سینما در هفته‌ای که گذشت؛

از پایین کشیده شدن بیلبورد «بادیگارد» تا شروع اکران فیلم‌های جدید سینما

در ادامه ایجادحواشی دنباله‌دار مخالفان حاتمی‌کیا و «بادیگارد»، ماجرای پایین کشیدن بیلبورد فیلم و شایعه اکران رایگان عمومی این فیلم پیش‌ آمد.

از پایین کشیده شدن بیلبورد «بادیگارد» تا شروع اکران فیلم‌های جدید سینما
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  هفته دوم اردیبهشت‌ماه، با اتفاقات گوناگونی در سینما به پایان رسید.
 
**ادامه حاشیه‌سازی برای «بادیگارد»
با پیگیری هایی که در پی انتشار خبر اکران رایگان فیلم «بادیگارد» شد، چنین موضوعی صحت نداشته و خبری از اکران عمومی رایگان فیلم سینمایی بادیگارد در فرهنگسرای رضوان نیست. 

فرهنگسرای رضوان به تناسب ماموریت های خود و با توجه به موقعیت مکانی خود که در گلزار شهدای بهشت زهرا سلام الله علیها قرار دارد، برنامه اکران خصوصی این فیلم را برای تعداد محدودی از خانواده های معظم شهدا برنامه ریزی کرده  و خبری از اکران این فیلم برای عموم مردم نبوده است. با در نظر گرفتن گنجایش محدود  فرهنگسرا که کمتر از 100 نفر است،   موقعیت مکانی آن که در نقطه‌ای خارج از شهر قرار دارد و مهمانان ویژه آن هیچ شباهتی به اکران عمومی فیلم ندارد، چنین خبری واقعیت ندارد.

چند روز پیش خبر پایین کشیده شدن بیلبوردهای تبلیغاتی «بادیگارد» توسط افراد ناشناس خبرساز شده بود. 

** اکران چهار فیلم جدید از 15 اردیبهشت

به گفته غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی در جدیدترین جلسه شورای صنفی قرارداد فیلم «عادت نمی‌کنیم» به سرگروهی اریکه ایرانیان ثبت شد و این فیلم پس از اکران «خنده‌های آتوسا» به نمایش در خواهد آمد و چهار فیلم «رسوایی۲»ساخته مسعود ده‌نمکی، «دلبری»به کارگردانی سید جلال دهقانی اشکذری، «یک دزدی عاشقانه» ساخته امیرشهاب رضویان و «مرگ ماهی» به کارگردانی سید روح‌الله حجازی از چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت در سینماها اکران می‌شوند.

فیلم «رسوایی۲» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی به سرگروهی استقلال٬ «دلبری» به سرگروهی آزادی٬ «یک دزدی عاشقانه» در گروه کوروش و «مرگ ماهی» در گروه ماندانا اکران می‌شوند. همچنین اکران سه فیلم «بادیگارد»٬ «ابد و یک روز» و «۵۰ کیلو آلبالو» تا سه هفته دیگر در زیرمجموعه‌ها ادامه خواهد داشت و اکران فیلم «من سالوادور نیستم» نیز که سقف ۱۰ هفته آن به اتمام رسیده مطابق آئین‌نامه٬ در تمام سینماها تعویض می‌شود.
   
**درخواست تهیه‌کننده فیلم پرفروش از مسئولان
  منصور سهراب‌پور، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم پرفروش «من سالوادور نیستم» با اشاره به انتشار بیانیه تهیه‌کنندگان این فیلم گفت: هنوز اقدامی در خصوص افزایش مدت اکران فیلم نکرده‌ایم. این فیلم هم‌چنان پرفروش است و امیدوارم مسئولان سینمایی که در این امور موثر هستند این فیلم را همراهی کنند. طبق آخرین آمار، فروش فیلم در مرز 14میلیارد بوده است. توقع‌مان از مسئولان امر این است که این فیلم را که اتفاقات خوبی را رقم زده حمایت کنند و برای ادامه اکران فیلمی که هنوز پرفروش است و مردم آن‌را دوست دارند، تبصره تشویقی و حمایتی در نظر بگیرند.

فروش فیلم «من سالوادور نیستم»به کارگردانی منوچهر هادی و با بازی رضا عطاران و یکتا ناصر که از پنجم اسفند سال 94اکران شده در مرز 14میلیارد تومان است اما بنابر آئین‌نامه شورای صنفی نمایش و قوانین اکران با توجه به اینکه این فیلم 10هفته اکران کامل داشته برای پایان اکران آن تصمیم‌گرفته شده است.

**جدیدترین مجوزهای نمایش

در جلسه 6 اردیبهشت شورای پروانه نمایش فیلم های سینمایی ، مجوز نمایش 3 فیلم  «هلن» به تهیه کنندگی و کارگردانی اکبر ثقفی و نویسندگی مشترک امیر حسین ثقفی و شراره سروش/ ژانر ملودرام اجتماعی ، «برادرم خسرو» به تهیه کنندگی سعید ملکان و کارگردانی احسان بیگلری و به نویسندگی مشترک احسان بیگلری و پریسا هاشم پور/ ژانر درام اجتماعی و «دختر» به تهیه کنندگی و کارگردانی رضا میرکریمی و نویسندگی مهران کاشانی / ژانر اجتماعی صادر شد. 

**واکنش «شهرزاد» به انتشار شایعات

روابط عمومی سريال «شهرزاد» با انتشار یک اطلاعیه به شایعات این روزها پیرامون این مجموعه پاسخ داده است.

« به اطلاع می‌رساند شايعاتی كه برخی رسانه ها درباره داستان فصل دوم سريال «شهرزاد» و همچنين حضور خانم معتمدآريا منتشر كرده اند، بی اساس و كذب است. ساخت فصل دوم سريال «شهرزاد» هنوز وارد مرحله پيش توليد نشده و فيلمنامه آن در حال نگارش است. 

در اين ميان، مطالبی كه برخی روزنامه ها و رسانه ها برای ديده شدن و جذب مخاطب درباره نقش‌آفرينان، بيان می كنند صحت ندارد اطلاع رسانی درباره آغاز توليد فصل دوم سريال «شهرزاد» و نقش آفرينان آن، متعاقبا از سوی روابط عمومی اين مجموعه اعلام خواهد شد».  
 
** فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های جهانی
*«بادیگارد»، «ایستاده درغبار»، «هیهات» و «فهرست مقدس» در راه جشنواره های بین المللی
سازمان هنری رسانه ای اوج، برای توزیع بین المللی 4 فیلم سینمایی «بادیگارد» ، «ایستاده درغبار»، «هیهات» و انیمیشن «فهرست مقدس» با شرکت آیات مدیا توافق کرد. آیات مدیا یک شرکت توزیع و پخش بین المللی رسانه‌ای است که در سالهای اخیر در حوزه توزیع فیلم ها و سریال ها در سطح جشنواره های دنیا فعالیت می کند. 

برای هر یک از فیلم های فوق برنامه ای جهت توزیع بین المللی تدوین شده که این برنامه شامل نحوه توزیع حقوقی در بازارهای بین المللی، نمایش های عمومی و محدود و حضور در جشنواره های مختلف بین المللی و منطقه ای است. این برنامه ریزی با توجه به تحقیقات مخاطب شناسی صورت گرفته درباره هر یک از فیلم ها به انجام رسیده است. 

* فیلم کوتاه ایرانی در راه ژاپن
فیلم کوتاه داستانی «جای من رو توی اتاق بنداز» به کارگردانی امیر توده‌روستا از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ، به بخش مسابقه‌ی جشنواره «کوتاه کوتاه» ژاپن راه یافت.

هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه کوتاه از 13 خرداد تا 6 تیر 1395 در شهر «توکیو» ژاپن برگزار خواهد شد و فیلم کوتاه داستانی «جای من رو توی اتاق بنداز» به کارگردانی امیر توده‌روستا، در بخش «مسابقه‌ آسیا» این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

در خلاصه فیلم «جای من رو توی اتاق بنداز» آمده است: خانواده‌ای در سوگ از دست دادن فرزند جوان‌شان هستند؛ با بازگشت عروس و برادرشوهر از سر مزار به خانه، دختر خردسال آرام می‌شود و خانواده دور هم قرار می‌گیرند و...
 
** اکران‌های جدید هنر و تجربه


اولین فیلم سینمایی سلفی به نام «گاهی» به کارگردانی محمد رضا رحمانی از 15 اردیبهشت در گروه «هنر و تجربه» اکران شد .این فیلم داستان سه زوج ایرانی است که در پایان حضور خود در یک مهمانی با تراژدی روبرو می‌شوند. فریبرز عرب‌نیا، مهدی پاکدل، اندیشه فولادوند، آزاده صمدی، عاطفه نوری، ایمان افشاریان به عنوان بازیگران در این فیلم حضور دارند.

فیلم «خواب است پروانه» دومین اثر مزدک میرعابدینی کارگردان و بازیگر سینمای ایران، از 18 اردیبهشت ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه روی پرده می‌رود.این فیلم 6 سال پیش به تهیه‌کنندگی محمد احمدی ساخته شد و در سال 2011 در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی آسیا تیکا که در کشور ایتالیا برگزار می‌شود، حضور داشت و تا کنون امکان اکران پیدا نکرده بود.

فیلم «دونده زمین» ساخته کمال تبریزی که از 15 اردیبهشت ماه در گروه سینمایی هنر و تجربه اکران ‌شد.

کمال تبریزی «دونده زمین» در سال ۱۳۸۹ را درباره یک دونده ژاپنی ساخت که تصمیم داشت دور دنیا را بدود و تاکنون شرایط اکران آن فراهم نشده است.

 
**  توضیحات میرکریمی در مقابل پرسش‌ها و حواشی

سیدرضا میرکریمی کارگردان و مدیرعامل خانه سینما درخصوص معرفی دبیر آینده جشن خانه سینما مطرح کرد: کمتر از دو هفته دیگر دبیر جشن بعدی معرفی می‌شود. ضمن اینکه تغییری در آیین‌نامه اجرایی جشن داریم که بعدا اعلام خواهد شد.

میرکریمی که عهده‌دار سمت دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر بود، درباره سخنان بهروز افخمی درخصوص کارت‌های عوامل برنامه تلویزیونی «هفت» در این جشنواره، ترجیح داد که سکوت کند و به یک جمله اکتفا کرد: همچنان افخمی را دوست دارم.

مدیرعامل خانه سینما درخصوص جابه‌جایی مکانی شورای صنفی نمایش تصریح کرد: این جابه‌جایی فیزیکی یک پیغام دارد. با سپردن مدیریت چرخه اقتصادی سینما به اهالی آن به نوعی خصوصی‌سازی اتفاق می‌افتد. در حوزه‌هایی اجازه شهامت بیشتر به فیلمسازان داده می‌شود و آنها بهتر می‌توانند از مسائل تخصصی‌شان دفاع کنند.

مدیرعامل درباره شناور شدن قیمت بلیت سینما در سانس‌ها و روزهای مختلف به منظور احقاق حقوق سینماگران توضیح داد: وقتی فیلم‌ها فرصت کوتاهی برای اکران دارند و بعضی آثار در بالاترین سطح فروش ناچارند از روی پرده کنار گذاشته شوند، باید شرایطی ایجاد کنیم که صاحبان فیلم به بیشترین منافع مالی برسند زیرا در حال حاضر به دلیل محدودیت ناوگان اکران سینمایی برای نمایش فیلم‌ها دچار محدودیت هستیم. فیلم کالای تولیدی بخش خصوصی است و نه دولتی و جای سوال دارد که سیستم دولتی قیمت بلیت را به شکل تبعیض‌آمیزی کنترل کند.

**گزارشی کوتاه از اولین جلسه‌ی شورای صنفی نمایش در خانه سینما  
جلسه شورای صنفی نمایش بعد از چند سال‌ باردیگر به محل اصلی خود در خانه سینما بازگشت. 

روز دوشنبه 13اردیبهشت، جلسه شورای صنفی نمایش با حضور نمایندگان این شورا و با سخنانی از همایون اسعدیان رئیس این شورا، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما، ابراهیم مختاری رئیس هیات مدیره خانه سینما، محمدرضا فرجی نماینده وزارت ارشاد، سیدغلامرضا موسوی نماینده شورای عالی تهیه‌کنندگان و محمد قاصد اشرفی سخنگوی انجمن سینماداران در ساختمان خانه سینما 2 واقع در خیابان وصال شیرازی برگزار شد.

به گفته اسعدیان طبق آیین‌نامه جدید شش ماهه اول سال فیلم‌ها هفت هفته اکران دارند و نیمه دوم 10 هفته تا همه تهیه‌کنندگان متقاضی اکران در نیمه اول نباشند. 

این جلسه شورای صنفی نمایش با حضور اعضای هیات‌مدیره خانه سینما متشکل از ابراهیم مختاری (رئیس)، محمدرضا مؤینی (نایب‌رئیس)، آتیلا پسیانی (سخنگو)، کامران ملکی (دبیر هیات‌مدیره)، سیدمهدی خادم و شادمهر راستین، ناصر عنصری (قائم‌مقام مدیرعامل) و سیدرضا میرکریمی (مدیرعامل)، سیدمحمد قاصد اشرفی گلشن، نورپور و غلامرضا فرجی (اعضای انجمن سینماداران)، غلامرضا موسوی، سیدضیا هاشمی و منوچهر شاهسواری (شورای عالی تهیه‌کنندگان)، اصغر بانکی (نماینده کانون پخش)، همایون اسعدیان (نماینده کانون کارگردانان) و محمدرضا فرجی (نماینده سازمان سینمایی) تشکیل شد.

**لغو پاتوق فیلم کوتاه به دلیل نقص سیستم برق
برنامه پاتوق فیلم کوتاه به دلیل بروز مشکل در سیستم برق موزه ملی فرش، با تأخیر برگزار می‌شود. 

روز سه‌شنبه با بروز یک مشکل فنی در سیستم برق موزه ملی فرش ایران( محل برگزاری پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده»)، باعث شد نخستین برنامه این پاتوق که قرار بود 15 اردیبهشت‌ماه برگزار شود، به تاخیر بیفتد.

قرار بود در اولین جلسه پاتوق فیلم کوتاه، فیلم‌های کوتاه «قمارباز» به کارگردانی کریم لک زاده، «دیدن» به کارگردانی سهیل امیر شریفی «زباله» به کارگردانی محمدرضا کرد، «کارگران جاده» به کارگردانی جوهو کاوسمانن و«پل» به کارگردانی رضا جمالی نمایش داده شود.

تاریخ و زمان جدید برگزاری نخستین برنامه پاتوق فیلم کوتاه «سینما آینده» اعلام خواهد شد.

**داستان حمایت 200 میلیونی جشنواره‌ی مقاومت  
محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت  از حمایت 200میلیونی این جشنواره خبر داد و گفت: اعلام کردیم به آثاری که تا به حالا اکران نشده باشند و اولین نمایش آن‌ها در جشنواره فیلم مقاومت باشد تا سقف 200 میلیون تومان حمایت خواهیم کرد که این حمایت در قالب اختصاص مبلغی جهت خرید بلیط هنگام اکران و پخش تیزر و نصب بیلبورد خواهد بود که توسط انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس تقبل می‌شود که 200 میلیون حمایت جشنواره فیلم دفاع مقدس از فیلم‌های سینمایی جدید در مقطع اکران خواهد بود.


 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار