شهر بعدی که از دست داعش آزاد می‌شود، کدام است؟

در شرایطی که تمرکز نبرد با داعش در عراق، مدتی است بر آماده سازی برای انجام عملیات آزادسازی موصل متمرکز شده، مقامات عراقی می‌گویند، پیش از انجام این عملیات، یک شهر دیگر نیز باید از دست تروریستهای داعش آزاد شود.

شهر بعدی که از دست داعش آزاد می‌شود، کدام است؟
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که تمرکز نبرد با داعش در عراق، مدتی است بر آماده سازی برای انجام عملیات آزادسازی موصل متمرکز شده، مقامات عراقی می گویند، پیش از انجام این عملیات، یک شهر دیگر نیز باید از دست تروریست های داعش آزاد شود؛ شهری که کنترل یافتن بر آن، می تواند زمینه ای برای عملیات بعدی باشد تا پس از آغاز عملیات موصل، تروریست های داعش جایی برای فرار کردن نداشته باشند.

مقامات عراقی می گویند پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل ـ که از ماه ها پیش برنامه ریزی برای انجام آن آغاز شده ـ نخست باید شهر «حویجه» از اشغال داعش خارج شود. حویجه، یکی از آخرین پایگاه های باقی مانده برای داعش در مسیر موصل است. طی هفته های اخیر، داعش نتوانسته کنترل چندانی بر این دسته از پایگاه های خود داشته باشد، زیرا تمرکز خود را بر حفظ موصل قرار داده است.

اهمیت استراتژیک حویجه

حویجه که پیش از اشغال توسط داعش 450 هزار جمعیت داشت، یک شهر عمدتاً سنی نشین در مسیر دره رود دجله است که نیروهای عراقی در عملیات پیشین خود برای آزادسازی «قیاره» در جنوب موصل، از آن عبور کرده بودند. در قیاره، نیروهای عراقی پایگاهی را تشکیل داده اند که اکنون، صدها نیروی نظامی آمریکایی در آن مستقر بوده و به تأمین حمایت لجستیکی می پردازند.

«دیلی بیست» در مطلبی که در این زمینه منتشر کرده، اشاره می کند که از چند ماه پیش، داعش تلاش دارد شهرهای تحت کنترل خود را حفظ کند تا به این ترتیب، در مواقع لزوم جایی برای فرار نیروهایش باشد. همین امر سبب شده نیروهای دولتی و مردمی عراق، بیش از پیش در تلاش خود برای آزادسازی این شهرها، مصمم شوند.

مقامات نظامی عراقی می گویند، در شرایطی که پیروزی نهایی بر داعش تقریباً قطعی است، بازپس گیری حویجه سبب محروم شدن داعش از محلی برای فرار خواهد شد و همچنین به نیروهای عراقی، یک پیروزی تاکتیکی و روانی مهم اعطا خواهد کرد. یکی از مقامات عراقی می گوید، هرچند نمی توان با قاطعیت اظهار نظر کرد، به نظر می رسد حویجه مقصد بعدی خواهد بود که داعشی ها به آن فرار خواهند کرد.

حویجه در 50 مایلی شرق شهر «شریقات» قرار دارد که اوایل ماه جاری میلادی، ظرف تنها چند روز از اشغال داعش خارج شد. در آن زمان، شماری از نیروهای داعش از شریقات به حویجه فرار کردند؛ البته تنها برای اینکه به دست نیروهای عراقی کشته نشوند، زیرا هم قطاران خود آن ها، به دلیل فرار از نبرد آنان را اعدام کردند.

در جریان عملیات آزادسازی شریقات، آمریکا با حملات هوایی خود علیه مواضع داعش حضور داشت و انتظار می رفت این بار نیز درباره حویجه همین کار را انجام دهد. هر دو شهر حویجه و شریقات، در سال 2014 به دست داعش افتادند و در مسیر کلیدی میان دو شهر نفتی موصل و کروکوک قرار دارند.

افزون بر این، انتظار می رود عملیات آزادسازی حویجه، حتی پیش از ورود نیروهای جدید آمریکایی به عراق انجام پذیرد. روز چهارشنبه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد 615 نیروی نظامی جدید را برای حمایت از عملیات موصل به عراق اعزام می کند. ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت طبق برنامه ریزی ها، قرار است کار آموزش نیروهای عراقی برای عملیات موصل، تا نیمه اکتبر به پایان برسد.

عملیات موصل در چه مرحله ای است؟

روز گذشته، نخست وزیر عراق در کنفرانس خبری مشترک با رئیس منطقه کردستان تأکید کرد به مرحله پایان طرح بازپس گیری موصل رسیده‌اند و با نیروهای پیشمرگه هماهنگی وجود دارد. حیدر العبادی، نخست وزیر عراق تأکید کرد با مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق، آمادگی لازم برای نبرد موصل را بررسی کرده است.

العبادی در کنفرانس خبری مشترک با بارزانی گفت: «ما از ثبات سیاسی و امنیتی منطقه کردستان حمایت می‌کنیم». شبکه خبری «السومریه» به نقل از العبادی گزارش داد که نفت و گاز عراق، مایملک همه مردم عراق است و می خواهد با گفت وگو، اختلافات بغداد و اربیل بر سر آن را حل کند. نخست وزیر عراق ادامه داد: «به مرحله پایان طرح بازپس گیری موصل رسیده‌ایم و با نیروهای پیشمرگه هماهنگی وجود دارد».

در مقابل، داعش به شدت برای حفظ مواضع خود در موصل فعال شده است. در همین راستا، خبرها حاکی از آن است که این گروه تروریستی در ماه جاری به شدت مشغول حفر یک خندق به عرض و ارتفاع دو متر به دور موصل است تا با قرار دادن تانکرهای سوخت در آن، در صورت حمله نیروهای عراقی و جنگنده های امریکایی، یک «رودخانه آتش» درست کند. هدف از حفر این خندق آتشین، هم ایجاد مانع در برابر پیشروی نیروهای زمینی و هم کور کردن دید هواپیماهای پوشش دهنده عملیات از طریق ایجاد پرده ای از دود است.

از سوی دیگر، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا گفت، عناصر داعش «مصمم هستند» در جنگ موصل از سلاح شیمیایی استفاده کنند. او افزود که به احتمال فراوان با نزدیک شدن نیروهای عراقی به موصل، داعش از این سلاح علیه آنان استفاده خواهد کرد.

اسکای نیوز عربی نوشت، هفتۀ گذشته نیز داعش موشکی حامل مواد شیمیایی به نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی در جنوب موصل شلیک کرده بود. این موشک در منطقه ای غیر مسکونی در غرب القیاره و چند صد متری نیروهای آمریکایی فرود آمد که در حال آماده سازی باند فرودی برای هواپیماهای عراقی بودند که قرار است در عملیات آزادسازی موصل شرکت کنند. این حملۀ شیمیایی تلفاتی ندشت.

کاپیتان جف دیویس، سخنگوی پنتاگون گفت: آزمایش اول روی موشک شلیک شده از سوی داعش نشان می داد که آن حاوی گاز خردل است، اما آزمایش های دوم و سوم نتایح قطعی به دست نداد و به همین دلیل، باید آزمایش های بیشتری روی آن انجام شود.

به هر ترتیب، آن گونه که مشخص است، در پرتو آماده سازی های جدید برای عملیات های نهایی علیه داعش در عراق، این گروه تروریستی احتمالاً هفته های پایانی حضور خود در عراق را تجربه می کند. با وجود این، همین امر نیز سبب شده این گروه به اصطلاح چیزی برای از دست دادن نداشته و با خشونت بیشتری در مقابل نیروهای عراقی قرار بگیرند.

منبع: تابناک

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار