اختصاص جزیره‌ای دور افتاده و سیل‌خیز در بنگلادش برای مسلمانان روهینگیا

کشور فقیر و پرجمعیت بنگلادش، جزیره‌ای دور افتاده را برای اسکان موقت مسلمانان روهینگیا که از خشونت‌ها در میانمار فرار کرده‌اند، در نظر گرفته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛ با افزایش خشونت های ارتش میانمار، صدها مسلمان روهینگیا از این کشور فراری شده و به سمت کشورهای همسایه به ویژه بنگلادش سرازیر شده‌اند. مسلمانان روهینگیا در مسیر رسیدن به بنگلادش با خطرات بسیاری مواجه هستند و تاکنون چندین قایق آوارگان روهینگیا غرق شده و تمام سرنشینان آن جان خود را از دست داده اند.

کشور پرجمعیت و به شدت فقیر بنگلادش برای مدیریت سیل مهاجران از میانمار، طرحی را اجرا خواهد کرد که به موجب آن تمام مسلمانان روهینگیا که قصد ورود به بنگلادش را دارند، در چادرهای موقتی که در یکی از جزایر متروک و دورافتاده این کشور مستقر شده اند، به طور موقت اسکان داده می شوند. این جزیره مستعد جاری شدن سیل است و همواره در ماه های پربارش سال بخش قابل توجهی از آن زیر آب می رود.

دولت داکا اعلام کرد در بنگلادش از مسلمانان روهینگیا استقبال نمی شود و از نیروهای مرزی این کشور خواسته شده تا آن دسته از مهاجرانی را که قصد دارند بطور غیرقانونی از مرز عبور کنند، به کشور خود بازگردانند.

با این وجود، طی 10 روز اخیر حدود 125 هزار نفر از مسلمانان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند. این افراد به 400 هزار نفری پیوستند که در گذشته از میانمار فرار کرده و در اردوگاه های موقت بنگلادش مستقر شده‌اند.

مشاور سیاسی نخست وزیر بنگلادش در این باره گفت: ما تا جاییکه بتوانیم جلوی ورود اقوام روهینگیا را به کشورمان می گیریم. ما از آژانس های بین المللی درخواست کمک کرده ایم تا بتوانیم چادرهای موقت مسلمانان روهینگیا را به مکانی برای زندگی، در جزیره «تنگار چار» تبدیل کنیم. باید توسعه این جزیره مورد توجه قرار بگیرد.

«لئونارد دایل»، سخنگوی سازمان جهانی مهاجرت، گفت: صحبت درباره اختصاص این جزیره به مهاجران از چند سال پیش مطرح بود؛ اما شخصا در روزهای اخیر مطلب تازه ای درمورد آن نشنیدم.

این جزیره در خلیج بنگال واقع است و 11 سال پیش در دلتای بنگلادش پدید آمد. جزیره تا نزدیک ترین منطقه ساحلی مسکونی حدود 2 ساعت با قایق فاصله دارد. جزیره در ماه های ژوئن تا سپتامبر درگیر سیلاب های مداوم است و وقتی دریا آرام باشد، دزدان دریایی به جزیره می آیند تا با ربودن ماهیگیران، از خانواده آنها اخاذی کنند.

 این جزیره فاقد هرگونه جاده و یا ساختمانی است. سازمان های حقوق بشر از اختصاص چنین جزیره ای برای مهاجران میانمار به شدت انتقاد کردند؛ اما دولت بنگلادش اعلام کرد امکانات دیگری برای اسکان این افراد در اختیار ندارد.

 

انتهای پیام/

جزیره‌ای سیل‌خیز در بنگلادش برای اسکان مسلمانان روهینگیا در نظر گرفته شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار