گزارش باشگاه خبرنگاران از حضور ناوهای روسیه در شمال ایران

ناوهای "داغستان" و "گراد سویاژسک" با چه اهدافی به بندر انزلی آمده‌اند؟

سفر دریایی روسیه –ایران و بالعکس می‌تواند از اهمیت‌های بسیاری برخوردار باشد، مبارزه با تروریسم، تسریع در انجام رزمایش‌های مشترک فیمابین کشورهای دوست، بهبود روابط دیپلماتیک از طریق دیپلماسی دریایی و تسریع در همگرایی کشورهای حوزه یک دریای بین‌المللی از جمله اهداف این سفر یا سفرهای دریایی مشابه است.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، دریاچه مازندران در شمال کشور به علت عظمت و بزرگی که دارد به دریای مازندران معروف شده است.

این منطقه از نظر اقتصادی و سیاسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ایجاد صمیمیت بین کشورهای حوزه این دریا می‌تواند به همگرایی هرچه بیشتر کشورهای این منطقه بیانجامد و اشتراک‌‌نظرها افزایش و اختلاف‌نظرها کاهش یابد.



سفر ناوهای روسی "داغستان" و "گراد سویاژسک" با هدف صلح و دوستی


دو ناو روسی "داغستان" و "گراد سویاژسک" صبح روز دوشنبه در بندر انزلی پهلو گرفتند و پرسنل آن با کارکنان ناوتیپ ناوگان شمال دیدار داشتند و توسعه روابط و ایجاد پیام صلح و دوستی از ویژگی‌های این سفر است.





ناو گراد سویاژسک

سایت Rusnavy درباره این دو ناو نوشت: دو ناو روسی داغستان و گراد سویاژسک (Grad Sviyazshk Corvette Missile) در ایستگاه کشتی‌سازی Zelonodosk اگوست 2010 ساخته شده است. در این تاریخ اطلاعاتی درباره تغییر در پروژه 21631 منتشر شده بود.









 
این سایت افزود: نتیجه پروژه 21631 ساخت ناو گراد سویاژسک بود که مدل تغییر یافته پروژه 21630 (ناو Buyan ) بود. این پروژه به منظور ارتقاء تجهیزات الکترونیکی و به روز رسانی ساخت شناورهای موشک‌انداز انجام شده است.






سایت Zdship در خصوص ویژگی‌های پروژه 21631 نوشت: این شناور 949 تن وزن، 74/1 متر طول، 6/57 متر ارتفاع، 25 گره دریایی سرعت و برد 2 هزار و پانصد مایل دارای توانایی‌های بالایی است.





خبرگزاری Rianovosti نوشت: روسیه دو ناو گراد سویاژسک و اگلیچ (Uglich) را به چرخه ناوگان دریایی خود اضافه کرد.

این سایت از ویژگی‌های گراد سویاژسک نوشت: این ناو موشک‌انداز قریب به 950 تن وزن و 25 گره دریایی سرعت دارد و مجهز به موشک ضد کشتی SS-n-27) Kalibr) و سلاح‌های 30 و 100 میلی‌متری و موشک ضد هوایی Igla-M است.


سایت Vestnik اظهار داشت: روسیه ناوهای موشک‌انداز "داغستان" و "گراد سویاژسک" را وارد چرخه نیروی دریایی کرده است و این ناوها از آذربایجان، ایران و قزاقستان دیدن خواهند کرد و سفری بالغ بر 1500 مایل خواهند داشت.

سایت Navaltoday نوشت: ناو موشک‌انداز "گراد سویاژسک" سفر دریایی خود را از منطقه آستاراخان آغاز کرده است.



ناوچه داغستان


داغستان یک ناوچه موشک‌انداز بوده که نشأت گرفته از پروژه 11661 ناوچه کلاس Gepard است و در کارخانه کشتی سازی Zelonodosk Zavod ساخته شده که با نام Albatros هم شناخته شده است.





سایت Daegel در این‌باره نوشت : ناو موشک‌انداز داغستان از 4 آوریل 2011 عملیاتی شد و در ماه ژوئن سال 2012  صورتجلسه شد.

این سایت درباره ویژگی‌های ناو کلاس Gepard (که ناو موشک‌انداز داغستان هم از این کلاس است) نوشت: پروژه 11661 دارای طول 102 متر، میانگین کالیبر اسلحه 76 میلی‌متر و برد 5 هزار مایل (9 هزارو 260 کیلومتر) و سرعت 18 گره دریایی است که وزنی قریب به بیش از 2 هزار تن دارد.

سایت Daegel درباره برخی سلاح‌های مورد استفاده در این کلاس ناوچه خاطرنشان کرد: سیستم‌های دفاع ضدهوایی Palma، هلیکوپترهای تاکتیکی Ka28 و 31  و موشک‌های ضد کشتی از جمله Uran از دیگر ویژگی های آن است.






اهداف سفر دریایی روسیه و اهمیت روابط دریایی ایران –روسیه



سفر دریایی روسیه –ایران و بالعکس از اهمیت‌های بسیاری برخوردار است.

از جمله اهمیت و اهداف  این سفر یا سفرهای دریایی مشابه  می‌توان به مبارزه با تروریسم، تسریع در انجام رزمایش‌های مشترک فیمابین کشورهای دوست، بهبود روابط دیپلماتیک از طریق دیپلماسی دریایی و تسریع در همگرایی کشورهای حوزه یک دریای بین‌المللی اشاره کرد که می‌تواند سودمند باشد.



بر اساس گزارش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این دومین سفر ناوهای نظامی روسیه به ایران بوده و این ناوگروه متشکل از ۲ ناو و ۱۶۶ تن از نیروها و فرماندهان نیروی دریایی روسیه است.

طبق این گزارش، برگزاری نشست تخصصی با فرماندهان منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش، دیدار با استاندار و بازدید از مناطق گردشگری گیلان، 3 برنامه مهم سفر ناوگروه روسی است.


گزارش از محمد زرچینی



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار