آبادان؛

اهمیت آموزش گاههای فنی و حرفه ی در اشتغالزایی جوانان

آموزشگا های فنی و حرفه ای سراسر کشور تاثیر مهمی در اشتغال زایی و رفع بیکاری جوانان دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مهارت ،  فناوری و  تربیت نیروی انسانی ماهر یکی از عوامل  اصلی  رشد و توسعه ی اقتصادی پایدار در هر کشور  به شمار می رود. به همین منظور در کشورمان سازمان آموزش فنی و حرفه ای متولی آموزش در بخشهای کشاورزی ، صنعت و خدمات است.

 رئیس مرکز فنی‌وحرفه‌ای آبادان گفت : آموزشگاههای فنی و حرفه ای یکی از کم هزینه ترین و سهل الوصول ترین راهها برای دستیابی به تخصص مناسب است. این سازمان با ارائه آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارتی به اقشار مختلف در جامعه در واقع به دنبال افزایش سطح مهارت ها در  جامعه است.

ارژنگ کوه سرخ با اشاره به اینکه  مرکز  فنی‌وحرفه‌ای آبادان دارای 40 کارگاه آموزشی در رشته‌های مختلف است  می افزاید : این کارگاه‌ها مجهز به امکانات لازم و مربیان متخصص و ماهر  برای آموزش رشته‌های فنی و حرفه ای به علاقه‌مندان این رشته ها است  که به صورت صدرصد رایگان به دواطلبان ارائه خدمات میکنند.  .

 جوا نان مستعد، با فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای برای ورود به بازار کارو دستیابی به شغل های باثبات آماده می شوند این جوانان تنها با گذراندن دوره چند ماهه و بدون صرف هزینه های گزاف میتوانند مهارت های لازم را کسب کرده  و بعد از اتمام دروه ها بعنوان نیرو کار در مراکز مختلف و یا بعنوان کارآفرین وارد عرصه کار و فعالیت شوند.

یکی از استادان تراشکاری در آموزشگاه فنی و حرفه ای آبادان می گوید : با توجه به گلایه مندی جوانان از بیکاری پیشنهاد میشود که دور ه های فنی و حرفه ای را در کنار تحصیلات خود بگذرانند  کسانی که در  آموزشگاههای فنی و حرفه ای دوره می بینند بعد از اتمام کار براحتی می توانند وارد بازار کار شوند .

پیمان هاشمی نسب  در ادامه می گوید: کسب مهارت در هر زمینه ای یک امتیاز مثبت برای فرد محسوب میشود حتی اگر فرد از این مهارت نتوانند اشتغال زایی و کسب درآمد کند.انتقال مهارت های مختلف به افراد داوطلب و علاقه مند جامعه رفع نیازهای بازار کار با رشد افراد کارآفرین  از جمله مهم ترین کارکردهای سازمان فنی و حرفه ای  محسوب میشود.

امین نواصر مربی اتومکانیک آموزشگاه فنی و حرفه ای آبادان می گوید: آموزش های  فنی و حرفه ای باید به  تناسب نیاز بازار کار و جامعه باشد. نیاز سنجی و ارایه خدمات این سازمان براساس نیازهای بازار کار به افزایش اشتغال کمک شایانی خواهد کرد.

  وی می افزاید : آبادان دارای یکی از مجهزترین امکانات فنی و حرفه ای در کشور است جوانان و افراد علاقه مند باید از این فرصت به وجود آمده در زمینه آموزش های رایگان برای کسب حرفه های مختلف  استفاده  کنند. افراد تحصیلکرده در  دانشگاه هم می توانند با گذراندن دوره های فنی و حرفه ای در کنار تحصیلات آکادمیک  توان تخصصی خود را افزایش دهند.

یکی از کار آموزان آموزشگاه فنی و حرفه ای در آبادان می گوید :آموزشها در این مرکز  واقعا پیشرفته و کاربردی هستند برای گذراندن همین آموزش ها در دانشگاه هزینه و زمان بسیار بیشتری را باید صرف کرد .   آموزشهای فنی و حرفه ای در همه کشورهای پیشرفته جهان بسیار مورد توجه اند زیرا یکی از راههای بسیار مهم تربیت نیروی متخصص برای صنایع است.

یکی دیگر از کارآموزان آموزشگاه می گوید: به دلایلی مجبور به ترک تحصیل شده است و مسئله ای  که باعث شده است به شرکت در  کلاس های فنی  و حرفه ای علاقه مند شود این است که با ارایه  مدرک معتبر توسط سازمان فنی و حرفه ای و با آموزش هایی که می گیریم براحتی می توانیم وارد بازار کار شویم .

سازمان آموزش فنی و حرفه ای از سازمان های وابسته به وزارت کار و امور اجتماعی کشور است فعالیت این سازمان از سال 1395 با ادغام سه نهاد آموزشی آغاز شده است و تا به امروز در زمینه ارایه  نیروی ماهر به بازار کار موفق عمل کرده است .

محمد زیرک قشقایی مربی برق صنعتی  در آبادان می گوید: باید مردم را بیش از پیش با مراکز آموزش فنی و حرفه ای آشنا کرد . آموزشهایی که اینجا ارائه می شود را اگر کسی بخواهد بصورت تجربی یاد بگیرید به چندین سال زمان نیاز دارد امادر اینجا با حداقل زمان ممکن به تخصص مورد علاقه خود دست می یابد.

بخشی از آموزش ها ی سازمان فنی و حرفه ای  برای زندانیان در کارگاه های این  سازمان در  زندان های سراسر کشور  انجام می شود که خوشبختانه  بسیار هم موثر بوده است.  چرا که  بر اساس آمارها ، بسیاری از زندانیان آموزش های لازم را در زندا ن ها می بینند  پس از آزادی وارد بازار کار می شوند و احتمال برگشت به زندان آنها بسیار کمتر از سایر زندانیان است. که این مسئله به خودی خود باعث کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه می شود.

علیرضا سیف قلی مربی سیستمهای برودتی در آبادان می گوید : آموزشگاههای فنی و حرفه ای به افراد مدرک بین المللی ارایه میدهند وکسانی که مدرک را دریافت می کنند میتوانند وام خود اشتغالی نیز دریافت کنند.

دریافت وام به معنی دریافت سرمایه اولیه و زدن استارت کار برای کارآفرینان است .به یاد داشته باشیم در شرایط کنونی که کشورمان با معضل بیکاری مواجه است  یکی از مهم ترین راه های اشتغال زایی توسل به آموزشگاههای فنی و حرفه ای است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.