عفو بین الملل : داعش از صدور غیرمسئولانه سلاح به عراق بهره برده است

سازمان عفو بین الملل در گزارشی انتقال غیرمسئولانه سلاح را عامل افزایش قدرت داعش اعلام کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان عفو بین الملل در گزارشی، انتقال غیر مسئولانه سلاح به عراق را علت پدید آمدن زرادخانه توانمند گروه تروریستی داعش توصیف کرد و کنترل شدید تری را بر این مسأله خواستار شد.

پاتریک ویلکن، ( Patrick Wilcken ) کارشناس عفو بین الملل اعلام کرد: "سلاح های سنگین و متنوعی که این گروه مسلح از آنها استفاده می کند، نشان می دهد تجارت غیرمسئولانه در چه مقیاس عظیمی به جنایات دامن می زند."

وی افزود:"مقررات ضعیف و نبود نظارت بر موج گسترده ارسال سلاح به عراق برای چندین دهه، به مزیتی برای داعش و دیگر گروه های مسلح که دسترسی بی سابقه ای به قدرت آتش دارند، تبدیل شده است."

در این گزارش آمده است: سلاح های ساخت خارج که گروه تروریستی داعش در حمله به موصل در ژوئن 2014 (خرداد 93)به دست آورد، برای کنترل بر دیگر مناطق و ارتکاب جنایت علیه غیر نظامیان به کار گرفته شد.

این گروه ترورسیتی همچنین با کنترل پایگاه های ارتش و پلیس در فلوجه، صقلاویه و رمادی (غرب)، تکریت (شمال) و نیز مناطقی در سوریه به میزان قابل توجهی سلاح دسترسی پیدا کرد.
این گزارش می افزاید: عملیات نیروهای دولتی عراق برای بازپس گیری رمادی، مرکز استان انبار موجب شد گروه تروریستی داعش بیش از 100 خودروی جنگی زرهی از جمله تعدادی تانک در اختیار گیرد.

گروه تروریستی داعش سلاح های به دست آمده را در جبهه های مختلف توزیع می کند. سلاح های توقیف شده در موصل ، حدود دو هفته بعد در فاصله 500 کیلومتری این منطقه در شمال سوریه به کار گرفته شد.
گروه تروریستی داعش از سلاح و تجهیزات دست کم 25 کشور استفاده می کند که بخش زیادی از آن را سلاح روسی مانند کلاشنیکف تشکیل می دهد. در سلاح های سبک تروریست ها از تبوک Tabuk ساخت عراق ، بوشمستر Bushmaster E2S ساخت آمریکا، سی کیو CQ ساخت چین، جی سی و شش G36 آلمانی و یا فال FAL بلژیکی استفاده می شود.
ذخایر سلاح ارتش عراق در زمان جنگ با ایران (از 1980 تا 1988) بسیار گسترده شد. در گزارش عفو بین الملل این دوره، «زمانی مهم برای توسعه جامع سلاح مدرن» توصیف شده است.

عفو بین الملل خاطر نشان کرد کشورهای صادر کننده سلاح به عراق -از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد- نسبت به خطرات انتقال سلاح به این کشور که در آن فساد بومی شده و راهکارهای نظارتی بسیار ضعیف است، کاملا آگاه بودند.

ویلکن افزود:"در نتیجه در عراق و مناطق اطراف آن، اشاعه سلاح و سوء استفاده از آن موجب از بین رفتن زندگی و معیشت میلیون ها نفر شده و تهدیدی دایم ایجاد کرده است. عواقب انتقال غیر مسئولانه سلاح به عراق و سوریه و در اختیار داعش قرار گرفتن آنها، هشداری برای صادر کنندگان سلاح در سراسر جهان است. "

عفو بین الملل تحریم کامل تسلیحاتی نیروهای دولتی سوریه و نیز خودداری از صادرات سلاح به عراق و مشروط کردن آن به ازریابی های بسیار بسیار دقیق را خواستار شد.

این سازمان غیر دولتی همچنین از کشورهایی نظیر آمریکا ،‌روسیه و چین خواست پیمان تجارت سلاح را تصویب کنند.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار