چرایی نداشتن اینترنت ارزان وسریع

تا زمانی که بحث شبکه ملی اطلاعات معلق بماند، کاربران باید تاوان آن را با گرانی و سرعت کم اینترنت بپردازند.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران، برنامه شب گذشته ثریا با حضور مهندس مهدی صرامی مدیر عامل مجمع فعالان فضای مجازی انقلاب اسلامی به بررسی فيلترينگ هوشمند، شبکه هاي اجتماعي موبايل، شبکه ملي اطلاعات و سرعت اينترنت پرداخت.

صرامی راجع به حضور در فضای مجازی گفت:سه مسیر پیش رو داریم، در این فضا نباشیم،تقلید کننده باشیم ویا فضای مجازی کشور خود را منقلب کنیم واز وضعیت موجود رهایی بخشیم.

چرایی نداشتن اینترنت ارزان وسریع//////مومنی 8 صبح پنج شنبه///////////////می سوزه


ما در وضعیت دوم مانده ایم .یک سری از کشورهاکه تعدادشان زیاد نیست مثل آمریکا، کره جنوبی، آلمان، روسیه و... پیشرو هستند.
به طور مثال کره جنوبی پیشرفت خوبی در امنیت اطلاعات داشته این امر مستلزم داشتن اینترنت پر سرعت است این کشور سریعترین اینترنت جهان را دارد و از شبکه جهانی آمریکا استفاده نمی کند.

وی گفت: این مسئله شبیه به وضعیت کشورهای دارای دانش هسته ای در 50 سال پیش است. چند کشور محدود که همزمان این دانش را داشتند دور هم جمع شدند پروتکل NPT را نوشتند حالا بقیه برای عضو شدن باید از آنها اجازه بگیرند. اکنون ما در وضعیت 50 سال پیش وضعیت هسته ای هستیم.

مهندس صرامی اظهار داشت: فضای مجازی معادل نوع جدیدی از زندگی است که اگر این زندگی مجازی دست کم گرفته گرفته شود ما در قعر جدول جهانی قرار می گیریم.ما با داشتن نیروی جوان متخصص وفعال نباید در این جایگاه باشیم.این جامعه مجازی از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و .....نیازمند تفکر است.

صرامی در ادامه بیان کرد: ما سه لایه کاربردی داریم :لایه دسترسی، مدیریت، حاکمیت کشور ما در قدم اول مانده است. ما مدیریت نداریم پس مجبور به رعایت قوانین آمریکا در فضای مجازی هستیم. اما در کره جنوبی گوگل به عنوان اولین موتور جستجو بالا نمی آید زیرا قوانین مخصوص به خود را دارند سرویس ایمیل خودشان را استفاده می کنند.آنها در لایه مدیریت و حاکمیت کارهایی اساسی انجام داده اند که ما هنوز به این درجه نرسیده ایم. 

وی اطهار داشت:جهان در حال تغییر نظام رمز نگاری است. معلوم نیست در آینده ای نه چندان دور ما بتوانیم پیام خود را انتقال دهیم چون احتمال تحریم در این موضوع نیز وجود دارد ولی در مقابل آنها می توانند نطراتشان را به ما القا کنند.

وی در مورد قیمت بالای اینترنت وسرعت کم آن گفت: پهنای باند اینترنت با چند واسطه به کشور ما وارد می شود هر کدام از آنها درصدی سود می گیرند وبه همین دلیل افت سرعت را نیز داریم.

همچنین علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در گفتگوی تلفنی در مورد سرنوشت شبکه ملی اطلاعات گفت: ما در این حوزه عقب ماندگی داریم ساختن شبکه های اجتماعی سخت نیست اما اراده ای برای انجام آن وجود ندارد.


چرایی نداشتن اینترنت ارزان وسریع//////مومنی 8 صبح پنج شنبه///////////////می سوزه


وی اظهار داشت: ما این شبکه را نداریم اما افغانستان مجهز به آن می باشد و این یعنی فاجعه. سرعت اینترنت به نزدیک بودن سرور بستگی دارد در نتیجه قیمت پایین می آید اما مخابرات به دلیل منافع خود مشتاق به خرید پهنای باند از خارج است!

شاه میرزایی در ادامه بیان کرد: مسئولینی که 27 سال پیش در زمان تلگراف خدمت می کردندنمی توانند برای این مسائل کاری انجام دهند. وزارت ارتباطات مرتب پول میگیرد کابل میکشد ولی به جایی نمیرسد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.