رییس مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد:

شیوع دیابت در استان یزد بالاتر از میانگین کشوری است

رییس مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت:براساس آخرین آمار میزان شیوع دیابت در افراد بالای 30 سال در کشور و استان به ترتیب 11 و 18 درصد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ مسعود رحمانیان رییس مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد با بیان اینکه میزان شیوع دیابت در این استان بالاتر از میانگین کشوری است گفت: براساس آخرین آمار میزان شیوع دیابت در افراد بالای 30 سال در کشور و استان به ترتیب 11 و 18 درصد است.

رحمانیان افزود: همچنین 22 درصد جمعیت بالای 40 سال استان مبتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه از مجموع جمعیت یک میلیون و 50 هزار نفری استان 90 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند، اظهار کرد: 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارند.

استان یزد جزء استانهای کم تحرک کشور است

رحمانیان گفت: در 15 سال آینده شیوع بیماری در این استان دو برابر می شود و این یک فاجعه و متاسفانه یزد در زمینه شیوع بیماری دیابت جزو سه استان نخست کشور است.

وی با بیان اینکه 55 درصد مردم شهر یزد مبتلا به چاقی هستند افزود: همچنین استان یزد جزو استانهای کم تحرک کشور است.

رحمانیان تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، چاقی، افزایش چربی خون و فشار خون بالا را از عوامل بیماری دیابت بیان کرد و گفت: استرس و عوامل ژنتیکی نیز مستعد کننده بیماری است.

رییس مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت استان نیز بااشاره به طرح ملی مطالعاتی کوهورت، آینده نگر، با هدف پیشگیری از عوامل خطر بیماری های غیرواگیردار بویژه دیابت در شهر شاهدیه خاطرنشان کرد : در این طرح افراد این منطقه در یک بازده زمانی 10 ساله، بصورت دقیق مورد بررسی بیماریهای قرار می گیرند.

این مسئول یکی از عوامل اصلی انتخاب شهر شاهدیه یزد را به عنوان پایلوت این طرح ، مهاجرت بسیار کم این شهر ذکر کرد و افزود: تا کنون 10 هزار نفر در این شهر مورد معاینه قرار گرفته اند.

رئیس مرکز دیابت استان با بیان اینکه 33 هزار بیماری دیابتی در این مرکز پرونده دارند افزود: همچنین دو هزار و 200 مادر دیابتی باردار در این مرکز پرونده دارند.

وی شعار هفته جهانی دیابت در استان یزد را 'زندگی با سلامتی شیرین است اعلام کرد و گفت: تغذیه سالم، تحرک بدنی ، کاهش استرس و غربالگری از عوامل پیشگیری از دیابت است.

این مسئول از اجرای طرح مدارس حامی دیابت در 700 مدرسه استان خبر داد و اظهار کرد: آموزش، نحوه مقابله با بیماری، اقدامات حمایتی و تشخیص زودهنگام آن در مرحله نهفته و پیش بالینی از جمله اهداف اجرای این طرح است.

انتهای پیام/ ی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار