7 عدد خیره‌کننده درباره بزرگترین شرکت نفتی جهان/ عربستان به آرامکو می‌نازد+نمودار

شرکت نفت آرامکو عربستان بزرگترین شرکت نفتی جهان به شمار می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، شرکت دولتی آرامکو عربستان بزرگترین شرکت نفتی جهان است که در حال حاضر برای کاهش وابستگی نفتی این کشور، خود را آماده فروش سهام در بورس می‌کند.

البته طبق اظهارات مقامات سعودی، تنها بخش کوچکی از سهام این شرکت تا سال 2017 در بورس عرضه خواهد شد و در حال حاضر، بورس عربستان، نیویورک، لندن و هنگ کنگ برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

بنابراین، در آستانه عرضه سهام این شرکت در بورس، دانستن برخی اعداد و ارقام خیره‌کننده درباره این غول نفتی جهان خالی از لطف نیست.

2 تریلیون (هزار میلیارد) دلار
شاهزاده محمد بن سلمان – جانشین ولیعهد عربستان – که در حال حاضر سکان اصلاحات اقتصادی را در این کشور در دست دارد، ارزش سهام این شرکت در عرضه عمومی اولیه را بیش از 2 هزار میلیارد دلار برآورد کرده است. این رقم حدود 5 برابر ارزش سهام شرکت اپل و همچنین بیش از 5 برابر ارزش سهام شرکت «اکسان موبیل» به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت در غرب است.

با این حال، تحلیلگران نفتی معتقدند تخمین شاهزاده سعودی وقتی به واقعیت نزدیک می‌شود که بهای نفت از رقم کنونی حدودا 45 دلاری خود به 70 دلار در هر بشکه برسد. برخی دیگر از تحلیلگران نیز با توجه به بازار کم‌رونق نفت و مالیات سنگینی که شرکت آرامکو می‌پردازد، ارزش سهام آن را بسیار کمتر از برآورد بن سلمان می‌دانند.

یک بشکه از هر 8 بشکه
آرامکو می‌گوید از هر 8 بشکه نفتی که در جهان تولید می‌شود، یک بشکه متعلق به این شرکت است. به عبارت دیگر، شرکت نفتی آرامکو حدود 12 درصد از سهم تولید جهانی نفت را در اختیار دارد که بیش از هر تولیدکننده دیگری است. این شرکت حدود 10.3 میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند که این رقم بیش از دو برابر تولید نزدیکترین رقیب آن یعنی شرکت نفت «رزنفت» روسیه است.

میزان نفت تولیدی این شرکت در مقایسه با رقبای منطقه‌ای و جهانی آن در نمودار زیر نشان داده شده است.

7 عدد خیره‌کننده درباره بزرگترین شرکت نفتی جهان/ عربستان به آرامکو می‌نازد+نمودار

261 میلیارد بشکه
آرامکو مدعی است دارای 261 میلیارد بشکه ذخایر نفتی است که نیاز این شرکت را در سالهای آتی به خوبی تامین می‌کند. با این حساب، چنانچه تمام ذخایر نفتی آمریکای شمالی را با یکدیگر جمع کنیم، از میزان ذخایر نفتی شرکت آرامکو کمتر است.

یک میلیون بشکه
آمریکا روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت از شرکت آرامکو خریداری می‌کند. البته ژاپن و هند نیز روزانه تقریبا همین تعداد بشکه نفت را از این شرکت خریداری می‌کنند. طبق جدیدترین آمار، در حال حاضر چین با خرید روزانه 1.4 میلیون بشکه نفت از شرکت آرامکو، بزرگترین مشتری خارجی آن به شمار می‌رود.

آرامکو حدود 75 درصد از تولید نفت خود را به خارج از کشور صادر می‌کند و 25 درصد باقیمانده را نیز با بهای کمتر در اختیار مشتریان داخلی قرار می‌دهد.

مالیات 93 درصدی
آرامکو دقیقا اعلام نمی‌کند میزان مالیات پرداختی آن چقدر است؛ اما از آنجا که حدود 87 درصد درآمد عربستان از بخش نفت تامین می‌شود، تحلیلگران نفتی، مالیات پرداختی آن به دولت را حدود 93 درصد ارزیابی می‌کنند. این میزان مالیات ممکن است مانع از خرید سهام این شرکت از سوی سرمایه‌گذاران شود؛ چراکه در این صورت، آنها از سهم منصفانه‌ای از سود این شرکت برخوردار نخواهند بود. تحلیلگران بورس معتقدند چنانچه عربستان می‌خواهد سهام این شرکت را با قیمت مناسبی در بورس عرضه کند، باید سطح مالیات پرداختی آن را کاهش دهد.

9.9 دلار
عربستان سعودی و کویت تنها کشورهایی در جهان هستند که می‌توانند نفت خود را با هزینه کمتر از 10 دلار در هر بشکه تولید کنند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت هزینه به مراتب بالاتری را برای تولید و استخراج نفت متقبل می‌شوند و به همین دلیل، با کاهش بهای جهانی نفت بیشتر از عربستان و کویت متحمل زیان می‌شوند.

به همین خاطر است که عربستان نسبت به سایر کشورهای تولیدکننده نگرانی کمتری از کاهش بهای نفت در صورت عرضه مازاد بر نیاز آن در بازار دارد و همچنان به سیاست خود برای اشباع بازار نفت به منظور بیرون راندن رقبای خود از میدان یا تحمیل هزینه‌های بیشتر به آنها ادامه می‌دهد.

65 هزار کارمند
آرامکو در کشوری با 28 میلیون جمعیت، برای بیش از 200 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است که از این تعداد، حدود 65 هزار نفر مستقیما در استخدام این شرکت هستند. آرامکو امیدوار است با توسعه بخشهای مربوطه خود طی دهه آینده برای حدود نیم میلیون نفر در عربستان شغل ایجاد کند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
1. عربستان اصلا برای شیعه های شرقش هیج کاری نمیکنه (خودشون چند میلیونن)
2.ما 82 میلیونیم اونا 30 تا و اندازه هم نفت داریم(اونا بیشتر استخراج میکنن)
مورد 2 مهمترینشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
این شد دلیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
آخه فقط با نفت این همه ثروت
ما که هم نفت و هم گاز وهم مردم تحصیل کرده و چه وچه داریم چرا نصف این ملخ خورها جهش اقتصادی نداشتیم
آخرین اخبار