به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛

ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو/ مردم تحمل كنند، پول نيست!

همزمان با ازدحام مردم در ایستگاه‌های مترو شهر تهران، مسئولان شهری اعلام کردند که واگن برای خدمت رسانی به مردم ندارند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در دو هفته  اخیر مسئولان مترو تهران روزهای سختی را تجربه کردند چرا که از یک سو آلودگی هوا و از سوی دیگر بارندگی و سرما مردم را به ایستگاه‌های مترو هدایت کرد.

تعداد زیاد مراجعه مردم و عدم همخوانی تعداد واگن ها با جمعیت، سبب شد تا در برخی ایستگاه‌ها از جمله ایستگاه شادمان که فیلم آن نیز در باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شد، مملو از جمعیت شده و شهروندان برای رسیدن به مقصد دقایق بسیاری را معطل ماندند.

تأخیر قطارها موجب شده تا در ایستگاه های مختلف جمعیت زیادی دپو شود و همین امر سوار‌شدن سایر مسافران در ایستگاه های بعد را دشوار می کند.

*مترو نامناسب برای خانواده ها
در این بین عده ای از افراد که به همراه همسر و فرزند خود قصد استفاده از مترو را داشتند، نتوانستند از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند و به بیرون از ایستگاه رفتند.

اکبر که فرزند چند ماهه اش را در آغوش گرفته و در انتظار قطار بود به خبرنگار ما گفت: 40 دقیقه است که همراه همسرم در ایستگاه منتظر قطار هستم تا الان 3 قطار آمده و رفته و ما نتوانستیم سوار شویم، حتی فکر کردم که همسرم را به واگن خانم ها بفرستم اما بعد دیدم در این شلوغی فرزندم له می شود.

او دست همسرش را گرفت و به سمت پله های خروج رفت تا بلکه بتواند خود را با تاکسی یا اتوبوس به مقصد برساند.

*وضعیت نامناسب مسافران در خط 3 مترو

خط 3 مترو تهران چندی است که فعالیت خود را ایستگاه به ایستگاه آغاز کرده و گسترش یافته است، این خط از مترو مشتریان زیادی دارد و از آن‌جا که از مناطق اداری تهران عبور می کند، کارمندان بسیاری از این خط استفاده می کنند.

اما نکته قابل توجه در مورد این خط، این است که هرچه تعداد مسافرانش بیشتر می شود، فاصله حرکت میان قطارها کاهش می یابد.

علت این کاهش ساعت حرکت نیز کاملا مشخص است، با زیاد شدن مسافران و تعداد ثابت واگن‌ها، عده ای در ایستگاه ها می خواهند هرطور شده خود را در واگن جا دهند و برای دقایق طولانی مانع بسته شدن در قطار می شوند.

در یکی از همین موارد که در هر ایستگاه و هر زمان رخ می دهد، پیرمردی سعی می‌کرد خود را در واگنی جا دهد که برای سوزن جا نداشت.

پیرمرد جمعیت را هل می داد و هر بار در قطار با او برخورد می‌کرد و باز می شد، پیرمرد اما هیچکدام از اندام هایش در واگن جا نشده بود و همچنان تلاش می کرد تا سوار شود، زمانی‌که مسافران به او اعتراض کرده و خواستند تا مانع بسته شدن درها نشود، گفت: تاحالا 3 تا قطار رفته و من باید با این برم!

او این جمله را گفت و با هر بار باز و بسته شدن در قطار قسمتی از بدنش را در واگن جا می کرد تا اینکه توانست بعد از تلاشی 4 دقیقه ای، سوار قطار شود و ایستگاه را ترک کند.

در نتیجه اینگونه موارد تأخیرهای چند دقیقه ای تبدیل به یک ربع و نیم ساعت شده و بر ازدحام جمعیت در ایستگاه ها افزوده می شود.

*کمبود واگن مشکل اصلی ازدحام جمعیت

اما مشکل اصلی ازدحام جمعیت در مترو تهران باز می‌گردد به کمبود واگن، موضوعی که بارها از سوی مسئولان مترو و شهرداری تهران اعلام شده است. 

در آخرین اظهار نظر هابیل درویشی در مراسم ورود 58 دستگاه واگن به ناوگان مترو تهران گفت: با توجه به این‌که دو پروژه مهم بهره‌برداری از خط 6 را در سال جاری پیش‌رو داریم، کمبود واگن یکی از چالش‌های بزرگ در راه‌اندازی این بخش است.

*کمبود 1100 واگن مترو در تهران

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شورای اسلامي شهر تهران با تأكيد بر اعتقاد جدی شورای شهر و شهرداری درباره استفاده از واگن‌ های توليد داخل در ناوگان ريلی، گفت: امروز گلوگاه اصلی متروی تهران، كمبود واگن است و در حال حاضر، یک هزار و یک صد دستگاه واگن داريم كه بخش زيادی از آن‌ها فرسوده شده و نياز به بازسازی و نوسازی دارند.

احمد دنيامالی افزود: شبكه متروی تهران برای كاهش سرفاصله حركت قطارها در ساعات پيك مسافر، نياز به یک هزار دستگاه واگن جديد دارد، چرا كه واگن‌های موجود، بالای يك ميليون كيلومتر كار كرده اند و بايد خيلي قبل تر از این ها از رده خارج می شدند اما مجبوريم از آن‌ها استفاده كنيم.

وی با اعلام اين كه 50 درصد هزينه های ساخت مترو و تأمين واگن در تعهد دولت است و علاوه بر آن، حداقل یک سوم هزينه هاس بهره بردارس مترو هم بر عهده دولت است، تأكيد كرد: به دليل پرداخت نشدن سهم دولت، 85 درصد کل هزينه هاس مترو گردن شهرداري تهران افتاده است.

* به جای دست مریزاد بابت توسعه مترو می گویند بیخود کرده اید که مترو ساخته اید!

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه در زمينه ناوگان ريلی، محدوديت های زيادی وجود دارد، اظهار كرد: دولت که به تهران كمك نمی كند و منابع شهرداری تهران هم که محدود است و در این میان، مديريت شهری نمی تواند معجزه كند.

دنيامالی با بيان اين كه در مورد عملكرد مديريت شهری بايد درست قضاوت كنيم، تصريح كرد: فراموش نكنيم كه مسئول تأمين واگن های ناوگان ریلی و اتوبوس های ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، فقط شهرداری تهران نيست و دولت هم باید 50 درصد از هزینه های مربوطه را تأمین کند در صورتی كه سهم خود را نمي پردازد.

وی با تأكيد بر اين كه نمی شود دولت پول ندهد اما مقصر مسائل و مشكلات موجود را شهرداری تهران بدانيم، اضافه كرد: فرض بر اين بوده كه دولت به توسعه مترو كمك می كند اما حالا که در ميانه راه هستيم، دولت كمك نمی كند و به جای دست مريزاد به مديريت شهری بابت توسعه مترو، می گويند بيخود كرده ايد که مترو ساخته ايد!

*كارهاي بزرگي با وجود رُكود کشور در مترو انجام شده است

رئيس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اين كه در 10 سال اخير، وضعيت مترو بسيار بهتر شده و طول تونل ها، تعداد ايستگاه ها و شمار واگن ها با وجود رُكود در کل کشور، چند برابر شده، اظهار كرد: در دهه گذشته، كارهای بزرگي در مترو انجام شده و باور ما اين است كه دولت بايد به مديريت شهری كمك كند که نمی کند.

دنيامالی با بيان اين كه اگر واقع بينانه قضاوت كنيم، در این سال ها شهرداری تهران كارهاي بزرگ و خوبي در مترو انجام داده، تصریح کرد: البته اگر دولت با شهرداری تهران همکاری مي كرد، كارهای بزرگ تر و بهتري هم انجام می شد.

وی در پايان با تأكيد بر اين كه دولت ها در سال های اخير با مدیریت شهری مشكل داشته اند اما در این میان یک تفاوت وجود دارد، خاطرنشان كرد: فرق دولت فعلی با دولت قبلی در اين است كه آن دولت پول نمی داد و لبخند هم نمی زد اما اين دولت پول نمی دهد ولی لبخند می زند!

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Italy
رضا
۱۱:۵۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
با سلام .باتشکر از گزارش شما
Italy
علی محمدی
۱۱:۱۶ ۰۷ آذر ۱۳۹۵
با سلام خدمت شما دوستان.لطفا این مطلب بنده رو به گوش مسئولین مترو برسونید یا خوتون یه گزارش بگیرید.استگاه مترو کرج قبلا یه پل اهنی برای خروج مسافرین از مترو داشت و مسافرین از این راه راحتی خروج میکردن ولی چند وقتی هست بدون برنامه ریزی و جایگزینی هیچ مسیری این پل برداشته شده و مسافران به طرز وحشتناکی از پله ها استفاده میکنند.در بین فشار ازدحام باعث شد برخی از مردم از پله های مترو به زمین بخورن و اینکه برخی مشکلات برای خانمها برای خروج اتفاق میوفتد.اعتراض خودمونو به مسئولین مترو رسانیدیم و جالب اینکه این دوستان در پاسخ به ما گفتن ما گفتیم ولی مسئولین هیچ پاسخی نمیدن..لطفا این موضوع رو هم پیگیری کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
BRT هاشونم بدتر از متروئه . برا اینکه به جای اینکه از روی پلای هوایی رد شن میان وسط ترافیک گیر میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۵
والا من که هروز میرم اداره با مترو میرم همیشه شلوغه حتی شده شهروندان موقع سوار شدن همدیگرو کتک میزنند. خواهشمندم مسئولین رسیدگی کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
حق با مسئولان پول نیست
ما باید تحمل کنیم خلاصه تو ایران زندگی مبکنیم و امنیت داریم و شغل و رفاه داریم برای ما مهم کشورمون نه مترو و....
انشاا...وضع معیشت مردم خوب شه
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
مشکل مترو تهران با افزایش چند واگن حل نمیشه ،مشکل مهاجرت به تهران باید متوقف بشه،اگر کار و اشتغال در شهرستان ها و روستا ها ایجاد بشه ،مردم چرا در تهران حاشیه نشین شونند که اون هم مشکلات خودشو داره ،باید مشکل بطور اساسی حل شود
Germany
m
۱۰:۳۰ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
با سلام چرا مثل اتوبوسرانی ازبخش خصوصی استفاده نمیکنن ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
حیف این 60 - 70 میلیارد دلاری که خرج مترو کردن و با یک دهم اون میتونسن با زدن پلای هوایی رو خیابونا برا BRT ها ده برابر مترو مسافر میبردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۰۵ آذر ۱۳۹۵
مردم مقاومت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
هر کی رو میبینی از جاهای دور پاشده رفته تهران زندگی کنه
معلومه در حالت انفجار جمعیت قرار میگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
هرچقدر هم واگن بخرند ایستگاه جدید راه اندازی کنند بازهم تعداد مهاجران از شهرها به تهران بیشتر میشه و همین وضع تکرار میشه
در مراکز استانها اگه یه کم امکانات بیشتر بگذارید تهران از حالت انفجار درمیاد
الان اکثر تهرانیها رو روستاییها و مردم شهرستانهای کوچک تشکیل میدهند
Iran (Islamic Republic of)
غلام حسین
۲۱:۵۶ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
سلام ضمن تشکر صمیمانه از مجموعه خدمتگذاران مخلص درشهرداری که قطعا خداوند اجروپاداش آنهارا خواهد داد چرا از صنعتگرانی که واگن ساز هستند استفاده نمیشود واقعا بعنوان یک سوال برای مردم مطرح است آیا نمی توان با ترکیب دانشگاه و تولید کنندگان واگن رضایت خداوند متعال را جلب کنیم ومنتظر وزارت خانه و ...........نباشیم این ترکیب میتواند زمینه ای را فراهم آورد که سالهای سال رافع نیاز داخل باشد.هر سال در فصل زمستان شهرداری بابت محافظت درختان ودر همین ردیف......مشمع کشی میکند در نقاط مختلف با جه مشکلاتی در حالیکه برای پایتخت ایران اسلامی میتوان با طراحی مشمع در قالب کیسه ارتقا بخشید وکار ونمای تهران را بهتر به معرض نمایش قرار داد..منتظر کیسه سازان چینی نباشیم ما میتوانیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
این همه پول بیت المالو دادن چند خط مترو برای تهران زدن .ولی بقیه شهر های پر جمعیت تو همون خط اولشونم موندن.مگه اونی که تهران زندگی می کنه ایرانی تره تا بقیه؟می دونم پخش نمی کنید چون خودتون تهرانی هستین!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
خواهشا یه بررسی بفرمایید که پول یه قطار چقدره . به مردم اطلاع رسانی کنید بدونیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
پول هر واگن چقدره ؟؟ پول یه قطار چقدر میشه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قشر ضعیف مردم
۱۸:۵۱ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
به مردم میگن از حمل و نقل عمومی استفاده کنید . اما تو خط سه جا برای ایستادن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۴ آذر ۱۳۹۵
اگه واقعا به خاطر اینه که دولت پول نمیده خدا ازشون نگذره که مردم و اینطور سرگردان میکنن.
آخرین اخبار