در بیانیه ای در سالگرد برجام؛

اتحادیه اروپا: برجام نشان داد با اراده سیاسی و دیپلماسی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد

اتحادیه اروپا به مناسبت اولین سالگرد برجام، بیانیه این اتحادیه را منتشر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل  از پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، اتحادیه اروپا به مناسبت اولین سالگرد برجام، بیانیه این اتحادیه از جانب فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، را منتشر کرد.


متن این اعلامیه بدین شرح است:
یک سال بعد از توافق هسته ای اتحادیه اروپا متذکر می شود که برنامه جامع اقدام مشترک،برجام، در حال اجرا شدن است. این امر نشان می دهد با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چندجانبه می توان برای اکثر مشکلات دشوار راه حل های عملی پیدا کرد.

اتحادیه اروپا به حمایت خود از اجرای کامل و اثربخش برجام در مدت تعیین شده در توافق و مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا و اعضای آن بر لزوم پایبندی ایران به همه تعهداتش طبق برجام و ادامه همکاری های به موقع این کشور با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید دارند.

 آنها همچنین از ایران می خواهند از فعالیت هایی که با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارد، اجتناب کند. اتحادیه اروپا حمایت از نقش هماهنگ کننده مقام ارشد این اتحادیه (موگرینی) در کمیسیون مشترک پیش بینی شده طبق برجام را تائید می کند و خواستار کمک به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام مسئولیتش به منظور نظارت و راستی آزمایی تعهدات ایران در موارد مرتبط با برنامه هسته ای است.

انجام تعهدات از سوی همه طرفها شرطی لازم برای اعتمادسازی دوباره است و به بهبود تدریجی روابط بین اتحادیه اروپا، اعضای آن و ایران مطابق با آنچه در شورای امور خارجه در ژوئیه 2015 قید شده، کمک می کند.

اتحادیه اروپا متذکر می شود تعهدات مربوط به تحریم ها طبق برجام و مطابق با طرح اجرای توافق شده، محقق شده است. در روز اجرا (شانزدهم ژانویه 2016) وقتی آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید کرد که ایران تعهدات هسته ای اش را اجرا کرده است تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای برداشته شد.

در همان روز یادداشت اطلاعاتی جامعی درباره برداشتن تحریم ها به منظور شفاف سازی بیشتر برای تجار و شرکت های اروپایی در زمینه مقررات جدید منتشر شد. اینکه برداشته شدن تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای می تواند مزایا و فوایدی برای مردم ایران داشته باشد، به نفع اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا اذعان دارد که برداشته شدن تحریم ها عامل مهمی برای تعامل دوباره بانک ها و شرکتهای اروپایی با ایران است. در این مورد راهنمای جامعی درباره تحریم هایی که لغو شده و آنهایی که هنوز پابرجاست وجود دارد. اتحادیه اروپا به ادامه تعامل با بخش خصوصی و ترغیب همه طرفهای برجام به ادامه تلاش ها در این زمینه متعهد است. ایران برای اینکه بتواند از برداشته شدن تحریم ها منفعتی کسب کند این موضوع حائز اهمیت است که موانع مربوط به سیاست های اقتصادی و مالی، فضای تجاری و حاکمیت قانون را از سر راه بردارد. 

اتحادیه اروپا و اعضای آن برای همکاری با ایران در این زمینه ها و ارائه کمکهای فنی از جمله محقق شدن خواسته های گروه ویژه اقدام مالی و بررسی استفاده از اعتبارات صادراتی برای تسهیل در تجارت، تامین مالی پروژه و سرمایه گذاری آماده است. اتحادیه اروپا بر تعهدش برای گسترش روابط با ایران مخصوصا در زمینه تجارت، انرژی، حقوق بشر، همکاری های هسته ای غیرنظامی، مهاجرت، محیط زیست، مقابله با تهدیدهای فراملی مانند مواد مخدر، همکاری های بشردوستانه، حمل و نقل، تحقیقات، آموزش، فرهنگ و موضوعات منطقه ای مجددا تاکید می کند.‌ در این مورد می توانیم به بیانیه مشترکی که نماینده ارشد اتحادیه اروپا (موگرینی) در سفر به تهران با گروهی از کمیسرها صادر کرد توجه کنیم. اتحادیه اروپا از استراتژی تعامل تدریجی و جامع به گونه ای که در منافع مشترک با تشریک مساعی همراه باشد و در هنگام اختلاف تعیین کننده و در عمل سازنده باشد حمایت می کند.

 در همین چارچوب اتحادیه اروپا قصد دارد نمایندگی در ایران باز کند. برجام به نفع همه منطقه است و فرصتی برای ارتقا همکاریهای منطقه ای ایجاد می کند که همه طرفها باید آن را غنیمت شمرند. اتحادیه اروپا از همه طرفها می خواهد تا برای رسیدن به فضای همکاری در منطقه و کمک به کاهش تنش ها تلاش کنند. اتحادیه اروپا بر تعهدش برای کمک به بهبود اوضاع منطقه مجددا تاکید می کند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار