معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان:

به فضای فیزیکی مدارس بیشتر توجه شود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان گفت: فضای باز، خلاق و انسانی مدرسه، یادگیری را برای دانش آموزان لذت بخش، مداوم و عمیق می‌کند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ محمد حسین اردشیر ،معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان در جمع مدیران منطقه پاپی ، محیط یادگیری مناسب را از مهمترین پایه‌های کیفیت بخشی به حساب آورد و افزود: یعنی هر گاه فضای مدرسه باز، خلاق و انسانی باشد یادگیری مداوم، لذت بخش و عمیق خواهد بود؛ و دانش آموزان در این فضا رغبت و انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند.

وی خاطر نشان کرد: در کیفیت بخشی به امور مدرسه در ابعاد آموزشی و پرورشی باید به بازسازی الگوی روابط درون مدرسه‌ای و آموزش‌های لازم برای توانمندسازی دانش آموزان توجه جدی شود تا با کمک الگوی مناسب کیفیت بخشی، دانش آموزانی توانمند، مستقل، پژوهشگر و متدین تربیت شود.

اردشیر در ادامه به برخی از راهکار‌های ارتقاء کیفیت آموزشی اشاره کرد و افزود: توجه به فضای فیزیکی مدرسه در همه ابعاد از جمله میز و نیمکت مناسب، رنگ کلاس‌ها و. روابط انسانی مطلوب بین کارکنان و دانش آموزان و اولیا با هدایت و دلسوزانه مدیر، ارتباط و تعامل دوسویه بین دانش آموزان به عنوان عنصر اصلی و محوری در تعلیم و تربیت، و توجه جدی به نیاز‌های آموزشی و پرورشی دانش آموزان در مدرسه از قبیل: کتابخانه، نمازخانه، کارگاه‌های علمی و رایانه، آزمایشگاه، زمین بازی مناسب، وسایل و امکانات ورزشی و...، کیفیت بخشی به جلسات شورای معلمان با طرح مسایل علمی و کاربردی و تشکیل کارگاه‌های آموزشی، هدایت معلمان به آموزش‌های خلاق و استفاده از یادگیری مشارکتی توسط خود دانش آموزان و استفاده از روش‌های تدریس بارش مغزی برای توانمندسازی‌دانش آموزان در حل مسایل روزمره و زندگیاز جمله مواردی است که می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش منتهی شود.

وی توجه به کلاس‌های جبرانی و تقویتی و ارایه برنامه منظم مطالعه به دانش آموزان، توجه جدی به بانک جایزه در مدرسه و تشویق دانش آموزان و توجه جدی به ساعت ورزش در مدارس و نیز برگزاری مسابقات علمی در مدارس را از جمله موارد دیگری برشمرد که به نشاط، پویایی ورغبت بیشتر دانش آموزان به یادگیری موثر است.

اردشیر در ادامه بر این نکته تاکید کرد: مدیران باید تلاش کنند تا جو و فضای مدرسه دوستانه، انسانی و متعامل باشد و ادامه داد: دانش آموزان امروز بر خلاف گذشته فراتر از یادگیری‌های سطحی و حافظه محور به یادگیری‌های مفهومی و عمیق، کسب مهارت‌های زندگی و مهارت‌های اجتماعی نیازمندهستندو مدیران باید با این رویکرد به دنبال تربیت دانش آموزانی خلاق، پرسشگر، اهل تحقیق و پژوهش، کارآفرین و نوآور باشند.

انتهای پیام/د

کیفیت بخشی به آموزش با ایجاد خلاقیت در فضا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.