المانیتور: آیا مقایسه برجام با توافق مونیخ و مذاکره با هیتلر زیاده‌روی نبود؟/ منظور اسرائیل چه بود؟

المانیتور در گزارشی به بررسی واکنش تند وزارت جنگ اسرائیل به اظهارات اوباما در پنتاگون درباره توافق ایران پرداخت.

المانیتور: آیا مقایسه برجام با توافق مونیخ و مذاکره با هیتلر زیاده‌روی نبود؟/ منظور اسرائیل چه بود؟
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، 5 اوت (15 مرداد) به مناسبت سالگرد توافق هسته‌ای ایران با تیم امنیت ملی خود در پنتاگون (مقر وزارت دفاع آمریکا) دیدار کرد. او در سخنرانی پس از این جلسه از توافق هسته‌ای تقدیر کرد و گفت: این توافق مطابق برنامه‌ریزی پیش می‌رود و گرچه اسرائیل تندروترین مخالف آن بود، متوجه این مطلب شده که برجام در حال ایجاد تغییراتی اساسی است.

همان روز اندکی پس از اظهارات اوباما، وزارت جنگ اسرائیل بیانیه‌ای غیرمنتظره و در نوع خود بی‌نظیر را منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود: تشکیلات نظامی اسرائیل اعتقاد دارد توافق‌ها در صورتی ارزش دارند که بر اساس واقعیت باشند. در صورتی که واقعیت با مفاهیمی که پایه آن توافق را تشکیل می‌دهند در تضاد باشد، آن توافق ارزشی نخواهد داشت. توافق مونیخ از آن جهت نتوانست از جنگ جهانی دوم و هولوکاست ممانعت کند که فرض اساسی آن یعنی این مسئله که می‌توان روی آلمان نازی به عنوان یک شریک در هر نوع توافقی حساب کرد، اشتباه بود. دلیل دیگر شکست توافق مونیخ نادیده گرفتن اظهارات روشن هیتلر و دیگر مقامات آلمان نازی از سوی سران کشورهای جهان بود. 

در ادامه این بیانیه ادعا شده بود: امروز ایران به روشنی از قصد خود برای نابودی اسرائیل می‌گوید. بنابراین وزارت دفاع (جنگ) اسرائیل، مردم ما و بسیاری دیگر در جهان معتقدند توافق ایران و قدرت‌های جهانی سودی نخواهد داشت. این توافق تنها از جنگی که باید علیه کشوری «تروریست» مانند ایران انجام شود ممانعت می‌کند.

بنابر این گزارش، بیانیه مذکور مانند توفان در یک روز آرام تابستانی واشینگتن را درنوردید و بسیاری را حتی در تل‌آویو به فکر فرو برد تا دریابند چه موضوعی در پشت این اظهارنظر قرار دارد.

در مجموع این اقدامِ اسرائیل از چند جهت گیج‌کننده است. انتشار این بیانیه با حساس‌ترین مرحله مذاکرات میان اسرائیل و آمریکا درباره کمک نظامی واشینگتن در یک دهه آینده به تل‌آویو مصادف شد. در زمان این اظهارنظر «یاکوف ناگل،» سرپرست شورای امنیت داخلی اسرائیل، به همراه تیمش در واشینگتن بود تا مذاکرات برای انجام توافق میان دو طرف را به سرانجام برساند.

نکته بعدی این است که در انتهای بیانیه مذکور امضای نخست‌وزیر یا وزیر جنگ اسرائیل وجود نداشت و تنها از سوی وزارتخانه امضا شده بود. این اقدام عجیب بود؛ زیرا انجام آن از سوی وزارت جنگ اسرائیل متداول نیست. 

به نوشته المانیتور، در این بیانیه ادعا شده بود به طور کلی موضع تشکیلات نظامی اسرائیل متشکل از نیروهای نظامی، موساد و گروه‌های دیگر بیان می‌شود. این در حالی است که مقامات ارشد این سازمان‌ها بارها نظر مثبت خود را نسبت به توافق هسته‌ای ایران بیان کرده‌اند. آن‌ها بر روی این مسئله که این توافق توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را به تعویق انداخته است، اتفاق‌نظر دارند. نکته آخر این که بیانیه مذکور درست در پایان یک هفته حضور «گادی ایزنکوف،» رئیس ستاد کل نیروهای جنگ اسرائیل در آمریکا، منتشر شد.

به باور نگارنده این گزارش، می‌توان گفت ایزنکوف و دیگر همقطارانش بیش از همتایان آمریکایی خود از صدور این بیانیه شوکه شدند. از زمان روی کار آمدن «آویگدور لیبرمن،» وزیر جنگ جدید اسرائیل، سیاست او در قبال آمریکا همواره آشتی‌جویانه بوده است. او کسی است که پیشنهاد تشکیل دو دولت را در خصوص نزاع فلسطین مطرح کرد و از سوی دیگر نتانیاهو را متقاعد کرد تا از حرف خود مبنی بر امضا نکردن قرارداد کمک نظامی با آمریکا در زمان باقی مانده از دولت اوباما کوتاه بیاید. 

اما ناگهان وزارتخانه تحت سرپرستی او بیانیه‌ای صادر می‌کند که در آن اوباما را با «نویل چمبرلین» (نخست‌وزیر سابق انگلیس) و توافق ایران را با قرارداد مونیخ مقایسه می‌کند. چه اتفاقی در این میان رخ داده است؟

واکنش رسانه‌ها به این بیانیه، نتانیاهو را بر آن داشت تا راجع به آن پاسگخو باشد. اندکی پس از صدور این بیانیه، یکی از مقامات ارشد اسرائیل کوشید برای همتای آمریکایی خود توضیح دهد که این اقدام، خود آن‌ها را نیز متعجب کرده است.

دفتر نتانیاهو در واکنش به این مسئله، بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از ثبات موضع خود در قبال توافق ایران سخن گفت. در این بیانیه همچنین آمده بود: نتانیاهو اعتقاد دارد آمریکا بزرگترین متحد اسرائیل است.

تاکنون لیبرمن و نتانیاهو به طور مستقیم در خصوص این بیانیه اظهارنظر نکرده‌اند. المانیتور دریافته است نتانیاهو و لیبرمن که هر دو هنگام سخنرانی اوباما به آن گوش می‌کردند، از اظهارنظرهای او به شدت خشمگین شدند. مسئله‌ای که در میان صحبت‌های اوباما آن‌ها را بیش از پیش خشمگین کرد کنایه‌ای بود که وی در اشاره به مخالفان توافق ایران به کار برد.

اوباما گفت: مسئله‌ای که روی من اثر زیادی خواهد داشت این است که آن دسته از افرادی که می‌گفتند فاجعه‌ای در راه است (اشاره به توافق ایران)، ناگهان بگویند به دلیل وجود برجام، ایران توانایی گسترش سلاح هسته‌ای در کوتاه‌مدت را از دست داده است.

یک منبع در وزارت جنگ اسرائیل در خصوص واکنش نتانیاهو و لیبرمن گفت: آن‌ها هر دو اظهارات اوباما را غیرقابل‌قبول خواندند. لیبرمن تصمیم گرفت از طریق بیانیه‌ای مبهم با امضایی نامشخص به این مسئله پاسخ بگوید.

بنابر این گزارش، با وجود ایجاد سروصدای زیاد در رسانه‌ها پس از انتشار این بیانیه، اوضاع در وزارت جنگ اسرائیل بحرانی نیست و همه چیز به جز روابط با دولت آمریکا مانند گذشته است.

در انتهای این گزارش آمده است: از آن جا که این اتفاق در پایان هفته رخ داد و دولت آمریکا در آن زمان تعطیل بود، کارمندان وزارت جنگ اسرائیل آرزو داشتند می‌توانستند بخوابند و با ورود به هفته جدید این اتفاق را پشت سر بگذارند. زیرا می‌دانند از این پس باید خود را برای واکنش‌های نه چندان دوستانه واشینگتن آماده کنند.

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
رژیم صهیونیستی متوجه شدن، که دیگر دین اسلام دین مسیح دین کاتولیک فریب حیله آنها را نمی خورد،
واز سفر آقای طریف بسیار وحشت کردند که حقیقت را آمریکا یی ها متوجه شوند که اسراییل یک رژیم است که دشمنان درجه صفر حضرت مسیح حضرت موسی علیه السلام باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
اشتباه تحلیل کردی // هیتلر با دنیا جنگ داشت وشما این وسط له شدید//الان ما فقط باشما در جنگیم//و شما از ترستان میخواهید همه را با خود همرای کنید
آخرین اخبار