نشریه معتبر فوربس از اقتصاد نوآورانه كره جنوبی گزارش می‌دهد؛

راه ورود استارتاپ‌های ایرانی به سئول

كره جنوبی یكی از پویاترین كشورها در زاد و رشد كسب و كارهای تازه و مدرن و منطبق با تحولات جهانی است.

به گزارش گروه وب‌گردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ كره جنوبی یكی از پویاترین كشورها در زاد و رشد كسب و كارهای تازه و مدرن و منطبق با تحولات جهانی است. جزیره «ججو» در كره جنوبی با استفاده از مدل سیلیكون ولی امریكا در حال جذب استارت آپ‌های كامیاب از سراسر جهان است كه می‌خواهند در محیطی ارزان فعالیت كنند و از این نظر شاید تجربه آن برای استارتاپ‌های ایرانی مفید باشد. گزارش نشریه معتبر فوربس را در این باره بخوانید
پس از پایان جنگ كره در سال ۱۹۵۳، كره جنوبی دوره‌ای متراكم از توسعه سریع اقتصادی را تجربه كرد. كره جنوبی گام به دورانی از سخت كوشی و اخلاق كاری گذاشت كه توانست این كشور جنگ‌زده را دگرگون سازد و به جرگه گروه ۲۰ (۲۰ كشور صنعتی جهان) ملحق كند.

اما برای تمام این موفقیت‌ها، بهایی نیز پرداخته شده است. ابر شركت‌هایی مثل سامسونگ، ال جی و هیوندای، بر بخش عمده‌ای از فرهنگ تجاری كره جنوبی استیلا یافته‌اند. این سازمان‌های عریض و طویل تجاری كه به شكل خانوادگی اداره می‌شوند، بر اهمیت «ایثارگری شخصی» و «وفاداری به كمپانی» تاكید می‌ورزند؛ از سلسله مراتب و ساختار مدیریتی شبیه به نظام و ارتش بهره می‌برند؛ و «مشغله» را به عنوان یك صفت مثبت معرفی و تشویق می‌كنند.

از همین رو، فضای كار در كره جنوبی به‌شدت رقابتی و افراطی است. مردم این كشور به لحاظ طولانی بودن ساعات كاری، در رتبه دوم جهان قرار می‌گیرند. فشار كار، یكی از دلایل اصلی افزایش نگران‌كننده خودكشی بین مردم كره جنوبی است. و در حالی كه اقتصاد جهان كانون تاكید خود را به سمت «بخش خدماتی» تغییر داده است، صنایع تولیدی كره جنوبی به شكلی چشمگیر رو به افول گذاشته‌اند.

راه ورود استارتاپ‌های ایرانی به سئول

كره جنوبی برای باقی ماندن در فضای شكوفایی و رونق، نیاز دارد تا بسیاری از عادات تجاری و اقتصادی خود را بازسازی كند و تغییر دهد. نسل آتی كارگران و كارفرماهای این كشور عقیده دارند كره جنوبی بدون این نیاز مبرم به نیروی كار و فرهنگ سخت گیر فضای كار كنونی هم می‌تواند كماكان رقابتی بماند. این كشور به واسطه دسترسی حیرتانگیز به اینترنت پر سرعت، آمادگی بسیار دارد تا به نسل آینده خدمات دیجیتال، سلطه پیدا كند.

كره ای‌های جوان بر این باورند كه یك اكوسیستم مناسب برای پرورش و توسعه انواع جدید تجارت، آموزش راه‌های جدید كار و اشتغال به شهروندان و استفاده از كارگران و كارفرماهای بین‌المللی می‌تواند به گذار كره جنوبی به یك ملت دینامیك و پر تحرك، كمك شایانی برساند.

دولت‌های محلی و كمپانی‌های موفق كره جنوبی كه به ابتكارات خلاقانه اقتصادی (ابتكارات دولتی-خصوصی مورد تایید و پشتیبانی رییس‌جمهور پارك-گئون هی) مجهزند، با هدف ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید برای كشور، با یكدیگر شراكت و همكاری می‌كنند.

آنچه در پی می‌آید، نگاهی گذرا و اجمالی به تعدادی از همین ابتكارات و طرح‌های جدید است.

اكوسیستم تجاری جدید

راه ورود استارتاپ‌های ایرانی به سئول

دفتر مركزی كمپانی كاكائو (Kakao) در جزیره ججو

جزیره ججو در نزدیكی سواحل شبه جزیره كره واقع شده است. ججو كه به «هاوایی كره» شهرت یافته است، حدود دو میلیون سال پیش در نتیجه فعالیت‌های آتش‌فشانی به وجود آمده است. این جزیره برای سالیان متمادی یكی از مقاصد اصلی گردشگران كره‌ای بوده است؛ گردشگرانی كه عمدتا از سئول راهی این جزیره می‌شوند تا چند روزی را در دل كوهستان هالاسان (Hallasan؛ مرتفع‌ترین كوه كره) كوهنوردی كنند یا از گودال‌های آتش‌فشانی جزیره دیدن كنند.

لئو كیم، مدیر مركز اقتصاد خلاقانه و نوآوری (CCEI) در ججو می‌گوید: «در جزیره ججو، فقط ۶۰۰ هزار شهروند ساكن‌اند. گردشگری یكی از مشاغل اصلی جزیره است و در كنار آن، كشاورزی و تولید محصولاتی از جمله پرتقال‌های مشهور جزیره نیز رونق دارد.»

ساكنان محلی این مركز را با نام جی اسپیس (J- Space) می‌شناسند. كیم مسوولیت نظارت بر عملكرد این مركز درباره حمایت از تجارت‌های نوآورانه، آموزش شهروندان و جذب افراد و كمپانی‌ها از داخل كره و همچنین دیگر كشورها را بر عهده دارد.

وزارت علوم، فناوری كامپیوتر و اطلاعات و برنامه‌ریزی آینده، با شركت كاكائو وارد همكاری و مشاركت شده است. این شركت كه یكی از مشهورترین كمپانی‌های كره جنوبی در عرصه ارتباطات اینترنتی است، همین چند سال پیش دائر شده و دفتر مركزی آن در جزیره ججو واقع است. وزارتخانه مذكور و شركت كاكائو متعهد شده‌اند تا در زمینه اشتراك منابع همكاری كنند. دولت بودجه را تامین می‌كند و شركت كاكائو نیز تامین‌كننده نیروی كار ماهر و دسترسی به شبكه است. هدف از این همكاری، ایجاد یك فضای كاری مشاركتی و توسعه یافته در قلب شهر ججو است. این همكاری در واقع به عنوان بخشی از پروژه «ابتكار اقتصاد خلاقانه» تعریف شده است.

كیم می‌گوید: «ما سعی می‌كنیم اكوسیستمی را به وجود بیاوریم كه هم پول، و هم استعداد و تجربه را در بر بگیرد.»

فضای اختصاصی برای نوآوری

راه ورود استارتاپ‌های ایرانی به سئول

مركز جی- اسپیس یك فضای كاری اختصاصی برای كارآفرینان، دانشجویان و نیروهای كار است

مركز جی- اسپیس در دو طبقه از پارك فناوری ججو واقع شده است. در یك طبقه فضاهای كاری برای دانشجویان، كارمندان و كارآفرینان تدارك دیده شده است. در طبقه دیگر، دفاتر كوچك‌تری واقع شده‌اند كه ۱۹ استارت آپ تازه تاسیس را در خود جای داده‌اند. این استارت آپ‌ها در برنامه شش ماهه نظارت و توسعه شركت كاكائو مشاركت دارند. اعضا و مراجعین مركز همچنین به یك استودیوی صوتی-تصویری بسیار مجهز دسترسی دارند.

مركز اقتصاد خلاقانه و نوآوری در جزیره ججو، یك سرمایه‌گذاری چشمگیر برای نشان دادن این نكته است كه چگونه یك فضای اختصاصی برای نوآوری می‌تواند تجارت‌های خلاقانه را در كره جنوبی شكوفا سازد. در سراسر كره جنوبی، ۱۷ مركز دیگر شبیه به جی-اسپیس ایجاد شده‌اند كه هر كدام، با یكی از مراكز تجاری پیشتاز در كشور شراكت و همكاری دارند.

ایجاد و توسعه اكوسیستمی كه نوآوری و آموزش در زمینه تحول تجاری را شكوفا سازد، برای كره جنوبی یك روش تاثیرگذار و مهم است تا بتواند بر سیلیكون ولی ایالات متحده امریكا تاثیر بگذارد. این یك دستاورد بزرگ برای دولت و شركای بخش خصوصی دولت است. به این ترتیب كره نه تنها از مكاشفه مزایای رقابتی آتی نفع می‌برد، بلكه از درآمدهای حاصل از آن نیز بهره می‌گیرد.

دیدگاه تغییرپذیر

حوزه آموزش برای برنامه «ابتكار اقتصاد خلاقانه» از اهمیتی بلندمدت برخوردار است. مردم محلی در جزیره، دیگر چندان استقبالی از استارت آپ‌ها یا بنگاه‌های كارآفرینی نمی‌كنند زیرا از دیدگاه قدیمی و سنتی «كار كردن برای یك شركت بزرگ در بخش تولید» رویگردان شده‌اند.

كیم می‌گوید: «استارت‌آپ‌ها در كره، بیشتر حالت مد و فشن دارند. وقتی كره‌ای‌ها كلمه استارت آپ را می‌شنوند هیجان زده می‌شوند ولی آنها نمی‌دانند كه ۹۹ درصد استارت آپ‌ها شكست می‌خورند.»

در فرهنگ حاكم بر فضای تجارت در كره، نوآوری و استارت آپ به مثابه جریانی قلمداد می‌شود كه فقط بی‌ثباتی را به همراه دارد.

كیم می‌گوید شكست، دیگر مقوله‌ای است كه كره ای‌ها باید ذهنیت خود را نسبت به آن تغییر دهند. «اینجا مثل سیلیكون ولی نیست؛ در سیلیكون ولی اگر شما شكست بخورید، احتمالا می‌توانید دوباره شروع كنید. در كره اگر یك كارآفرین شكست بخورد، شانس كمتری برای تلاش دوباره و جذب سرمایه خواهد داشت.»

 بخشی از برنامه آموزشی مركز جی- اسپیس، شامل جذب افراد و كمپانی‌های با نفوذ داخلی و خارجی است تا داستان موفقیت خود را با دانشجویان و كارآفرینان مركز به اشتراك بگذارند.

گزینه‌های منعطف كاری، از جمله دور كاری، یكی از مواردی است كه در دستور كار آموزشی این مركز قرار گرفته است. در ماه می، گروهی از نیروهای كار آزاد، كارمندان تمام وقت، و كارآفرینان از سراسر دنیا به جزیره دعوت شدند تا روش‌های جدید كاری را برای مخاطبان كره‌ای معرفی كنند. دور كاری هنوز برای بخش عمده‌ای از شرق آسیا یك مفهوم جدید است. مركز جی- اسپیس معتقد است معرفی نمونه‌هایی از دیگر كشورها و بهره‌گیری از گزینه‌های منعطف كاری، می‌تواند برای افراد محلی جزیره انگیزه‌ای باشد تا آنها نیز این شیوه‌های جدید كاری را بیازمایند.

بنابراین گزارش، كمپانی‌هایی مثل Automatic (ایجاد‌كننده وبلاگ ورد پرس) و سایت Top Tal (وب سایتی كه به شكل تخصصی در زمینه جذب و معرفی نیروهای ماهر در حوزه تكنولوژی فعالیت می‌كند) تاكید می‌كنند شركت‌های جهانی برای جذب استعدادهای درخشان به فراسوی مرزهای خود چشم دوخته‌اند و مردم كره جنوبی یكی از بهترین گزینه‌ها برای این فرصت به شمار می‌آیند.

توجه بین‌المللی

كیم و تیم تحت رهبری او همچنین می‌خواهند به امید توجه جهانی را به سمت ججو جلب كنند، به این امید كه كمپانی‌ها و افراد، در داخل این جزیره شروع به فعالیت كنند و تجارت‌های آتی خود را راه بیاندازند.

كیم توضیح می‌دهد: «ججو یك شهر كوچك است و جمعیت اندكی دارد اما به واقع از زیرساخت‌های بزرگی برخوردار است. ما اینجا اینترنت پر سرعت و همچنین فرهنگ پر طراوتی داریم، پس چرا كمپانی‌ها به ججو نیایند و مشغول به كار نشوند؟»

در همه نقاط جزیره سرویس‌های دیتا و وای فای برقرار است. افراد می‌توانند یك سیم كارت تلفن همراه را با اینترنت ۴ گیگا بایتی، با قیمتی حدود ۴۰ دلار در ماه اجاره كنند. هزینه زندگی بسیار پایین‌تر از امریكا و دیگر كشورهای غربی است. كیم می‌گوید دولت در حال كار روی راهكارهای مهاجرتی است تا بتواند برای خارجی‌ها دسترسی آسانتری به ویزاهای بلندمدت فراهم كند.

این حقیقت كه كره جنوبی تمایل دارد منابع خود را صرف نوآوری در فضای تجاری آینده كند، قدم بزرگی برای این كشور به شمار می‌آید. این تصمیم، سیگنالی واضح برای شهروندان و كمپانی‌هاست تا دریابند اقتصاد آینده، بسیار پر تحرك‌تر خواهد بود و در نتیجه، دوران تحول صنعتی با سرعت بیشتری طی خواهد شد.

كره جنوبی در تلاش است تا نسل جدیدی از كمپانی‌های تجاری خود را دائر كند. ممكن است تعداد زیادی از این كمپانی‌ها با شكست مواجه شوند اما شماری از آنها می‌توانند به منبعی عظیم از ثروت و شكوفایی برای نسل‌های آتی تبدیل شوند.

منبع: ساعت 24

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار