اروپا در ماهی که گذشت؛

برکسیت، حمله تروریستی فرانسه و کودتای ترکیه/ تابستانی ناآرام در سیاست جهان

رخدادهایِ اخیرِ کشورهای مختلف جهان، آشوب بسیاری در سطح سیاست‌های بین‌المللی ایجاد کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت نیوزتراست؛ با این که کودتای روز جمعه ترکیه تنها در طول چند ساعت با شکست مواجه شد، می توان با اطمینان گفت تاثیرات آن تا مدت ها در سطح سیاست جهان باقی می ماند. در حدود 300 نفر در اثر این کودتا جان خود را از دست دادند و بیش از 6000 هزار نفر نیز بازداشت شدند. اردوغان این کودتا را به عنوان هدیه ای از جانب خدا معرفی کرد و با توجه با مزایای بسیاری که رخداد آن برای او و دولتش به همراه داشته، این ادعا را به واقعیت نزدیک دانست. 

سخت گیری اردوغان می تواند روابط ترکیه و اروپا را هرچه بیشتر پیچیده کرده و در آن تاثیر منفی بگذارد. آنکارا در سال 2004 به امید پیوستن به اتحادیه اروپا، حکم اعدام را در کشور غیرقانونی اعلام کرد؛ اما اکنون اعلام کرده ممکن است آن را برای افراد کودتاگر بازگرداند. اجرای دوباره حکم اعدام در ترکیه می تواند روابط اتحادیه اروپا و این کشور را خدشه دار کند.

دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نیز احتمالا پیامی مشابه با اظهارات وزیر خارجه فرانسه به همراه خواهد داشت، این که رخداد کودتا نمی تواند بهانه ای برای اقدامات بدون کنترل در ترکیه محسوب شود. با این حال قدرت نفوذ اروپا در ترکیه نیز بسیار محدود است. هیچ یک از کشورهای اتحادیه اروپا نمی خواهد توافق میان ترکیه و این اتحادیه در زمینه مواجه با مهاجران از بین برود. به همین خاطر می توان گفت اعتراضات کشورهای اروپایی در سطح کلامی باقی خواهد ماند.

یکی دیگر از مشکلات ایجاد شده در اثر کودتا، افزایش فشارها بر اقتصاد ضعیف ترکیه است. حملات تروریستی داعش، از جمله حمله نیس فرانسه، نگرانی هایی در خصوص حملات "گرگ های تنها" ایجاد کرده است. گرگ های تنها در اصطلاح به افرادی گفته می شود که بدون هماهنگی با هیچ فرد و یا گروهی دست به حملات تروریستی می زنند. داعش که در ماه های اخیر با شکست های سنگینی در مناطق مختلف عراق و سوریه مواجه شده از طرفداران خود خواسته تا به حملاتی این چنینی ادامه دهند. موضوعی که هرچه بیشتر به صنعت گردشگری کشورهای مورد هدف قرار ضربه وارد می کند.

در سوی دیگر، نخست وزیر جدید انگلیس توانسته پس از حتمی شدن خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اوضاع داخلی را کمی بهبود بخشد. این کشور به تازگی پیشنهاد 32 میلیارد پوندی ژاپن برای سرمایه گذاری را تایید کرده و وزیر اقتصاد انگلیس با اشاره به این قرارداد اظهار کرده کشورش حتی با خروج از اتحادیه اروپا مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

حمله نیس فرانسه و کودتای ترکیه در صنعت گردشگری اروپا نیز تاثیری منفی ایجاد کرده است. بسیاری از کشورهای اروپایی در ماه های اخیر با کاهش تعداد گردشگران مواجه شده اند و می تواند انتظار داشت در ماه های آینده نیز تعداد آن ها هرچه بیشتر کاهش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار