پدر علم کویر‌شناسی ایران:

پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی متناسب با شریط اقلیمی ضروری است

کردوانی با طرح پیشنهاد برگزاری گردش‌های علمی ویژه اساتید و دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، گفت: باید شرایط لازم برای فعالیت اساتید و دانشجویان برای انجام پروژه‌های عملی در مناطق مختلف فراهم شود تا نیروهای متخصص و با تجربه در اختیار جامعه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر پرویز کردوانی، مدیرگروه ارشد و دکتری کویر‌شناسی این واحد دانشگاهی گفت: در حال حاضر رشته‌های گردشگری یا توریسم در مقطع کار‌شناسی ارشد و جغرافیای شهری در مقطع دکتری میان متقاضیان تحصیل در این مقاطع در واحد علوم و تحقیقات، از اقبال بیشتری برخوردار هستند. 

پدر علم کویر‌شناسی ایران تصریح کرد: جغرافی خوان با مشاهده عناصر و عوامل در مناطق مختلف جغرافیایی همچون آب، خاک، اقلیم، پوشش گیاهی، جمعیت و غیره به جغرافی‌دان تبدیل می‌شود. 

وی بر لزوم آگاهی عوامل اجرایی و مسئولان از علم جغرافیا و انتصاب جغرافی دانان به این سمت‌ها تأکید کرد و گفت: جغرافی دانان با مطالعه و بهره گیری از دانش کافی درباره آب، خاک، شهر، روستا، هوا، اقتصاد، صنعت و... قادر به اظهار نظر و اتخاذ تصمیمات اثربخش در حوزه مدیریت خرد و کلان جوامع هستند. 

دکتر کردوانی توجه به موقعیت جغرافیایی در مناطق مختلف را برای تجهیز آن‌ها به امکانات گوناگون ضروری دانست و افزود: به طور مثال، باید از ساخت کارخانه‌های آلاینده‌ای چون کارخانه آسفالت در مسیر وزش دو باد جنوب و غربی شهر تهران، جلوگیری شود. 

وی با اشاره به امکانات واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه واحد علوم و تحقیقات، شرایط این دانشگاه را برای ایجاد امکان فعالیت‌های عملی دانشجویان مناسب ارزیابی کرد و گفت: دانشجویان با مشاهده مسائل جغرافیایی مناطق مختلف در کنار بهره گیری از کلاس‌های تئوری، موجب گسترش ارتباطات دانشگاه با صنعت و کشاورزی می‌شوند و اصولا تاکید بر ارتباط صنعت با دانشگاه بدون درنظر گرفتن صنعت کشاورزی اشتباه است. 

دکتر کردوانی با اشاره به فضا و امکانات وسیع آموزشی، ظرفیت بالای علمی و اساتید مطرح علوم تحقیقات گفت: دانشجویان با مشاهده علاقه و خستگی ناپذیری اساتید خود به پژوهش و فعالیت‌های علمی و عملی تشویق و با نمایش توانایی‌های خود، موجب توسعه ارتباط با حوزه‌های صنعتی و کشاورزی می‌شوند. 

عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با تربیت فارغ التحصیلان متخصص و کاردان می‌توانند ضمن تقویت ارتباط با صنعت و کشاورزی، منابع مالی قابل توجهی را برای دانشگاه در جهت فراهم آوردن امکانات مناسب برای پرورش و آموزش متخصصان بیشتر ایجاد کند که در ‌‌نهایت به اعتلای بیش از پیش کشور منجر می‌شود. 

دکتر کردوانی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی باید با ارتقا سطح علمی و کیفی روند آموزشی، تجدیدنظر در برنامه‌های درسی، ایجاد امکان بهره‌مندی دانشجویان و اساتید از فرصت‌های مطالعاتی در دوره‌های دکتری و پسادکتری در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مطرح بین المللی، تجهیز گروه‌های آموزشی به کارگاه‌ها و ابزار و ادوات هر رشته، گنجاندن دروس عملی و کارآموزی وعقد قرارداد با موسسات و صنایع گوناگون، در راه نیل به این اهداف تلاش کند. 

وی با اشاره به تجربه دیگر کشور‌ها از جمله آلمان در تقسیم مناطق مختلف صنعتی، کشاورزی و غیره و عقد قرارداد برای استفاده از دانشجویان در فعالیت‌های عملی این بخش‌ها، تصریح کرد: باید شرایط لازم برای فعالیت‌های عملی دانشجویان متناسب با رشته‌های مختلف فراهم شود. 

این عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات پیروی از سیاست‌های آموزش عالی سایر کشور‌ها در ارائه رشته‌های تحصیلی متناسب با منطقه جغرافیایی دانشگاه‌ها را در کشور ضروری دانست و افزود: به طور مثال، باید رشته کویر و بیابان در دانشگاه‌هایی مانند یزد و رشته چای در دانشگاه‌های لاهیجان ارائه شوند. 

وی با تأکید بر شرایط مناسب دانشگاه آزاد اسلامی برای ارائه رشته‌های تحصیلی متناسب با شرایط طبیعی به ویژه اقلیمی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل بهره گیری از اساتید بومی و داشتن واحدهای متعدد در مناطق مختلف کشور، می‌تواند با بهره برداری از این طرح در توسعه کشور پیشگام باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.