رویترز: سر و دست شکستن برای محموله‌های نفتی ایران، بدون پوشش بیمه، تقلایی بی‌نتیجه

شرکت‌های بیمه بین‌الملل در دوره پساتحریم، همچنان در مورد پوشش محموله‌های ایران بلاتکلیف هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویترز در گزارشی می‌نویسد: شرکت‌های نفتی که پس از خروج ایران از تحریم‌های غرب، برای بهره‌برداری از مبادلات نفتی با ایران، خیز رقابت‌طلبانه‌ای برداشته‌اند، آن هم در وضعیتی که شرکت‌های بیمه همچنان از پوشش بیمه‌ای محموله‌های نفتی سر باز می‌زنند،  با این احتمال مواجه هستند که تانکرهای نفتی‌شان در آب‌های بین‌المللی سرگردان و بلاتکلیف بمانند.

اگرچه شرکت‌های بین‌المللی پس از برداشته شدن غل و زنجیر تحریم‌ها از فرآیندهای بانکی، بیمه‌ای و حمل و نقل تهران در ماه گذشته در پی توافق هسته‍‌ای جمهوری اسلامی ایران با غرب، برای ریختن هیزم در آتش تعاملات نفتی با ایران سر و دست می‌شکنند، اما شرکت‌های بیمه‌ای بین‌المللی همچنان در گودال تحریم‌های امریکا در مورد ایران دست و پا می‌زنند و برای بیمه کردن محموله‌های نفتی ایران و سایر کشورها رغبتی نشان نمی‌دهند.

لارز لانگ، دبیر کل اتحادیه بین‌المللی خدمات بیمه‌ای حمل و نقل دریایی، می‌گوید: در صورتی که اقدامات ما در حوزه بیمه با قید و بندهای دست‌وپاگیر فعلی تداخلی داشته باشد، متحمل جریمه‌های بسیار سنگینی خواهیم شد. همه این مسائل به این قانون ساده برمی‌گردد که ما در هر شرایطی باید بسیار بسیار مراقب و محتاط قدم برداریم. تنها اولویتی که در هر اقدامی باید در نظر بگیریم، رعایت حد و حدود تحریم‌هاست.»

فردریک دِنِفل، مدیر کل کمیته مقررات قانونیِ اتحادیه بین‌المللی خدمات بیمه‌ای حمل و نقل دریایی می‌گوید: «قید و بندها همچنان در تحریم ایران جا خوش کرده‌ و ماندگار شده‌اند و اشخاص و شرکت‌های امریکایی را از هر گونه تعامل با جمهوری اسلامی ایران منع می‌کنند، اما از سوی دیگر، شرکت‌های بیمه همچنان برای شفاف‌سازی معیارها و حد و مرزهای بیمه‌ای لحاظ شده در قوانین تحریم علیه ایران ابراز تمایل می‌کنند.»

طی روزهای گذشته، بسیاری از شرکت‌های نفتی تلاش کردند تا محموله‌هایی را با ایران مبادله کنند. برای مثال، تانکر شرکت توتال فرانسه برای دریافت محموله نفتی خود، به سمت ایران ارسال شد. تانکر شرکت آتلانتا نیز برای 12 فوریه برنامه‌ریزی می‌کند تا خود را به ایران برساند.
یکی از مسئولان این تانکرها اظهار داشته است: «بیمه برای همه ما حرف اول و آخر را می‌زند. ما هنوز خودمان هم به طور دقیق و شفاف نمی‌دانیم کجای کار قرار داریم و تا کجا می‌توانیم پیش برویم.»

صادرات نفتی ایران که در سال 2011، بیش از 3 میلیون بشکه در روز بود، بعد از اِعمال تحریم‌های شدیدتر در سال 2012، به کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافت؛ هر چند پس از درج مُهر تأیید بر توافق هسته‌ای ایران با غرب، جمهوری اسلامی ایران، افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت خود را در دستور کار قرار داده است که از این مقدار، 200 هزار بشکه به اروپا صادر خواهد شد.

گروه بین‌الملل International Group به تازگی به اعضای خود اعلام کرده است که خود را آماده کنند تا در صورتی که جمهوری اسلامی ایران در عمل به تعهدات خود در توافق هسته‌ای شکست بخورد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمام قراردادهای خود را با این کشور فسخ کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار