اویل پرایس: دلیل اصلی عربستان برای به شکست کشاندن نشست دوحه چه بود؟

وبسایت «اویل پرایس» در گزارشی به بیان انگیزه‌های پنهان عربستان برای مقابله با افزایش بهای نفت پرداخت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت «اویل پرایس» در مطلبی نوشت: عربستان سعودی با علم به اینکه ایران با دلایل موجه خود در نشست دوحه شرکت نخواهد کرد، در این نشست شرکت کرد اما یک تنه باعث شکست آن شد. حتی روسیه و سایر کشورهای اوپکی نیز پیش از برگزاری نشست دوحه با بیان اینکه می‌توان ایران را کمی دیرتر از سایر اعضا با توافقنامه فریز نفتی همراه کرد، با غیبت ایران در این نشست موافقت کرده بودند. بنابراین، اگر همه چیز از جمله غیبت ایران در نشست دوحه از پیش مشخص شده بود، چرا عربستان امید سایر اعضای حاضر در این نشست را ناامید کرد؟

آیا تنها دلیل عربستان دشمنی با ایران بود؟ با بررسی بیشتر ماجرا می‌توان دریافت که پای انگیزه‌های دیگری در میان بوده است.

بدیهی است که اقتصاد عربستان به شدت وابسته به درآمدهای نفتی است و این درآمدها اکنون در آستانه سقوط قرار گرفته‌اند. عربستان حتی به تازگی برای کمک به اقتصاد متزلزل خود از چندین نهاد بین‌المللی نیز تقاضای کمک مالی کرده است. اما اگر از اوضاع اقتصادی آنگولا، ونزوئلا، آذربایجان، نیجریه، عراق، روسیه و اکوادور و تقاضای وام آنها از بانک جهانی باخبر باشیم، متوجه می‌شویم که وضع عربستان هرگز به بدی کشورهای نفتی دیگر نیست. 

در واقع، بیشتر کشورهای شرکت‌کننده در نشست دوحه با ورشکستگی مالی مواجه شده‌اند و اگر اقدام عاجلی برای کاهش وابستگی خود به نفت انجام ندهند، فاجعه به یک قدمی آنها می‌رسد.

قطعا عربستان نیز از این فاجعه مصون نیست؛ اما در هر حال، می‌تواند برای سه تا چهار سال آینده بهای نفت را همچنان پایین نگه دارد و اگر به بودجه بیشتری نیاز داشته باشد، می‌تواند تولید روزانه خود را تا دو میلیون بشکه دیگر نیز افزایش دهد.

حال باید پرسید که چرا عربستان با نادیده گرفتن بحران مالی کشورهای شرکت‌کننده در نشست دوحه مانع از توافقی شد که می‌توانست اوضاع نابسامان آنها را تا حدی سامان دهد؟ هرچند دلیل اصلی عقب‌گرد عربستان از موضع پیش از نشست خود را تنها باید در راهروهای مخفی دربار سعودی جستجو کرد؛ اما شاید دلیلی که در ادامه می‌آید همان دلیل یا دست‌کم یکی از دلایل اصلی عربستان برای به شکست کشاندن نشست دوحه باشد.

عربستان سعودی که ده‌ها سال است خود را به عنوان رهبر نفتی جهان مطرح کرده و در تمامی تصمیم‌گیری‌های نفتی از حق وتو برخوردار بوده است، از سال 2014 نبرد نفتی سنگینی را با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا آغاز کرده که در بیشتر مواقع نیز در آن شکست خورده است.

اما اکنون پس از نزدیک به دو سال، اولین نشانه‌های آسیب‌پذیری تولیدکنندگان نفت شیل پدیدار شده و تولید نفت آنها به زیر 9 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است که این رقم طی 18 ماه گذشته بی‌سابقه است. چنانچه بهای هر بشکه نفت همچنان زیر 40 دلار باقی بماند، مطمئنا تعداد بیشتری از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا از گردونه رقابت خارج خواهند شد. اما در مقابل، اگر بهای نفت خام به بیش از 50 دلار در هر بشکه برسد، تولیدکنندگان نفت شیل دوباره به بازار باز خواهند گشت.

بنابراین، اگر عربستان در نشست دوحه با فریز نفتی موافقت می‌کرد، بهای هر بشکه نفت خام به بیش از 50 دلار می‌رسید و صنعت نفت شیل آمریکا را دوباره احیا می‌کرد. افزایش تولید نفت شیل نیز در نهایت مجددا باعث افزایش عرضه و کاهش بهای نفت خام می‌شد. 

اگر چنین سناریویی به حقیقت می‌پیوست، شاید عربستان مجبور می‌شد قبای رهبری خود در حوزه نفت را نیز برای همیشه به دست تولیدکنندگان نفت شیل بدهد؛ اتفاق ناگواری که عربستان حتی حاضر به تصور کردن آن هم نیست.

رهبری عربستان در اوپک هم‌اکنون نیز با بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی در معرض تهدید قرار گرفته است. از همین رو، عربستان با به شکست کشاندن نشست دوحه، ضمن مقابله نرم با تولیدکنندگان آمریکایی نفت شیل، قدرت خود را نیز یکبار دیگر به رخ کشورهای عضو اوپک کشید.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
ما توی گزارشات مختلفی که میدید بالاخره نفهمیدیم عربستان میخواد قیمت نفت بالا بره یا پایین ؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
لطفا اینهمه عکس این رذل و با پدر خونخوارش و با ژستهای مختلف نذارین تو صفحتون آدم از دیدن این اراذل حالش بد میشه. آل سقوط فقط بدنبال اینه که ایران رو از مدار منطقه به خیال خام خودش خارج کنه وگرنه نفت شل و ... همش دعوای زرگری
Qatar
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
حتی اگر نظر این وبسایت دورست باشد ،پس باید سالهای سال شاید بیش از ۲۰سال قیمت نفت ،پایین باشد تا بشود رقبای امریکایی را از دور بیرون کرد ،در غیر این صورت حتی اگر ۵سال بعد هم قیمت نفت به نرخ ۵۰دلار یا بیشتر برسد ،دو باره شرکتهای نفتی شل به بازار خواهند امد، نظر این سایت اینقدر خنده دار است که گویا،عربستان فکر می کند با پایین بودن نرخ قیمت نفت ،شرکتهای شل چاهای نفتی و پالایشگاههای خود را اتش می زنندذو برای همیشه نابود می کنند،
پس بگذارید واقع بین باشیم،اگر به کشور های که از نرخ پایین نفتی ضرر می کنند،می فهمییم اکثر انها از یک گروه سیاسی در روابط خارجی کلان دنیا حمایت می کنند...پس جنگ ،جنگ نفت است در حوزه خاور میانه و دو سر پیکان از یک سو ایران و روسیه و از سوی دیگر کشور های جنوبی خلیج فار س که اقتصادشان با نفت گره خورده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
اگر این احمق‌ها ( ال سعود و همپیمانانش ) به جنایاتشان ادامه بدهند ، انشاءالله بزودی سرنوشتی مثل غزافی و صدام پیدا میکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
عربستان می خواست جلوی تولید نفت ایران را بگیرد نه اینکه قیمت نفت را بالا ببرد وقتی ایران شرکت نکرد عربستان دیگرهدفی نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
تنها راه بالا بردن قیمت نفت منهدم کردن چاهای نفت عربستانه
آخرین اخبار