شیطان چهارچـــرخ +عکس

خودروهای همه‌جارو دوزیست که با نام مخفف AATV شناخته می‌شوند، نوع خاصی از ATVها هستند که به واسطه ویژگی خاص دوزیست بودن، یعنی توانایی عملکرد در خشکی و آب، از نمونه‌های معمولی ATV‌ها متمایز می‌شوند.

گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان - خودروهای همه‌جارو دوزیست که با نام مخفف AATV شناخته می‌شوند، نوع خاصی از ATVها هستند که به واسطه ویژگی خاص دوزیست بودن، یعنی توانایی عملکرد در خشکی و آب، از نمونه‌های معمولی ATV‌ها متمایز می‌شوند.

AATV‌ها معمولا از جمله خودروهای همه‌جا‌رو بسیار توانمند و جان‌سخت هستند که بی‌نیاز به بیان قیمت فروش آنها نیز همچون ویژگی‌های برترشان بسیار خودنمایی می‌کند.

شیطان چهارچـــرخ +عکس

شرپا قوم تبتی ساکن در رشته کوه‌های هیمالیا در جوار نپال هستند که روزگار خود را به زندگی در یکی از سرسخت‌ترین سرزمین‌های این کره خاکی از دیدگاه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی می‌گذرانند. شرپا در زبان تبتی به معنای «مردمان شرقی» نامی است که همواره در سرسختی و همت الهام‌بخش نامگذاری برخی خودروهای خاص از جمله رنو شرپا شده است. خودرو همه‌جا رو دوزیست روسی شرپ (SHERP) نیز از همین نام الهام گرفته است.

خودرو همه‌جارو دوزیست دونفره شرپ کار طراحی و مهندسی‌شده تیمی از مهندسان، ورزشکاران و شکارچیان روس است که برای اولین‌بار ایده آن در سال 2012 آغاز شد. این تیم خبره با همفکری و مدنظر قراردادن تمام ویژگی‌های مورد نیاز برای ساخت یک خودرو توانمند در مسیرهای ناهموار موفق به خلق خودرویی شدند که با توجه به ویژگی‌های نهایی درخور توجه شرپ نامگذاری شده است.

شیطان چهارچـــرخ +عکس

این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر 3400×2520×2300 میلی‌متر است. ویژگی‌های خاص ابعادی شرپ به همین‌جا ختم نمی‌شود. این خودرو دارای تایرهایی به قطر 1600 میلی‌‌متر است که فاصله بیرونی‌ترین قسمت آنها در محور جلو و عقب تنها به 600 میلی‌متر محدود می‌شود که توان حرکتی درخور توجهی در مسیرهای غیرقابل عبور به همراه دارد.

شرپ از پیشرانه توربو دیزل بسیار کوچک 110 کیلوگرمی کوبوتا ژاپن (Kubota T1505T) به حجم 1.5 لیتر به قدرت 44.3 اسب بخار و حداکثر سرعت موتور 3000 دور در دقیقه بهره می‌گیرد که توان تولید 118 نیوتن‌متر گشتاور را به‌صورت تقریبا خطی از دور 1800 تا 2300 ‌ دارد و استاندارد Tier 4 سازمان EPA ایالات متحده آمریکا و استاندارد Stage III A اتحادیه اروپا را پاس می‌کند. پیشرانه‌های سری 05 کوبوتا یکی از برترین پیشرانه‌ها درزمینه قدرت تولیدی در مقایسه با حجم موتور است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. میزان مصرف سوخت ویژه ترمزی (BSFC) این پیشرانه برابر 348 گرم سوخت بر اسب بخار در ساعت است. به این معنا که این خودرو در ازای تولید حداکثر قدرت 44.3 اسب بخار در طی یک ساعت معادل حدود 15 لیتر سوخت مصرف می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس 5 سرعته دستی با قابلیت انتقال نیرو به هر چهار چرخ متصل شده است که وزن 1300 کیلوگرمی شرپ را به حرکت در‌می‌آورد.

شیطان چهارچـــرخ +عکس

طراحی ویژه سیستم حرکتی، شرپ را قادر می‌سازد به حداکثر سرعت 45 کیلومتر بر ساعت وابسته به جهت و سرعت باد (قابل افزایش با تغییر ضرایب گیربکس) در خشکی دست یابد. مینیمم سرعت شرپ در دنده 1 برابر با 1.5 کیلومتر بر ساعت معادل با سرعت خزش با قدرت بسیار زیاد به منظور عبور از موانع بیش از 1 متر و برف سنگین است که حداکثر ظرفیت قدرتی این خودرو همه‌جا‌رو را نمایان می‌سازد. تایرهای سفارشی‌سازی‌شده از نوع بدون تیوپ کم‌فشار شرپ مجهز به سیستم تنظیم فشار باد اتوماتیک با ابعاد غول‌پیکر خود موجب شناوری خودرو بر سطح آب شده و شرپ قادر است به کمک پره‌ای‌بودن آج تایر در آب به حداکثر سرعت 6 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

با این اوصاف پیچ تخلیه ویژه‌ای در کف اتاق برای شست‌و‌شو و یا تخلیه آب وارد شده به اتاق تعبیه شده است.

شیطان چهارچـــرخ +عکس

میزان مصرف سوخت شرپ وابسته به نوع استفاده بسیار متفاوت است اما به‌طور میانگین پیشرانه کوچک آن در هر ساعت بین 2 تا 3 لیتر گازوئیل مصرف می‌کند. باک استاندارد شرپ معادل 58 لیتر ظرفیت دارد اما برای مقاصد خاص و سفرهای پرفشار اکتشافی این خودرو می‌تواند به 4 باک اضافه 50 لیتری دیگر مجهز شده و در نهاید ظرفیت کلی 258 لیتری را به ارمغان آورد که برد و توان فنی قابل توجهی را برای شرپ به همراه خواهد داشت. جالب‌تر آنکه در صورت سفارش مشتری شرپ با آپشن دیگری تجهیز خواهد شد که 50 لیتر سوخت اضافه را نیز در تایرهای خود جای خواهد داد.

برای خودرویی چون شرپ با ویژگی‌های فنی و حرکتی ویژه مکان‌های خارج از دسترس انسان نمی‌توان انتظار آپشن‌های ویژه داشت اما با وجود طراحی دونفره شرپ، این خودرو در بخش عقبی به اندازه 4 تختخواب ظرفیت رفاهی به همراه دارد. با وجود برزنتی‌بودن روکش انتهایی خودرو در زیر آن چارچوب فلزی مقاومی به منظور ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است. اتاق دارای سیستم گرمکن اتوماتیک است و رنگ بدنه خودرو با روکش ویژه و بسیار بادوام پلیمری پوشیده شده است. همچنین به منظور کاهش صدا و دمای پیشرانه در زیر اتاق خودرو از سیستم عایق‌بندی صوتی و حرارتی ویژه‌ای بهره‌گیری شده است.

سیستم هدایتی ویژه شرپ ضمن آنکه فرمان‌پذیری ویژه‌ و پایداری زیادی را به همراه دارد، این خودرو را قادر می‌سازد تنها در دایره‌ای به اندازه طول 3.4 متری خود گردش کند چرا‌که سیستم انتقال نیروی چرخ‌های سمت راست و چپ مستقل از یکدیگر عمل کرده و شیوه دورزدن خرچنگی یا تانک مانند را برای شرپ فراهم می‌کند. از این رو با این خودرو به ظاهر بدقواره می‌توان مانورهای جالب توجهی در مسیرهای تنگ و دشوار بیراهه‌های کوهستانی داد.

منبع: عصر خودرو

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.