: طی ۹ ماه گذشته شانزده نفر حکم سرپرستی دانشگاه از بنده گرفتند و چهارده نفر نیز در آستانه گرفتن حکم سرپرستی هستند، فرآیند سرپرستی برای این انجام شده است که علاوه بر تغییر رییس، آزمون مدیریت برای سرپرستان گذاشته شود.

وی با اشاره به تخلفات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت احمدی‌نژاد گفت: رییس دانشگاه داشتیم که از هفت تا ۹۰ ماه حکم سرپرستی داشتند، بنده این پرونده‌ها را در حال رسیدگی دارم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی ببرم، فهرست این افراد را به هیات رییسه می‌دهم، آیا کسی به وزیری که اینگونه از ادامه رفتار خلاف قانون جلوگیری می‌کند سوال می‌پرسند؟ بنده سعی دارم به حکم قرآن در این باره عمل کنم.

فرجی‌دانا با اشاره به انتقاد استیضاح‌کنندگان به انتصاب توفیقی و میلی منفرد به عنوان معاونان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: درباره انتصاب معاونان و ارتباط آنان با جریان فتنه یادآور می‌شوم بنده هفت معاون دارم که دو نفر از آنان از دوره قبل باقی مانده‌اند، دو نفر مقبولیت دارند و قبل از بنده حکمشان صادر شده است و بنده فقط حکم سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی، دو معاون دیگر و دو مدیرکل را صادر کرده‌ام، بنده فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم دو مدیرکل نیاز به استعلام باشد، البته بنده در نامه‌ای اعلام کردم اگر وزارت اطلاعات هم‌اکنون به بنده اعلام کند این افراد با فتنه ارتباطی داشته‌اند بنده اقدام مقتضی را انجام خواهم داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با یادآوری توافق انجام شده با استیضاح‌کنندگان، گفت: با صحبت با استیضاح‌کنندگان توافق کردیم در خصوص موقعیت شغلی این افراد مجددا استعلام کنند ولی حالا اینگونه با بنده رفتار می‌شود، روز سه‌شنبه اعلام کردم که صلاحیت این افراد تایید شده است اما گویا استیضاح‌کنندگان انتظار شنیدن این سخنان را از بنده نداشتند.

وی خطاب به استیضاح‌کنندگان متذکر شد: اگر شما اینطورید بنده اینگونه نیستم، به هر جهت استعلام دوستان اکنون در دستم است، علاوه بر آن نامه دیگری را که به وزیر اطلاعات نوشتم را در محضر شما به رییس مجلس می‌دهم و چون مهر محرمانه دارد متن آن را نمی‌خواهم تا فردا نگویند که وزیر نامه محرمانه را افشا کرد.

**برخی با جوسازی به گونه‌ای القا می‌کنند که گویا فتنه‌گران وزارت علوم را اداره می‌کنند

فرجی‌دانا با بیان اینکه فضای شایعه توسط برخی سیاسیون در دانشگاه‌ها القاء می‌شود، گفت: ما و شما در دو سوی یک میز نیستیم بلکه هر دو در یک سوی میز علم و فناوری نشسته‌ایم اما برخی با جوسازی‌های خود به گونه‌ای القاء می‌کنند که گویا فتنه‌گران وزارت علوم را اداره می‌کنند، پس از سفری که انجام شد بیانیه‌ای با امضای ۸۴ بسیج دانشجویی به بنده واصل شد، من به آقای زاکانی گفتم اگر رییس دانشگاه‌ها باقی‌مانده گذشته هستند و خلافی مرتکب شده‌اند به بنده اعلام کنید تا بنده آنان را تغییر دهم اما اگر اینطور نیست باید بگویم جریانی وزارت علوم را فشل می‌کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سپس نتایج استعلاماتش را به لاریجانی تحویل داد و لاریجانی نیز به شوخی گفت که از صبح یک خروار نامه در اینجا جمع شده است.

فرجی‌دانا تصریح کرد: انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است، مصلحت این نظام بر چیزی مقدم نیست، وقتی این‌چنین است کسانی را دعوت به کار کردم که تجربه کار ستادی دارند اما به نظر می‌رسد یکی دو نفر از عزیزان مورد حساسیت برخی نمایندگان قرار دارند ولی این عزیزان کارآمدی خود را برای حفظ نظام و دستاوردهای آن به کار گرفته‌اند و بنده این مسائل را شهادت می‌دهم.

وی ادامه داد: امروز این عزیزان که پس از طی فرآیندهای لازم استعلاماتشان انجام گرفته است اعلام می‌کنم که هیچ نقشی در فتنه نداشتند اما اگر این عزیزان همچنان مورد حساسیت برخی افراد و جریان‌ها قرار داشته باشند حاضرم از حق خود گذشت کنم و از اختیاراتم استفاده کنم، بنده عملکرد، دغدغه‌ها و استعلامات انجام شده را هم‌اکنون به رییس مجلس می‌دهم هر چه ایشان تصمیم گرفتند‌‌ همان کار را انجام می‌دهم.

وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در ادامه سخنان خود به موضوع دانشجویان ستاره‌دار نیز اشاره کرد و گفت: نمایندگان محترم می‌دانند دانشجویان ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش هم دارند و سال‌های سال است که مصوبه در این زمینه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آیین‌نامه آن را نوشته است و هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان مرجع صدور حکم قرار دارد.

فرجی‌دانا با بیان این‌که اصول ۳ و ۳۰ قانون اساسی تصریح دارد که همه آحاد ملت حق ادامه تحصیل دارند و کسی را نمی‌شود از این حق محروم کرد، اظهار کرد: هیأت نظارت مرکزی گزینش دانشجویان ترکیبی دارد که سال‌های سال است اعضای آن تغییر نکرده‌اند. در دولت جدید هم این ترکیب تغییر نکرده و مانند سال‌های گذشته است. به عنوان مثال یکی از اعضا ۲۲ سال است که در این هیأت حضور دارد و منشأ خیر و برکت بوده و آخرت را به دنیا نمی‌فروشد.

وی افزود: در سال ۶۴ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد که گفته می‌شود اگر وزارت اطلاعات وابستگی برخی افراد به گروه‌های محارب، الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراجع مزبور وقتی این مسأله مشخص شد هیأت مرکزی گزینش دانشجو می‌تواند آن را مورد بررسی قرار دهد.

** می‌دانم کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند

فرجی‌دانا در ادامه گفت: ‌ ترکیب این هیأت سال‌ها است که تغییر نکرده و در آمدن دولت جدید نیز با‌‌ همان ترکیب سال‌های گذشته فعالیت می‌کند و یکی از اعضای این هیأت ۲۲ سال است که منشأ خیر و برکت است، افرادی متدین که بنده خود شخصا آن‌ها را می‌شناسم و می‌دانم کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران نمی‌فروشند.

وی افزود: پس از استقرار دولت تعداد ۳۸۹ درخواست به ستاد نظارت می‌رسد که آمار دقیق آن را به کمیسیون خدمت نمایندگان عرضه کرده‌ام که پس از بررسی هیأت مرکزی گزینش پس از اخذ استعلامی که آمده در سال ۶۴ مصوبه ۶۰ شورای عالی گفته می‌شود اگر وزارت اطلاعات وابستگی آنان به گروهک‌های محارب الحادی و منافق را اعلام کند پس از اعلام مراتب مذکور هیأت مرکزی گزینش دانشجو نیز باید این محدودیت را بپذیرد، اما اگر این‌گونه نبود نمی‌توان حکمی صادر کرد.

وزیرعلوم خاطرنشان کرد: هیأت تشخیص می‌دهد و از آن تعداد ۴۰۰ نفر که کمتر از این هستند، ۱۲۶ نفر مردودی‌های سال ۹۰ و ۹۱ به دانشگاه می‌روند که عزیزان نسبت به این موضوع دغدغه‌ای داشته‌اند که نکند در اینجا افرادی باشند که مخالف قانون صادره باشند.

فرجی‌دانا در ادامه بیان کرد: در اینجا قرار شد وزارت اطلاعات فهرست را بررسی کند و اگر مواردی وجود دارد ذیل کلیدواژه‌های موجود به وزارت علوم اعلام کند که این موضوع به درازا انجامید و بحث استیضاح پیش آمد.

وی افزود: مواردی که وزارت اطلاعات به ما اعلام کرده بود انجام شد و استعلام آن ۱۲۶ نفر آمد و طبق نامه وزیر اطلاعات که من یک کپی آن را به رئیس مجلس نیز می‌دهم اعلام شده که پیرو استعلام درباره فهرست ۱۲۶ نفر دانشجویان تحصیلات تکمیلی طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ که در آغاز سال تحصیلی ۹۲-۹۳ با قید تعهد به تحصیل برگشته‌اند به استحضار می‌رساند طبق روال معمول در صورت وجود مصادیق بندهای سه‌گانه محرومیت از تحصیل در لیست‌های ارائه شده اسامی آن‌ها اعلام می‌شود که عدم اعلام موارد به معنای عدم وجود مورد می‌باشد و این نامه توسط وزیر اطلاعات امضا شده است.

** من از شما رأی اعتماد گرفتم که بر قانون بایستم و بر آن پافشاری کنم

وزیر علوم با بیان این‌که استیضاح‌کنندگان گفته‌اند ما هیچ قدمی در راستای رفع دغدغه‌ها نداشته‌ایم، تصریح کرد: ما همه این مسیر‌ها را برای این رفته‌ایم که همه اطمینان حاصل کنند که هیچ کاری بر خلاف قانون انجام نمی‌شود و مر قانون ملاک ما برای عمل و حرکت است و من از شما رأی اعتماد گرفتم که بر قانون بایستم و بر آن پافشاری کنم و ایا شما از من می‌پذیرید که من برخلاف قانون عمل کنم؟ و من می‌دانم که مشی مجلس محترم این است که از قانون و از کسانی که از قانون حمایت می‌کنندف حمایت کند.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: من امیدوارم موضوع دانشجویان ستاره دار و اختیارات هیأت مرکزی گزینش دانشجو یک بار برای همیشه از فضای مطبوعاتی خارج شود چرا که این موضوع برای آموزش عالی دغدغه ایجاد می‌کند، یک نظام قانونی با توجه به حقوق شهروندان و اصولی که در قانون اساسی است تمام تلاش خود را می‌کند تا حقی از کسی تضییع نشود و رأی این هیأت نافذ است و همه ما باید آن را اجرا کنیم.

وی در ادامه گفت: پرسشی برای برخی ایجاد شد که چرا این هیأت با‌‌ همان ترکیب قبلی پیش از این رأی را داده بود این دغدغه درستی است اما من باید پاسخگوی وزیر قبلی باشم؟ من پاسخ دادم من که وزیر نبودم اما شما که نماینده بودید باید می‌پرسیدید که چرا حق ۱۲۶ نفر را ضایع کرده‌اند.

وزیر علوم همچنین بیان کرد: این تصوری که عده‌ای دارند که هیأت مرکزی گزینش تنها یک ابزار دارد و آن هم استعلام وزارت اطلاعات است، تصور اشتباهی است چرا که دوستانی که در دانشگاه هستند می‌بینند محققین هیأت مرکزی گزینش در ایام اعلام اسامی قبولان دکترا مرتب در دانشگاه‌های حل تحصیل مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند.

وی افزود: اگر قانون‌گذار می‌خواست این استعلام فصل‌الخطاب باشد می‌گفت سازمان سنجش استعلام را دریافت کرده و خود فرد محروم از تحصیل را اعلام کند، اما گذاشتن این هیأت برای صادر کردن رأی و تجدیدنظر در آن است.

فرجی‌دانا خاطرنشان کرد: نمایندگان می‌دانند که در کار نظارتی به جز تحقیق و تفحص به پرونده‌ها دسترسی پیدا نمی‌کند اما به دلیل ایجاد تعامل پرونده‌ها در اختیار قرار گرفت تا نقطه ابهامی در عملکرد ما وجود نداشته باشد.

**اگر به قانون تکیه کنیم همه مشکلات حل می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اگر به قانون تکیه کنیم همه مشکلات حل می‌شود، تکلیف ما نیز این است که متناسب با قانون پیش برویم، ابزارهای خارجی از اختیار قانون را نمی‌توانیم به کار ببریم و قانون در این زمینه ما را محدود می‌کند.

فرجی‌دانا در پاسخ به انتقادی که توسط زاکانی مطرح شد، گفت: بحث ایمیل ارسال شده به ۴۰۰ نفر را مطرح کردند و محتوای آن را توزیع می‌کنند، فکر می‌کنند این محتوا مورد تایید بوده و موضع رسمی وزارت علوم و فرجی‌دانا بوده در حالیکه این ایمیل را یک فرد ضدانقلابی ارسال کرده و پرونده این فرد نیز به وزارت علوم آمد و آن فرد اخراج شد، ما با کسی شوخی نداریم و به ضد انقلاب باج نمی‌دهیم.

وی ادامه داد: مورد دیگری که مطرح می‌کنند در مورد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین است، این مورد از‌‌ همان زمره است، فردی از مرجع بدوی حکم گرفته و تجدیدنظر شده و به بازخرید از خدمات محکوم کرده و در حقیقت اخراج شده است، او به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و توقف اجرای حکم را تا زمان رسیدگی گرفته است اما رییس دانشگاه به دلیل مصلحتی که دارد به او گفته ما نمی‌توانیم حقوقت را قطع کنیم پس حقوقت را بگیر ولی حق ورود به دانشگاه را نداری.

فرجی دانا افزود: دوستان می‌گویند دفترش در دانشگاه است خوب چکار کنیم، دفتر او را خراب کنیم؟ دفتر او به فرد دیگری داده می‌شود، این هم موردی بود که رییس دانشگاه آن را توضیح داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشت استادان اخراجی هم توضیح داد: از دو کمیسیون امنیت و آموزش به من نامه نوشتند و متوجه شدم که دارد در این مورد فضاسازی می‌شود، فهرست استادان اخراجی پیش ما نیست که بخواهیم آن را اعلام کنیم، کسانی که به دیوان عدالت اداری تقاضای بررسی داده باشند پرونده‌شان بررسی می‌شود و این دیوان مستقیما حکم را به دانشگاه می‌فرستد اما ما از دانشگاه‌ها خواستیم فهرست استادان اخراجی که به هر دلیلی اخراج شد‌ند و برگشتند به ما بدهید، این تعداد به تعداد انگشتان دو دست هم نرسید.

وی ادامه داد: این پرونده برگشت استادان اخراجی به صورت وسیع مطرح شد حتی من در نماز جمعه بودم و خطیب گفت شکی نیست که وزارت علوم دارد این افراد را برمی‌گرداند البته من بعدا توضیحاتی را برای خطیب فرستادم، عده‌ای تکلیف شرعی می‌بینند که وزارت علوم را مشوه جلوه دهند از این کار چه سودی می‌برند؟ مجلس هم سودی نمی‌برد، مگر می‌شود یک قوه از تشویش فضای قوه دیگر سود ببرد.

فرجی‌دانا گفت: هر جا که می‌روم فهرستی از مطالب قبل از من به آنجا برده شده، چرا اینقدر بر طبل اختلاف می‌کوبیم؟ به کجا می‌خواهیم برسیم؟ با اختلاف به جایی نمی‌رسیم، چه من باشم یا نباشم. وحدت کلمه رمز پیروزی است، یقینا ما اشتباه داریم و من هم اشتباه دارم هر وقت دوستان راهنمایی کنند سر تسلیم فرود می‌آورم، سیاه‌نمایی ما را به جایی نمی‌رساند.

**فهرست استادان اخراجی بازگشته به دانشگاه به کمیسیون آموزش و امنیت داده شده و تعداد آن به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بار دیگر تاکید کرد: فهرست استادان اخراجی بازگشته به دانشگاه به کمیسیون آموزش و امنیت داده شده و تعداد آن به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد، این‌ها به رای قانونی دیوان عدالت اداری آمدند و ما هم نمی‌توانیم با حکم قوه قضاییه مخالفت کنیم و به هیچ وجه هم نباید تضعیف قوه قضاییه را بپذیریم، روسایی داشتیم که حکم انفصال را دریافت کردند؛ برای بنده افتخار نیست که بگویم حکم قوه قضاییه را اجرا نمی‌کنیم. وقتی حکم داده می‌شود، تجدیدنظر می‌شود، نهایی و ابلاغ می‌شود به همراهش این است که اگر آن را اجرا نکردیم چنین مجازات‌هایی را در پی دارد.

فرجی دانا در بخش دوم وقت خود گفت: ‌ من همچنان بر این موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد هستیم تاکید می‌کنم اما به نظر می‌رسد عدم اطلاع‌رسانی دقیق موجب سوءتفاهم شده است و من همچنان بر این موضوع پافشاری می‌کنم.

وی افزود: در گزارش بورسیه‌ها هدف از قانون اعزام تامین هیات‌ علمی برای مناطق محروم مشخص شده که از سال ۸۵ مبانی کار به تدریج به سمتی می‌رود که در سال ۸۷ با بندی مواجه می‌شویم که طبق این فراخوان کسانی که دارای سوابق برجسته در زمینه‌های مختلف هستند باید پس از تشکیل پرونده در اداره کل بورس برجسته بودن آن افراد در زمینه‌های فوق در کمیته‌های تخصصی احراز شود.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: طبق آن حداقل معدل برای کار‌شناسی ۱۴ و برای کار‌شناسی ارشد ۱۶ درنظر گرفته شده است. البته این شرط‌ها برای بورس‌های خارج از کشور اعلام شده‌اند که متوسط کار‌شناسی کل کشور ۱۵. ۵ و کار‌شناسی ارشد ۱۷. ۲ است که اگر بخواهیم نخبه‌سازی کنیم باید این حداقل‌ها بالا‌تر باشد.

فرجی دانا در ادامه گفت: ‌ اما به هر حال ما پایبند قانون هستیم و طبق قانون معرف این افراد دانشگاه‌ها، ‌ معاون فرهنگی وزارت علوم، مدیر کل بورس و تشکل‌های دانشجویی هستند که فراوانی تعداد معرف در سال ۹۱ و ۹۲، ۲۷۹ از دانشگاه‌ها، ۲۵۷ نفر از معاونت فرهنگی و ۱۱۷ نفر از تشکل‌های دانشگاهی بودند.

وی با اشاره به اسلایدهایی که نمایش داده می‌شد گفت که تبدیل بورسیه‌های خارج به داخل، ۶۳ نفر برای ایثارگران و ۱۰۸ نفر برای مربیان بود.

وزیر علوم یادآور شد: تنها چالشی که ایجاد شد در محیط مجازی بود که اسامی یک سری افراد بدون مدرکی منتشر شد که این موضوع از سوی وزارت علوم نیز تکذیب شد و ما هرگز این فهرست‌ها را درست نمی‌دانیم چون که در درجه اول حیثیت افراد برده شده و در درجه دوم هیچ تطبیقی با پرونده‌ها ندارد و ما نیز از حراست و وزارت اطلاعات خواستیم به کار آن افراد در سایت مربوطه رسیدگی کنند و ما این کار را تایید نمی‌کنیم.

فرجی دانا با بیان اینکه طبق آمار بورسیه‌ها به خارج از ۷۲۹ نفر اعزام‌شدگان، ۷۳ نفر معدل کار‌شناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر در مقطع کار‌شناسی ارشد معدل زیر ۱۶ داشتند.

وی با اشاره به پدیده فرار مغز‌ها در کشورمان گفت: مهاجرت مغز‌ها به صلاح ما نیست و در حال حاضر ما یکی از بیشترین آمار این پدیده را در کشورمان داریم که اگر این امتیاز به کسانی که حقشان است داده شود، موجب کم شدن پدیده فرار مغز‌ها خواهیم بود.

وزیر علوم ادامه داد: نکته‌ای که وزیر وقت اشاره کردند این است که تبدیل بورسیه خارج به داخل عین عدالت است و افرادی که وفاداری خود را در برهه‌های حساس به نظام نشان دادند باید در اولویت قرار بگیرند،

این مطلب در کمیسیون آموزش نیز عنوان شد و یکی از نمایندگان که اتفاقاً موافق استیضاح است گفت: مگر بین بچه مسلمان‌های یک فرد معدل بالا نداریم که ازعهده کار برآید؟

او ادامه داد: از شهید چمران پرسیده شد تخصص مهم است یا تعهد؟ ایشان گفت: متخصصی که متخصص نباشد و کاری را برعهده بگیرد حتماً تعهد ندارد.

فرجی دانا اسلایدی از تعدادی بورسیه شده‌های غیرقانونی پخش کرد و توضیح داد: ‌۲۲۲ نفر با معدل پایین‌تر از حد لازم لیسانس بورسیه شدند، ۲۲۲ نفر نیز معدل ارشدشان کم بوده و اگر فرمول‌های الحاقی را در نظر بگیریم ۳۱۴ نفر فاقد معدل لازم هستند و۵۰۶ نفر شرایط سنی کافی ندارند و از این تعداد برخی همپوشانی دارد و در مجموع ۷۰۳ نفر فاقد شرایط لازم هستند.

وزیر علوم گفت: از جمع ۱۸۸۳ نفر بورسیه تبدیل داخل ۶۰۰ نفر جایابی شده‌اند و بقیه فرآیند جایابی را طی نکردند این در حالی است که جایابی از الزامات هیئت علمی شدن است. الان ۱۳۰۰ نفر در این موضع هستند و باید تعدادی را کنار بگذاریم.

او در اسلاید بعدی خود به نهادهای نظارتی پرداخت و افزود: در آذر ماه اطلاعی از این مورد نداشتم اما اولین نامه از دیوان محاسبات به من رسید و آقای رحمانی فضلی به من گفتند به عنوان رئیس وقت دیوان محاسبات این پرونده را پیگیری کردند و عدم تطابق مقررات در موارد بورس ذکر شد.

وی گفت: در مطالعه اول که با نمونه ۲۰۰ نفر انجام شد موارد عدم تطابق شناسایی شد و دیوان محاسبات می‌خواست وضعیت هزینه کرد او را در جای خود بررسی کند به همین دلیل این مطالعات ادامه پیدا کرد.

فرجی دانا با اشاره به برخی تحریکات در فضای مجازی و تجمعات گفت: به جمع بندی که رسیدیم این بود که جلوی رانت‌های علمی را بگیریم، نمی‌گوییم کسانی که بورسیه شدند اخراج شوند بلکه ادامه تحصیلشان با شهریه خودشان صورت بگیرد و پرداخت شهریه را به کسی بدهیم که واقعاً شایستگی دارد.

** باید مغز‌ها را به جای خودشان برسانیم و آن‌ها را دلسرد نکنیم

وزیر علوم در ادامه سخنان خود به بحث فرار مغز‌ها افزود: باید مغز‌ها را به جای خودشان برسانیم و آن‌ها را دلسرد نکنیم چرا که این جایگاه حقشان است.

او همچنین گفت: اگر افرادی که از طریق بورسیه‌های غیرمجاز تحصیل کرده جذب دانشگاه بشوند در آینده باعث رکود خواهد شد البته ما نمی‌گوییم تحصیلشان را قطع کنیم بلکه با هزینه شخصی باشد و کسانی که اطلاعات کذب دادند تحصیلشان قطع شود؛ کسانی که قانونی جذب شوند ادامه تحصیل بدهند.

او به برنامه‌های وزارت علوم در رابطه با لزوم تجدید نظردر آیین نامه مربیان، تبدیل دورهای طولانی مدت خارج به کوتاه مدت و مهاجرت معکوس مغز‌ها از طریق به دانشجویان در خارج کشور اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که در بورسیه‌ها انجام شد این است که کارگروهی داشته باشیم که رفع اختلاف کند و از استیضاح کنندگان در این کارگروه قرار داشته باشند.

فرجی دانا در پاسخ به ادعای یکی از موافقان استیضاح گفت: نشریه دانشجویی که در مشهد مدنظر شما بود تعطیل شد، تمام آنچه که در دانشگاه‌ها توسط مشورت با اعضای هیئت علمی انجام شد و مدیرانی که انتخاب شدند افرادی همراستا و هم سو با انقلاب هستند، یکی از دوستان گفتند فلانی لجبازی می‌کند. اصلاً این گونه نیست در مقوله علم جای لجبازی نیست. کار، کار کار‌شناسی است و هر جا که کار کار‌شناسی به آن برسد ما هم تصمیم گیری خودمان را اعلام می‌کنیم.

وزیر علوم اضافه کرد: چه طور می‌شود یک وزارتخانه در یک دولت علیه نظام عمل کند. آیا دولت می‌تواند اپوزیسیون نظام باشد؟ خودمان با دست خودمان شلوغ می‌کنیم؟ کشور را به چه سودی خواهیم برد؟ آیا مطالبه دیگری غیر این داریم که مطالبات رهبری را اجرا کنیم.

**ما نمایندگان را به رانت‌خواری متهم نکردیم/ ما می‌خواهیم متواضعانه چرخ توسعه دانشگاه‌ها را بچرخانیم

او ادامه داد: ما نمایندگان را به رانت خواری متهم نکردیم نه نماینده خاصی را مدنظر داشتیم نه جناح خاصی را، ما می‌خواهیم متواضعانه چرخ توسعه دانشگاه‌ها را بچرخانیم، ‌ می‌گویند تو را اداره می‌کنند، کسانی که من را می‌شناسند می‌دانند بنده همه مشورت‌ها را می‌گیرم ولی تصمیم را خودم می‌گیرم و نمی‌گذارم آخرتم به دنیای دیگران داده شود بنابراین با چه شاهد و مدعایی چنین ادعایی می‌شود. آیا دوستی من با آقای توفیقی شاهد و پیشینه است؟.

فرجی‌دانا در پایان ضمن تأکید بر قانونمندی و قانونمداری خود تأکید کرد که اگر مجدداً‌ از نمایندگان رای بگیرد از شایسته سالاری، کمک از مدیران، رساندن آموزش عالی به شأن و جایگاه خود، جلوگیری از رانت خواری و حفظ تداوم آرامش در دانشگاه اهتمام خواهد ورزید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار