"کانترپانچ" گزارش داد:

عدالت به سبک آمریکایی/ نگاهی به اقدامات نژادپرستانه علیه مسلمانان در امریکا

عدالت در آمریکا امتیازی است که تنها در مورد عده معدود و خاصی اجرا می‌شود و در این بین، کشورهایی که لابی‌های قدرتمندی در داخل آمریکا دارند، از این امتیاز بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "کانترپانچ" در مقاله‌ای به قلم "رابرت فانتینا" می‌نویسد: در حالی که آمریکا همچنان به اقدامات تروریستی وحشتناک خود علیه مردم مختلف کره زمین ادامه می‌دهد و با حملات هواپیماهای بدون سرنشین، مردان، زنان و کودکان را در یمن به بهانه حمله به "تروریست‌های" مظنون به قتل می‌رساند، و به گروه‌های مختلفی که خود در عراق و افغانستان باعث به وجود آمدن آن‌ها شده، حمله می‌کند و کمک‌های مالی خود را روانه نظام آپارتاید اسرائیل می‌کند، با سخنان ریاکارانه خود، و به طور انتخابی، سازمان‌های دیگر را به خاطر اقدامات تروریستی آن‌ها، محکوم می‌کند.
 برای مثال، به دنبال حمله مسلحانه یک گروه افراطی به دفتر مجله "شارلی ابدو" در پاریس، خشونت علیه مسلمانان افزایش پیدا کرده است؛ این در حالی است که آمریکا هیچ انتقادی نسبت به وضع موجود ندارد.

‌*** سکوت آمریکا در برابر خشونت علیه مسلمانان
این خشونت‌ها اخیرا با انتشار فیلم «آمریکن اسنایپر» (تک‌تیرانداز آمریکایی)، که در آن زندگی یک قاتل کشتار جمعی مورد تمجید و ستایش قرار می‌گیرد، افزایش پیدا کرده است. این مسئله مدت‌ها است که به یک حقیقت زندگی آمریکایی تبدیل شده، که هنگامی که قتل در لباس فرم اتفاق می‌افتد، به نوعی کاری بزرگ و باشکوه است و کسی که این کار را مرتکب می‌شود، یک قهرمان تلقی می‌شود. و امروزه، از اگر قربانیان چنین قتل و کشتاری، مسلمان باشند، این کار بس بزرگتر و پسندیده‌تر خواهد بود. به همین خاطر، خشونت و تروریسم علیه مسلمانان و یا اعراب، چیزی جز سکوت از جانب آمریکا را در پی نخواهد داشت. نویسنده در ادامه به چندین نمونه از این تبعیض نژادی و تعصب مذهبی آمریکا اشاره کرده است.

*** توهین مسافر و مهماندار آمریکایی به زن مسلمان
در 4 فوریه امسال، گزارش شده است که یک زن مسلمان، همسر و 4 کودک وی، با یکی از پروازهای خطوط هوایی دلتا از تعطیلات خود در فلوریدا به محل زندگی خود یعنی میشیگان، باز می‌گشتند. زن دیگری که در این پرواز حضور داشت، شروع به توهین کرد و زن مسلمان را به خاطر روسری که بر سرش داشت، تهدید کرد. برخلاف خدمه پرواز، دیگر مسافران از زن مسلمان حمایت ‌کردند. در نوار ویدیویی ضبط شده از این اتفاق، مهماندار هواپیما به وی می‌گوید: ‌«بهتر است که قبل از این که با لگد از این هواپیما بیرونتان کنم، ساکت شوید.» این مهماندار سپس برای آرام کردن زن توهین کننده، زن مسلمان را مجبور می‌کند تا صندلی‌اش را عوض کند. نویسنده می‌گوید، فقط تصور کنید که اگر به جای این زن مسلمان، چنین رفتار توهین آمیزی با یک زن یهودی می شد، دولت آمریکا چه واکنشی از خود نشان می‌داد.

*** حمله نیروهای اشغالگر به یک دبیرستان در فلسطین
در تاریخ 5 فوریه، تروریست‌های نیروهای اشغالگر اسرائیل، که با سلاح‌های آمریکایی تا دندان مسلح شده بودند، برای تنبیه دانش‌آموزانی که به آن‌ها سنگ پرتاب می‌کردند، به یک دبیرستان فلسطینی حمله کردند. آن‌ها به طرف دانش‌آموزان گاز اشک آور و بمب صوتی شلیک کردند و باعث ترس و وحشت آن‌ها و تعطیلی کلاس‌های درس شدند. دولت آمریکا نسبت به این اقدام خشونت‌آمیز، تاکنون هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.
در کمتر از یک هفته گذشته، به دنبال حمله به دفتر مجله «شارلی ابدو» در پاریس، سازمان‌های فرانسوی که خشونت علیه مسلمانان را پیگیری می‌کنند، دست کم 15 حمله خشونت‌آمیز به مسلمانان را به ثبت رساندند. این در حالی است که دولت آمریکا باز هم نسبت به چنین اقداماتی سکوت اختیار کرده است.

*** دستورالعمل نماینده آمریکایی در مورد مسلمانان
در تاریخ 29 ژانویه 2015، یازدهمین سالانه مراسم «روز کپیتول مسلمانان تگزاس»، برگزار شد و درست در همین روز، آمریکا بیش از پیش خود را رسوا کرد. «مولی وایت»، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در صفحه فیس‌بوک خود دستورالعمل‌هایی برای کارکنان خود قرار داد و از آنها خواست این دستورالعمل‌ها را در مورد مهمانان و افرادی که در جشن «روز کپیتول مسلمانان تگزاس» شرکت می‌کنند، اجرا کنند.

*** خواسته عجیب نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از مسلمانان
در این پیام فیسبوکی آمده است: «در کنار پرچم اسرائیل که بر روی میز کارم در دفترم گذاشته‌ام دستورالعمل‌هایی برای کارکنان قرار داده‌ام که از مسلمانان بخواهند گروه‌های تروریستی اسلامی را نفی کرده و وفاداری خود به آمریکا و قوانین ما را به طور علنی اعلام کنند.» پیش از انتخاب وی به عنوان نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته بود: «هرقدر هم که مسلمانان آرام و صلح‌طلب به نظر برسند، باز هم نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد.»

*** با گذشت قرن‌ها، نژادپرستی و تعصب مذهبی هنوز هم در آمریکا وجود دارد
آیا جمع بستن گروهی از انسان‌ها به یک ویژگی منفی، مهمترین نشانه نژادپرستی و یا تعصب مذهبی نیست؟ تا همین چند نسل پیش، مردم آمریکا می‌گفتند که «تمام ایرلندی‌ها دغلکار و متقلب هستند» یا اینکه «تمام لهستاني‌ها احمق‌اند» یا «همه مردم ایتالیا مجرم هستند» و یا مهمترین منشا نژادپرستی در آمریکا، «تمام سیاهپوست‌ها تنبل هستند». نویسنده ابراز امیدواری می‌کند که روزی در پرتوی آموزش و آگاهی، این عقاید بی‌اساس و احمقانه، از بین برود.
 به گفته نویسنده، قوانینی در آمریکا وجود دارد تا از نهادگرایی در کانال‌های رسمی حکومت جلوگیری کند؛ اما حالا کسی مثل «مولی وایت»، ادعا می‌کند که «تمام مسلمانان غیرقابل اعتماد هستند. و از هر مسلمان می‌خواهد (فرقی نمی‌کند شهروند آمریکا باشد یا خیر) که از تروریسم برائت جسته و وفادارای خود را به آمریکا اعلام کند. آیا چنین اقدامی یادآور روزهای نخستین نژادپرستی نیست؟

 *** عدالت در آمریکا امتیازی است که تنها در مورد عده معدود و خاصی اجرا می‌شود
نباید کسی را به خاطر این تفکر که عدالت در آمریکا امتیازی است که تنها در مورد عده معدود و خاصی اجرا می‌شود سرزنش کرد. مطمئنا این عدالت شامل تمام طبقات نمی‌شود و تنها کشورهایی که لابی‌های قدرتمندی در داخل آمریکا دارند، از این امتیاز بهره‌مند خواهند شد. و فلسطین، یمن، افغانستان و دیگر کشورها را قربانی کرده‌اند تا حامیان ثروتمندی در آمریکا داشته باشند؛ حامیانی که از کنگره می‌خواهد تا خواسته‌های آنها را انجام دهد؛ مانند «آیپک» (کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل).  
تصور کنید که اگر میلیون‌ها دلار از پول‌های مالیات‌دهندگان آمریکایی به جای آنکه به اسرائیل فرستاده شود، به فلسطین ارسال می‌شد، فلسطین اکنون چه وضعیتی داشت. چه اتفاقی می‌افتاد اگر به جای آنکه قربانیان بمب‌های آمریکا در افغانستان، کمک‌های عظیم آمریکا را بدون هیچ شرط و شروطی دریافت می‌کردند؟

*** از نظر آمریکا، خشونت علیه مسلمانان بلامانع است
اما متاسفانه این کشورها نه تنها فاقد لابی‌های قدرتمند در آمریکا هستند، بلکه از جمعیت‌های مسلمان تشکیل شده‌اند و کسانی چون «مولی وایت» به آن‌ها اعتماد ندارند. بنابراین، توجه به نیازهای اساسی و شان و منزلت آن‌ها مسئله مهم و ضروری نیست. آن‌ها به راحتی می‌توانند کشته شوند، بدون اتهام و بدون توجه به سنشان بازداشت شوند، مورد اذیت و شکنجه قرار گیرند، از خانه‌های خود بیرون رانده شوند، از معیشت خود محروم گردند، با سلاح‌های شیمیایی و دیگر سلاح‌ها مورد حمله قرار گیرند و توسط قوانین بین المللی محروم شوند و تمام این‌ها از نظر دولت آمریکا بلامانع است. آن‌ها همانند سرنشینان انتهای اتوبوس هستند که اجازه نشستن در جلوی اتوبوس را ندارند،‌ چه رسد به اینکه بخواهند آن را برانند؛ به عبارت دیگر، آن‌ها قدرت تصمیم‌گیری ندارند.

*** آیا در واقعیت‌ نیز تمام انسان‌ها با یکدیگر برابر هستند؟
نویسنده در انتها سوال می‌کند، چه باید کرد؟ چطور می‌توان عبارت قدیمی «تمام انسان‌ها با هم برابر هستند» را به واقعیت تبدیل کرد؟ 
پاسخ دادن به این سوال ساده نیست اما این دلیل نمی‌شود که دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. آنهایی که دیدگاه روشنفکرانه‌تری دارند، و معتقدند که حقوق برابر برای همه به معنای حقوق برابر برای همه است، باید به تلاش‌های خود در جهت ارتقای فرهنگ و وضع قوانین معقولانه، توسعه بخشند. اماتا زمانی که این امر محقق گردد، جوانان سیاهپوست در آمریکا، مسلمانان سراسر جهان و تمامی کشورهایی مانند فلسطین، همچنان از بی‌عدالتی آمریکا و تروریسم در عذاب خواهند بود. و نسل‌های آتی آمریکا از پدران خود خواهند پرسید که چرا اجازه دادند چنین ظلم و تبعیضی علیه مسلمانان صورت گیرد؟




انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار