وزیر جهاد کشاورزی در سفر اراک؛

تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی است /تولید مرغ کشور بیش از نیاز بازار است

وزیر جهاد کشاورزی در سفر اراک گفت: تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی است.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی  دیشب در نشست با فعالان و تشکل‌های بخش کشاورزی استان مرکزی در اراک گفت: تکمیل زنجیره تولید تنها راه تثبیت شکوفایی اقتصادی است و تولید و رقابت در بازار مصرف محصولات کشاورزی هم به زنجیره تولید وابسته است.

حجتی با عذر خواهی از نواقص موجود افزود: با وجود همه تلاش‌هایی که در بخش کشاورزی، دامداری و زراعت در سطح کشور انجام شده هنوز کاستی‌هایی وجود دارد و جهاد کشاورزی تلاش می‌کند برنامه ریزی مدون برای کشت محصولات مورد نیاز کشور داشته باشد تا شاهد انبوه تولید و یا کمبود برخی محصولات در هر دوره نباشیم.

وی با پرداخت یارانه به محصولات کشاورزی در کشور‌های مختلف هم اشاره و اضافه کرد: اتحادیه اروپا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال به محصولات کشاورزی یارانه پرداخت می‌کند و کشور ترکیه هم با کمک یارانه، محصولات کشاورزی خود را صادر می‌کند.

اقتصاد کشاورزی جدید متکی بر آبیاری‌های نوین و کشت گلخانه‌ای

وزیر جهاد کشاورزی به فعالیت کشاورزی گلخانه‌ای ساوه هم اشاره کردو ادامه داد: اقتصاد کشاورزی جدید متکی بر آبیاری‌های نوین و کشت گلخانه‌ای است و این کار باید در استان مرکزی با جدیت بیشتری پی گیری شود.

وی بیان کرد:کشت گلخانه‌ای  در اراک ظرفیت قابل توجهی دارد و با استقرار کشاورزی نوین می‌توان بسیاری از سبزیجات مورد نیاز را در فضای گلخانه‌ای تولید کرد.

حجتی تصریح کرد: توجه به زنجیره از مزرعه تا سفره در بخش کشاورزی امری ضروری است و بخش کشاورزی در حوزه تامین نهاده‌های کشاورزی و زنجیره مزرعه تا سفره نیازمند تدوین راهبردی اقتصاد محور است.


تولید مرغ کشور بیش از نیاز بازار است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نیاز بازار مصرف کشور به گوشت مرغ، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال برآورد شده و این در حالی است که ظرفیت تولید گوشت مرغ کشور، سه میلیون تن در سال است.

حجتی اضافه کرد: جهاد کشاورزی تلاش می‌کند تا مشکلات فعالان بخش‌های مختلف کشاورزی را برطرف و با استفاده از رویکرد‌های گوناگون، توسعه و تقویت این حوزه را دنبال کند.

وی تصریح کرد: کشور‌های توسعه یافته از ظرفیت‌های ارزشمند بخش غیردولتی در حوزه کشاورزی بهره‌مند هستند و دولت‌ها در این مسیر، تنها سیاست گذاری می‌کنند و دامداران در کشور هلند هرگز نگران خریدار و قیمت محصولات تولیدی خود نیستند چرا که تعاونی مسئول مستقیم خرید است.

تولیدات متنوع استان مرکزی در بخش کشاورزی

سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی هم در این نشست گفت: تولیدات بخش کشاورزی استان مرکزی شامل شیر، گوشت سفید و قرمز، و انواع میوه، علاوه بر تامین نیاز داخل استان به بسیاری از استان‌های همجوار هم صادر می‌شود و این استان علاوه بر مزیت‌های صنعتی در بخش‌های مختلف کشاورزی، ظرفیت‌های ارزشمندی دارد.

آقازاده با بیان اینکه نزولات آسمانی در زمستان سال جاری در مقایسه با سال گذشته، ۸۰ درصد کاهش دارد که در ۷۰ سال گذشته بی سابقه بوده است افزود: رفع مشکلات و تنگنا‌های مختلف کشور به ویژه در حوزه کشاورزی با مشارکت هدفمند همه دستگاه‌های اجرایی و حمایت دولت از بخش خصوصی امکان پذیر است.

در این نشست، همچنین تشکل‌های کشاورزی، دامپروری، باغی و زراعی استان مرکزی مشکلات خود را مطرح کردند.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.