قم؛

قم قطب توسعه بخش گردشگری اسلامی

استاندار قم گفت : قم در گردشگری مذهبی نقش مهمی را برخوردار است و در سند افق چشم‌انداز 1404 نیز به این مسئله توجه شده وشهر مقدس قم می‌تواند نقش به سزایی در تحقق این سند داشته باشد.

به گزار ش خبرنگار باشگاه خبرنگاران:حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صادق صالحی‌منش امروز در همایش «نقش زیارت و گردشگری مذهبی در توسعه استان قم با رویکرد اقتصاد مقاومتی» که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد گفت: گردشگری مذهبی نقش مهمی در توسعه همه مناطق به ویژه قم با توجه به ظرفیت‌های مذهبی موجود دارد.

استاندار قم گفت: دولت یازدهم بر درآمدزایی از طریق توسعه گردشگری تاکید فراوانی دارد که توسعه همه جانبه و رشد، نیازمند فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب در تمامی بخش‌هاست از جمله زیر ساخت ها در حمل و نقل، اقامت و بخش‌های درمانی تامین است .

نماینده عالی دولت در استان قمبا بیان اینکه قم با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌تواند یکی از مراکز مهم علمی و دینی ایران باشد گفت: توسعه گردشگری مذهبی به عنوان یکی از ظرفیت‌های ویژه قم باید مورد توجه جدی مسئولان و مدیران باشد، زیرا نشر مفاهیم و ترویج تفکرات دینی از وظایف و کارکردهای ذاتی قم به شمار می‌رود.

استاندار قم با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به کار فرهنگی خاطرنشان کرد: دعوت به کار فرهنگی باید با اعمال خود نه با زبان و صحبت انجام شود و قطعاً اینگونه تاثیرگذار می‌شود

محسن رنجبر،مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این همایش با اشاره به 10 هزار بارگاه و بقعه مقدس در ایران عنوان کرد: برای نخستین بار، سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته در دولت تدبیر و امید، گردشگری ایران در سطح بین‌المللی رتبه 48 را کسب کرده و تراز گردشگری کشور به نفع گردشگران ورودی بود.

وی گفت: در حوزه گردشگری زیارتی و مذهبی، بر اساس آمار موجود حدود 13 درصد جمعیت مسلمان جهان که شیعه هستند می‌توانند به ایران بیایند به همین دلیل جذب گردشگران مذهبی یکی از اولویت‌های اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

رنجبر با بیان اینکه مشهد و قم از جمله شهرهایی هستند که ظرفیت مهمی در حوزه گردشگری مذهبی محسوب می‌شوند و سالانه ده‌ها میلیون نفر زائر را به سمت خود جذب می‌کنند تاکید کرد: باید در راستای تحقق اهداف افق 1404 نقش مهمی در جذب 20 میلیون گردشگر و درآمدزایی برای کشور داشته باشند.

یونس عالی‌پور سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی مشترکی با مشارکت صداو سیما، تولیت جمکران، آستان مقدسه حرم، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین دانشگاه قم برای گسترش امر گردشگری مذهبی ایجاد شده است تصریح کرد: تا پایان سال، چهار همایش با همین عنوان و البته با محوریت‌های متفاوت برگزار می‌شود.

عالی‌پور با اشاره به اینکه قم از ظرفیت‌های گردشگری بالایی برخوردار است گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالا گردشگری قم متاسفانه به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به اینکه چهار عنوان کتاب در زیر مجموعه مطالعات کمی و کیفی گردشگری زیارتی در استان قم تدوین شده است افزود: متاسفانه هنوز مطالعه زیرساختی و کاربردی انجام نشده است که می‌توان این مهم را با الگو گرفتن از استان‌های موفق در این امر همچون خراسان رضوی انجام داد.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.