سازمان نظام پرستاری به دنبال دعوا نيست/ افزایش ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی

ریس سازمان نظام پرستاری گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی از 50 درصد به بالای 90 درصد رسید و این رقمی بیش از سه برابر است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آدابی رییس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری که به مناسبت روز پرستار صبح امروز در سازمان برگزار شد، با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی وظایفی در جامعه دارند، گفت: در حادثه آتش سوزی پلاسکو، ساختمان پلاسکو کانون اطفا حریق بوده و هر سازمان و نهادی از یک ساختار شروع می‌شود و یک عضو سپس کل عضو را درگیر می‌کند.
 
وی با بیان اینکه اگر وزارت بهداشت توصیه‌های سازمان‌های غیر دولتی را جدی نگیرد ممکن است دچار فروپاشی شود، اظهار داشت: متاسفانه در بحث طرح نظام سلامت اختلاف طبقاتی ایجاد شده و همین عامل یک درد برای جامعه است.
 
رئيس سازمان نظام پرستاری گفت: درآمد کلان پزشکان نتيجه طرح تحول سلامت است که به يک درد اجتماعی تبديل شده است.

آدابی افزود: متأسفانه اکنون کشور دچار يک درد اجتماعی است و آن اينکه طرح تحول سلامت به علت غيرکارشناسی بودن نه تنها شکاف طبقاتی بين پزشک و پرستار بلکه بين پزشکان و ساير اقشار جامعه ايجاد کرده است.

وی گفت: سازمان نظام پرستاری به دنبال دعوا نيست اما سؤال ما اين است زماني که حداقل دستمزد 812 هزار تومان اعلام شده است و به سختی در سال آينده به يک ميليون تومان می‌رسد چطور يک پزشک متخصص ماهانه چند صد ميليون مي گيرد.

رئیس سازمان نظام پرستاری عمده درآمد سازمان ما از بخش رفاهی، از محل آموزش‌ها از حق عضویت و بحث بیمه تأمین می‌شود. دولت از لحاظ مالی در این دوره به ما کمک نکرد اما خدا کمکمان کرد و از لحاظ مالی زیاد در مضیقه نبودیم.

آدابی گفت:‌ انتقاد به معنای دشمنی نیست ما معتقدیم وزارت بهداشت با منابع کنونی می‌تواند 10 برابر راندمان داشته باشد. بنده 10 سال سابقه بیمارستان‌داری دارم و می‌گویم که تنها هزار میلیارد برای تخفیف هزینه‌ها و هزار میلیارد برای بازسازی بیمارستان نیاز است که با این بازسازی می‌توان بیمارستان را برای 5 تا 10 سال سرپا نگه داشت.

وی تصریح کرد: وزیر بهداشت نباید پزشک متخصص باشد و اینکه درمان باید از انحصار پزشکان خارج شده و برای این کار اجازه دهند پزشکان صاحب نام همسایه وارد کشور شده و طبابت کنند، همچنین تعرفه‌ها نادرست اضافه شده و نیاز است که این تعرفه‌ها به وضعیت قبل از اجرای طرح تحول برگردد، زیرا قرار نبود پزشکان در این طرح متمول شوند و تنها باید پرداختی از جیب مردم کاهش می‌یافت.

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی از 50 درصد به بالای 90 درصد رسید و این بیش از سه برابر شد و در نتیجه فشار کاری پرستاران بسیار بالا رفت و این قشر در معرض سندروم کوراشی یعنی مرگ ناشی از کار زیاد شدند و باید بگویم در هیچ  کجای دنیا به این شکل از نیروی انسانی کار نمی‌کشند.

آدابی ادامه داد: سازمان‌های غیردولتی نقش‌هایی در جامعه دارند و یکی از این نقش‌ها دیده‌بانی است؛ سازمان‌های مردم نهاد به شکل منطقی وضعیت کشور را بررسی می‌کنند و مشکلات را پیش روی سیاست‌گذاران قرار می‌دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار