فعالیت بیش از هزار مدرسه آموزش از راه دور در کشور

مدیر مدارس آموزش از راه دور آموزش و پرورش از فعالیت هزار و 703 مدرسه آموزش از راه دور در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شاهمرادی مدیر مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش امروز در مراسمی که به مناسبت اولین جشنواره قلم برگزار شد، گفت‌: با مدارس آموزش از راه دور دو رویکرد مهم سند تحول بنیادین آموزش وپرورش که عدالت آموزشی و خدمات نوین آموزشی است تحقق می یابد. مدارس آموزش از راه دور در سال 1383با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع به کار کرد و در طی 11 سال میانگین سالی 200 هزار نفر از خدمات این مدارس بهره مند شدند.

وی ادامه داد: در واقع آموزش از راه دور نظام مکمل فرصت آموزشی در آموزش و پرورش است و با فراز و نشیب و آسیب شناسی دقیق امروز تمام و کمال در راستای تحقق عدالت آموزشی گام برداشته است و هچنین این ظرفیت را دارد که افراد بیشتری که امکان تحصیل در مدارس عادی را ندارند چه در داخل کشور و چه در خارج را پوشش دهد.

شاهمرادی اظهار داشت‌: در هزار و 703 واحد آموزشی تاکنون 180 هزار دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم تحت پوشش قرار گرفتند‌. یکی دیگر از اقدامات مثبت برای این مدارس این بود که آموزش و پرورش حدود 700 مدیر را رسما برای مدارس آموزش از راه دور (‌که بالای 100 دانش آموزداشتند ) ارسال کردند.

وی افزود: در سال گذشته 7 هزار مدرسه آموزش از راه دور دوره آموزش 40 تا 48 ساعته را به صورت آفلاین برگزار کردند چرا که خیلی از افراد هستند که نمی‌توانند در ساعت مشخص سر کلاس‌های آنلاین حضور داشته باشند.

وی بیان کرد: برای کاهش خطا در این مدارس امسال دوره 44 ساعته برای مدیران جهت آشنایی با ضوابط و مقررات گذاشته‌ایم چرا که آیین نامه های این مدارس با سایر مدارس متفاوت است و عدم اشراف مدیران به آنها می تواند درصد بروز خطا را افزایش دهد.

مدارس آموزش از راه دور ویژه افرادی است که یا در دسته لازم التعلیمی‌ها قرار دارند و یا در دسته بزرگسالان. در واقع افرادی که دارای شرایط سنی تحصیل هستند اما امکان حضور در مدارس را ندارند ( مانند معلولین جسمی یا دختران متاهل یا کسانی که دسترسی به دبیرستانها ندارند و نقاط دور هستند‌) در دسته لازم التعلیم قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود 2 میلیون و 700 هزار نفر از این خدمات بهره مند شده‌اند، ادامه داد: این مدارس غیردولتی هستند و هزینه‌های آنها از سوی موسسان است که از سوی سازمان آموزش و پرورش مدیریت می‌شود‌. برای هر نیمسال تحصیلی 50 هزار تومان بعنوان شهریه ثابت و مطابق با شرایط استان‌ها برای هر واحد درسی بین 5 تا 10 هزار تومان در نظر گرفته شده که در کل می توان مجموع این هزینه‌ها را در حدود 150 تا 200 هزار تومان دانست.

فرصتی برای توجه به بعد کارآفرینی در جشنواره قلم
شاه مرادی در ادامه گفت: جشنواره قلم که ویژه مدارس آموزش از راه دور است اهداف متعددی را به دنبال دارد که از جمله این اهداف می توان به توسعه خلاقیت و نوآوری و در حقیقت توجه به بعد کارآفرینی‌، ایجاد فرصت‌های برابر برای همه دانش آموزان‌، ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها، ایجاد روحیه نشاط و فرهنگی و تشویق و ترغیب مخاطبین به طرح‌ها و ایده‌های نو اشاره کرد.

وی اذعان داشت: ثبت نام این جشنواره از 8 اسفند ماه 94 آغاز می‌شود و بسته به بررسی طرح‌های ارسال شده پیش بینی می‌کنیم در 29 اردیبهشت ماه اختتامیه این جشنواره باشد. در این جشنواره برای هدایت ایده‌ها به یک سمت مشخص سه بخش را در نظر گرفته‌ایم که شامل بخش کشاورزی (با کل زیرمجموعه های آن) ،صنایع ( شامل رشته‌های برق و حمل و نقل و..) و خدمات آموزشی و بهداشتی و بیمه و. .. است.

وی در خصوص محورهای جشنواره ادامه داد‌: در خصوص بخش دانش آموزان‌، خلاقیت و نوآوری و کار آفرینی‌، در بخش خانواده‌، همکاری و همراهی و تحقیق مشارکت‌، در بخش معلمان، ارائه روش نو در تولید محتوای الکترونیکی و در بخش طرح نگار‌، خاطره نگاری و ثبت تجربیات ارزنده از محورهای برگزرای این جشنواره است.

شاهمرادی درباره طرح نگار عنوان کرد: طرح نگار دو فرصت را ایجاد می‌کند. اول از کسانی که در این موسسات به موفقیت رسیده‌اند و ثبت نام کرده‌اند تقدیر می‌شود و دوم مربوط به ثبت خاطرات دانش آموزان این مدارس است.

وی یادآور شد: علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر برای ثبت نام این جشنواره می‌توانند به آدرس ghalam.medu.ir  مراجعه نمایند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار