حاشیه شهر مشهد؛ همچنان در کش و قوس تدبیر مسئولان/ اختصاص ۹۰ میلیارد به حاشیه شهر در هاله‌ای از ابهام

مسئله حاشیه نشینی در اطراف شهر مشهد معضلی است که به تدریج در حال تبدیل به بحران است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسئله حاشیه نشینی در اطراف شهر مشهد معضلی است که به تدریج در حال تبدیل به بحران است و حضور بیش از یک میلیون حاشیه نشین در اطراف شهر مشهد تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان‌ها و نهادهای مختلف شده است زیرا شهر مشهد مهاجرپذیر بوده و به همین خاطر با گسترش حاشیه نشینی نیز رو‌به‌رو است.

برای رفع معضل حاشیه نشینی باید ریشه‌ای و عمقی عمل شود زیرا حاشیه نشینی حاصل برخی سیاست‌های غلط در دولت‌های مختلف بوده است، برنامه‌ریزان فعلی باید با درک نیازها و دلایل مهاجرت مردم از روستاها به حاشیه شهر نگاهی دقیق‌تر داشته باشند و چاره‌ای برای این مسئله بیندیشند.

در راستای توجه بیشتر به معضلات حاشیه شهر مشهد گروه مشاوران جوان شهرداری مشهد به همراه مسئولان، نخستین بازدید خود از مناطق مهرمادر خواجه ربیع، شهید علی محمدی، قرقی، شهرک مهرگان و دروی را انجام دادند، مردمان این مناطق با چشمانی ملتمس به دنبال ناجی می‌گشتند و حرف دل خود را با مسئولان در میان می‌گذاشتند به امید اینکه راه حلی برای مشکلاتشان پیدا شود.

تلاش شهرداری برای احداث فضای سبز در منطقه مهر مادر

رئیس شورای اجتماعی محلات ناحیه سه منطقه سه شهرداری  مشهد در رابطه با منطقه حاشیه‌ای مهر مادر خواجه ربیع گفت: تا حد امکان سعی در آسفالت اراضی این محل و محل‌هایی که آسفالت نشده‌اند یا طرح تفصیلی ندارند یا در مالکیت دچار مشکل هستند داشته‌ایم و تمام تلاش مسئولان در جهت پاکسازی مناطق حاشیه شهر است.

هادی بایگی ادامه داد: تمام تلاش خود برای خرید زمینی که تبدیل به محل دفع زباله‌ها شده را از مالکین انجام می‌دهیم و زمانی که شهرداری مالک این زمین شود فضای سبزی برای افراد این منطقه احداث می‌کند تا خاکروبه‌ها و زباله‌ها، مردم اطراف این محل را آزار ندهد.

وی با بیان اینکه در مناطق حاشیه‌ای اقدامات یکپارچه نیست، عنوان کرد: ارگان‌های مختلف در این مناطق فعالیت می‌کنند اما اقدامات به صورت جزیره‌ای است و یکپارچه نیست و شهرداری بیشترین بودجه را به این نواحی اختصاص داده و در جهت رفع مشکلات و اصلاح بافت فرسوده تلاش می‌کند.

گسترش بیماری از معضلات مناطق حاشیه نشین

در ادامه این بازدید یکی از اهالی مناطق حاشیه شهر در رابطه با معضلات موجود در این مناطق اظهار داشت:مسئله اعتیاد به ویژه در میان جوانان دختر و پسر، وجود آسیب‌های فضای مجازی و ماهواره با وجود محرومیت، عدم وجود ایستگاه اتوبوس در این مناطق، امنیت نامناسب، کمبود فضای سبز و کتابخانه بخشی از مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر است.

وی با اشاره به وجود آسیب‌های اجتماعی فراوان در این مناطق گفت: قاچاق مواد مخدر از مشکلاتی است که در حال افزایش است، همچنین حضور معتادان تزریقی در محل زندگی افراد سبب نگرانی برای خانواده‌ها شده و عدم توجه به دفع زباله‌ها نیز سبب شیوع بیماری‌هایی مانند سالک در این نواحی شده است.

حاشیه شهر مشهد؛ همچنان در کش و قوس تدبیر مسئولان/ اختصاص ۹۰ میلیارد به حاشیه شهر در هاله‌ای از ابهام

در ادامه حسن موحدیان مدیر اجرایی ستاد ساماندهی حاشیه شهر مشهد با اشاره به اهمیت تعامل مناسب بین سازمان‌ها عنوان کرد: با تعامل می‌توانیم بسیاری از مسائل را حل کنیم، همچنین مردم این مناطق به دلیل مسائل مالی هنگامی که برای آنها ثروتی تولید می‌کنیم، ارزش افزوده به دست می‌آورند و زمین‌های خود را می‌فروشند و به مناطق عقب تر می‌روند و در نتیجه حاشیه نشینی را گسترش می‌دهند.

وی تصریح کرد: لازم است با همکاری شورای اجتماعی محلات و تعامل دو سویه سطح فرهنگ این مناطق را ارتقا بدهیم، البته ممکن است در دراز مدت سیاست‌های دولت به گونه‌ای شود که دولت ثروتمند شود و این مناطق نیز از لحاظ منابع مالی وضعیت بهتری داشته باشند.

اختصاص 90 میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد


موحدیان در رابطه با میزان بودجه ساماندهی حاشیه شهر گفت: قرار است دولت 90 میلیارد برای ساماندهی حاشیه شهر بدهد که در حال حاضر 40 میلیارد آن تخصیص پیدا کرده‌، البته مشکلات حاشیه شهر با این مبالغ حل نمی‌شود و نیاز به فرهنگسازی در این مناطق شدید احساس می‌شود.

حاشیه شهر مشهد؛ همچنان در کش و قوس تدبیر مسئولان/ اختصاص ۹۰ میلیارد به حاشیه شهر در هاله‌ای از ابهام

محمد کمال سرویها رئیس شورای شهر مشهد با ابراز خرسندی از حضور مشاوران جوان شهرداری در مناطق حاشیه شهر خاطرنشان کرد: حضور مشاوران جوان تمرینی است برای در کنار مردم بودن و این اتفاق خوشایندی است، همچنین شورای شهر و شهرداری تمام تلاش خود را در جهت حل مشکلات حاشیه شهر می‌کند و اگر مردم این مناطق و شورای اجتماعی محلات پیگیر مسائل خود باشند مشکلات سریع‌تر برطرف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در رابطه با معضلات این نواحی گفت: امنیت نامناسب، پساب خانگی، آسفالت نامناسب، کمبود خانه‌های بهداشت و بهداشت نامناسب به دلیل وجود نخاله‌ها و خاکروبه‌ها، کمبود فضای سبز و توزیع نامناسب مساجد از مشکلات این مناطق است که نیاز به پیگیری دارد اما بودجه شهرداری کفاف نمی‌دهد و نمی‌توان انتظار داشت در بازه زمانی کوتاه این مسائل برطرف شود.

 وی با بیان اینکه نباید مردم مناطق حاشیه شهر را به حال خود رها کنیم، عنوان کرد: با وجود رکود اقتصادی شیب خدمات به سمت حاشیه شهر است و در پیش بینی بودجه به حاشیه شهر توجه شده است البته تلاش‌هایی نیز صورت گرفته، مانند احداث 45 سالن ورزشی از سال 93 تاکنون در حالی‌که قبل از آن 10 سالن ورزشی فقط وجود داشت و این امر با همکاری سپاه امام رضا انجام شده است.

وقتی از مناطق حاشیه شهر مشهد دور می‌شدم امیدوار بودم قصه حاشیه نشینی که تاکنون پایانی بر سرنوشت آن نوشته نشده و مدتهاست در پیچ و خم تدبیر مسئولان به حاشیه رانده شده، برطرف شود و شهروندان شهر بهشت و مجاوران حریم رضوی حرمت و کرامت انسانی‌شان به نحوی شایسته حفظ شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.