در شامگاه 29 بهمن رخ داد؛

کتاب سیزدهمین جشنواره فجر مشهد بسته شد

سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با تقدیر از عوامل فیلمهای برتر جشنواره، سینماگران خراسانی و نکوداشت جیرانی و ملت خواه به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد ساعتی پیش با حضور رئیس سازمان سینمایی کشور، رئیس شورای عالی تهیه کنندگان، ناظر جشنواره سی و چهارم فجر، دبیر شورای عالی فضای مجازی،‌ مدیر عامل رایتل، استاندار و معاونت اجتماعی استانداری خراسان رضوی، مدیرکل صدا و سیمای استان و مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری خراسان رضوی در سالن شهید اصغرزاده مجتمع فرهنگی امام رضا واقع در پارک ملت برگزار شد.

در این مراسم همچنین دو پیشکسوت برجسته هنر، فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه و رضا یزدانی، علی اوجی و برخی از عوامل فیلم "ایستاده در غبار"، "ابد و یک روز"، "چهارشنبه"، "آزادی"، "جشن تولد"، "در مسیر باران" و "قلب خورشید"، و جمع کثیری از هنر دوستان و هنرمندان خراسانی و اصحاب رسانه حضور داشتند.

در این مراسم از سعید روستایی، کارگردان و سعید ملکان، تهیه کننده ابد و یک روز؛ محمدحسین مهدویان، کارگردان و هادی حجازی فر، بازیگر ایستاده در غبار؛ سروش محمد زاده، کارگردان چهارشنبه؛ عباس لاجوردی، مستند ساز مشهدی و کارگردان جشن تولد؛ منصور لشکری قوچانی، تهیه کننده خراسانی هفت ماهگی؛ رضا یزدانی،‌ خواننده، حامد کاتبی کارگردان و علی ثابت نیا،‌ تهیه کننده انیمیشن در مسیر باران، علمدار، کارگردان انیمیشن قلب خورشید؛ و رضا فرهمند و کمیل سهیلی، کارگردانان مستند آزادی تقدیر شد.

همچنین نکوداشت فریدون جیرانی و شهاب ملت خواه برگزار و از این دو پیشکسوت خراسانی تقدیر به عمل آمد.

در بخش دیگری از مراسم از کتاب جشنواره فجر سیزدهم مشهد رونمایی شد و رضا یزدانی سه ترانه کبوتر، نقش اول و خلیج فارس را اجرا کرد.

سینمای ایران در اختیار خراسانی هاست/ سینماگر خراسانی باید به شهرک سینمایی بینالود ببالد

فریدون جیرانی در گفتگویی دوستانه با شهاب ملت خواه و سروش محمد زاده گفت: اگر بخواهم نام سینماگران خراسانی را تمام وکمال ذکر کنم باید بگویم سینمای ایران در اختیار خراسانی هاست.

وی در پاسخ به اینکه آیا سینماگران مشهدی می توانند در مشهد بمانند و به موفقیت دست یابند، تاکید کرد: مشکل تمرکز گرایی در تهران برای سینماگران همه استانها وجود دارد و اینکه چگونه باید این تمرکز از تهران خارج شود و در کل کشور تقسیم شود نیاز به بررسی دارد.

شهاب ملت خواه نیز با بیان اینکه بدنه سینمای ایران را سینماگران مشهدی ساخته اند، به طرح چند سوال پرداخت و گفت: چرا هنرمند مشهدی برای پیشرفت باید به تهران برود؟ چرا امکانات در مشهد به اندازه‌ای نیست که هنرمند مشهدی در مشهد هنرش را به اثبات برساند؟

وی با اشاره به اینکه هنرمند غربی به سینمای هالیوود افتخار می کند و هنرمند شرقی به سینمای بالیوود،‌ تاکید کرد: هنرمند مشهدی نیز باید به شهرک سینمایی بینالود افتخار کند.

این پیشکسوت خراسانی تصریح کرد: در شرایطی که مشهد پایتخت فرهنگی ایران است باید امکانات به اندازه ای وجود داشته باشد که آثاری در سطح جهانی در این شهر ساخته شود. چرا برای فرهنگ هزینه صرف نمی کنیم؟

سامانه VOD زمینه ساز تحول در شبکه نمایش خانگی

در گفتگوی صمیمانه دیگری رئیس شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه فضای مجازی با سینما آغاز شد، گفت: سینما با خلق آثار متفاوت توانست فضای مجازی را خلق کند و در ادامه با پیشرفت تکنولوژی و بسط ارتباطات دنیای جدیدی بوجود آمد.

ابوالحسن فیروز آبادی با تاکید بر اینکه سینما باید نقش برجسته تری ایفا کند،‌ افزود: متاسفانه در این حوزه عقب ماندگی داریم اما با تمهیداتی که در وزارت ارشاد و شورای عالی صورت گرفته می توانیم به زودی شاهد تحولی در حوزه نمایش خانگی آثار سینمایی باشیم.

وی گفت: سامانه VOD تحول بزرگی در هنر و اقتصاد هنر ایجاد می کند و بازار اقتصادی حوزه فرهنگ را توسعه خواهد داد؛‌ البته نیازمند سرمایه گذاری در حوزه شبکه هستیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور نیز از رونمایی سامانه VOD در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانه اتفاق بزرگی در تکنولوژی و فناوری است و برای تصویرسازانی که امکان دیده شدن آثارشان در سینما فراهم نمی شود، فرصت بزرگی است تا در شبکه نمایش خانگی به اکران آثار خود بپردازند.

حجت الله ایوبی با تاکید بر اینکه تعداد سینما در کشور ما به نسبت جمعیت بسیار کم است،‌ افزود: در دو سال اخیر 100 سالن سینما به سینماهای کشور افزوده شده و انتظار می رود با ورود بخش خصوصی به این حوزه هم در حوزه تولید فیلم هم در حوزه نمایش شاهد تحول در کشور باشیم.

وی درباره برگزاری جشنواره فجر به صورت استانی، گفت: در این زمینه باید از مردم کمک بگیریم و با پیش فروش بلیطهای جشنواره اعتبار مورد نیاز برای اکران فیلمها را تامین کنیم.

رایتل حامی جشنواره فیلمهای معناگرا در مشهد

سید سعید سرابی،‌ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز از حمایت رایتل از جشنواره فیلمهای معناگرا و دینی در دو سال آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با اکران این جشنواره شاهد تحول در سینمای استان،‌ کشور و جهان باشیم.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه حوزه نفوذ فرهنگی استان بیشتر از مرزهای جغرافیایی آن است، گفت: هنر سینما می تواند انتقال دهنده فرهنگ باشد و امیدواریم با کمک هنرمندان و بخش خصوصی بتوانیم هنرهفتم را آنطور که باید در دسترس مردم قرار دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت جوانان استان و افزایش سالنهای اکران و سینما و با سهل گیری دوستان در سالهای آینده اکرانهای بیشتری در جشنواره فجر داشته باشیم.

عباس لاجوردی،‌ کارگردان جشن تولد نیز طی سخنانی بر لزوم حمایت از هنرمندان تاکید کرد و گفت: چرا اولین فیلم استراتژیک کشور را من هنرمند باید با هزینه شخصی بسازم؟

انتهای پیام//


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار