مدیر عامل شرکت راه آهن در صحن علنی شورای شهر تهران مطرح کرد؛

انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین غیر کارشناسی بود

مدیرعامل شرکت راه آهن کشور گفت: انتقال خطوط راه آهن در مناطق 17و 18 غیرکارشناسی و غیر اصولی بود.

انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین غیر کارشناسی بودبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن پور سید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن کشور باحضور در دویست و هفتاد و پنجمین جلسه شورای شهر تهران به بررسی مسائل مربوط به عبور خطوط راه آهن از مناطق 17و 18شهرداری پرداخت.

وی بیان داشت: ابتدا باید بررسی کنیم که آیا انتقال خطوط راه آهن به زیر زمین درست است یا نه و بعد از آن با استفاده از مزایای طرح، آن را در مکان های دیگر استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: همیشه بحث بود که راه آهن در مناطق باعث ایجاد معضلاتی شده است در صورتی که در توکیو خطوط راه در مرکز شهر قرار دارد و در لندن نیز همین وضعیت وجود دارد و در این شهر 8ایستگاه در داخل شهر و روی زمین قرار دارد.

پور سید آقایی تصریح کرد: در قم تجربه انتقال  خطوط وجود دارد که ایستگاه قطار قم به 17کیلومتر خارج شهر به محمدیه انتقال پیدا کرد که با موج اعتراض مردم مواجه شد زیرا مردم در این شرایط باید بعد از پیاده شدن ازقطار قم 17کیلو متر را با وسیله دیگر خود را به حرم می رساندند که با اعتراض مردم ایستگاه به محل قبلی بازگشت.

وی افزود: در حال حاضر به منظور طرحی ایستگاه قطار شهر تهران با یک طرح که 100 ایستگاه قطار در اروپا را طراحی کرده است وارد قرارداد شده ایم تا یک ایستگاه چند منظور را طراحی کند و رویکرد آن باآفرینی شهری در جنوب شهر تهران است.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: نخستین کاری که در مناطق 17و18 انجام شد انتقال خطوط به زیر زمین بود که این پروژه یک کار غیر کارشناسی و غیر اصولی بود زیرا طی 8سال که پروژه انجام شد750میلیارد تومان توسط شرکت راه آهن هزینه شده است که اگر این هزینه را به قیمت امروز حساب کنیم معادل 1200میلیارد تومان می شود.

پور سید آقایی تاکید کرد: کار احداث تونل چند سال به طول انجامید اما در سال 92 به بهره برداری رسید زیرا کارهای فنی داخل تونل انجام نشده بود.

وی ادامه داد: با اتمام پروژه شرکت راه آهن 10کیلومتر اززمین های آزاد شده را پیکر بندی کرد و تونل به گونه ای احداث شد که قابلیت ساخت ساختمان های 5طبقه روی آن وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بحث های مختلفی روی مسائل برای ایجاد فضا های فرهنگی، فضای سبز و تحاری در زمین های آزاد شده انجام شد و در سال 92 از شهرداری و شورای شهر دعوت شد تا بیایند و برای این زمین ها تعیین و تلکیف کنند.

پور سید آقایی افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد که شهرداری متولی زمین های آزاد شده باشد و تمام آن را به فضای سبز اختصاص دهدو به جای آن به شرکت راه آهن پول پرداخت شود وشرکت راه آهن نیز قبول کرد که برای دسترسی شهرداری زمین هایی را به شهرداری های منطقه 17 و 18 واگذار کند اما بعد از پیگیری های زیاد برای تایید صورتجلسه بعد از چند سال صورتجلسه توسط مدیراملاک شهردار امضا و به شرکت راه آهن ارسال شد.

 وی تصریح کرد: به غیر از معضلاتی که وجود دارد، شرکت راه آهن با سرقت دائم کابل ها ولایه های آلومینیومی در داخل تونل روبرو شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: در مجموع شرکت راه آهن برای این پروژه 524میلیارد تومان پول نقد پرداخت کرده است و دارای 20میلیارد تومان بدهی به پیمانکار است و هنوز تونل دارای تجهیزات ایمنی و اطفای حریق نیست و برای آن نیازمند 213 میلیارد تومان بودجه هستیم.

پور سید آقایی گفت: یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده برای شرکت راه آهن، افزایش یک ساعته زمان مسیر قطار تهران -تبریز بود و ما تصور می کردیم که با آزاد سازی زمین ها اکثر هزینه های مصرف شده تأمین شود.

مدیر عامل شرکت راه آهن در پاسخ به صحبت های اعضای شورای شهر تهران بیان داشت: با این مطالب راه حل پیدا نمی شود و به نظر بنده فرار به جلو چاره ساز نیست.

وی افزود: 2سال پیش راه آهن از شهرداری و شورای شهر درخواست تشکیل جلسه داد و هر شخصی که دارای زمین است به دنبال راهکارهای قانونی برای آن است و اگر ما بعد از 2 سال به دنبال راهکار بودیم قطعا به یک نتیجه می رسیدیم.

پور سید آقایی گفت: قرار بود شرکت راه آهن به دنبال مراحل اداری برای تغییر کاربری زمین های آزاد شده باشد اما عنوان شد که شهرداری تصمیم دارد تمام فضا را به فضای سبز اختصاص دهد و ما با صداقت پذیرفتیم.

وی بیان داشت: بیش از این چه انتظاری دارید و ما به دنبال حل مسله هستیم و به دنبال سوداگری نیستیم.

مدیر عامل شرکت راه آهن گفت: درگذشته راه آهن با شهرداری همکاری نمی کرد اما امروز برعکس شده است و دیدگاه ضدیت با راه آهن ایجاد شده است.

پور سید آقایی تصریح کرد: این دیدگاه که فناوری راه آهن قدیمی است اشتباه و تمام لوکوتیو های دیزلی داراری استاندارد یورو 4هستند و تمام لوکوموتیو های باری از شهر خارج شده است.

مدیر عامل شرکت راه آهن بیان داشت: اینکه گفته می شود جت فن های تونل صدای زیادی در منطقه ایجاد کرده است نادرست است زیرا تا این لحظه هنوز جت فنی در تونل ها وجود ندارد.

پور سید آقای گفت: در رابطه با احداث دو کیلومتر تونل در مسیر پایانی این مسیر از زیر رودخانه باید عبور کند و این پروژه غیر قابل انجام است و نیازمند 40میلیارد بودجه است.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می کنم این موضوع را طی برگزاری چند جلسه متوالی در آینده نزدیک حل کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار