نیکلا استرجن: اسکاتلند می‌تواند همزمان در انگلیس و اتحادیه اروپا باقی بماند

وزیر اول اسکاتلند در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی به گزینه‌های پیش روی اسکاتلند پس از برکسیت اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، "نیکلا استرجن" – وزیر اول اسکاتلند – در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت اوضاع انگلیس پس از رای آوردن برکسیت مانند یک کاغذ سفید است و این موضوع، فرصت‌هایی برای دستیابی به گزینه‌هایی را فراهم کرده است که پیش از برکسیت قابل اجرا نبودند.

این در حالی است که دیوید کامرون – نخست وزیر سابق انگلیس – گفته بود احتمال عملی شدن این گزینه‌ها اندک است. با این حال وی اعلام کرده بود هرگونه پیشنهاد را از دولت اسکاتلند در نظر خواهد گرفت.

استرجن گفت پس از آنکه "ترزا مِی" – نخست وزیر انگلیس – اظهار کرد تا هنگامی که انگلیس به صورت یکپارچه برای رویکرد و هدف‌های خود تصمیم نگیرد روند رسمی خروج از اتحادیه اروپا را دنبال نخواهد کرد، وی احساس کرد اسکاتلند در مقامی بسیار قدرتمند قرار گرفته است.

وی در این مصاحبه گفت: "ما اکنون در قلمرو ناشناخته‌ای قرار داریم. وقتی شما برای نخستین بار در شرایطی قرار می‌گیرید که تابحال سابقه نداشته است، و همچنین یک کاغذ سفید پیش رو دارید که هر گزینه‌ای که بخواهید را می‌توانید روی آن بنویسید، شما در حقیقت فرصتی دارید تا گزینه‌هایی که پیش از این دور از ذهن بوده اند را بیان کرده و آینده را تغییر دهید. من هم فکر می‌کنم فرصت‌های زیادی برای ما وجود دارد."

وی در ادامه افزود: "فکر می‌کنم یکی از مهمترین نتایج ملاقات من با نخست وزیر انگلیس (ترزا می) در روز جمعه این بود که وی آماده شنیدن گزینه‌هایی بود که اسکاتلند برای انگلیس پیشنهاد می‌کند. ما نیز حتما این گزینه‌ها را معرفی خواهیم کرد. باید ببینیم تا چه حد می‌توانیم پیش برویم."

نیکلا استرجن گفت در بروکسل – مقر اتحادیه اروپا – از اسکاتلند با گرمی و همفکری فراوان استقبال شده است. وی گفت، اظهارات ترزا می، درباره به اجرا نگذاشتن ماده 50 اتحادیه اروپا مبنی بر خروج انگلیس از این اتحادیه تا هنگامی که تمامی بخش‌های انگلیس بر سر آن به توافق نرسند، به اسکاتلند جایگاهی بسیار قدرتمند بخشیده است. وی افزود از این جایگاه تا حدی که بتواند استفاده خواهد کرد.

این در حالی است که هفته گذشته، دیوید ماندل -- وزیر خارجه اسکاتلند – گفت ایده باقی ماندن اسکاتلند در انگلیس و اتحادیه اروپا تنها یک توهم است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار