سرور دانش: موضع علمای افغانستان درباره صلح، موثر و سازنده است

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان از فتوای متفقه علمای کشور در پیوند به وضعیت موجود کشور استقبال کرد.

دانش: موضع علمای افغانستان درباره صلح، موثر و سازنده استبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری اسلامی افغانستان از فتوای متفقه علمای کشور در پیوند به وضعیت موجود کشور استقبال کرد.

معاون رئیس جمهور افغانستان که دریک برنامه افطاری به مناسبت ماه مبارک رمضان در دفتر ارتباطات مردمی خویش در جمع اعضای کابینه و اراکین بلند پایه دولتی سخن می گفت، موقف علمای کشور را در خصوص جنگ و مبارزه با تروریسم نه تنها برای افغانستان که برای جهان اسلام مؤثر و سازنده خواند.

در یک مورد بی پیشینه بيش از دو هزار تن از علمای کشور در یک اجلاس عمومی که امروز در تالار خیمه لویه جرگه برگزار شد، انتحار و انفجار را از نظر دین مبین اسلام مردود وحرام اعلام داشته و به آتش بس و سرانجام تأمین صلح در افغانستان تاکید کردند.

معاون رئیس جمهور افغانستان ضمن استقبال از فتوای متفقه علمای کشور مبنی برحرمت جنگ، حملات انتحاری و انفجاری گفت که صدها عالم دین در اجلاس امروز خود به صراحت و به صورت متفق القول فتوا داده اند که اعمالی چون حملات انتحاری و انفجاری از نظر دین اسلام مشروعیت ندارد.

دانش با اشاره به اینکه صلح یک ضرورت حیاتی برای مردم افغانستان است، تلاش های علمای جهان اسلام را در نشست اندونیزیا و موارد مشابه برای تأمین صلح و ثبات دایمی در افغانستان ستودنی خواند.

وی همچنین گفت که هیأت رهبری حکومت از همه ادارات دولتی می خواهد تا زمینه اجرایی شدن این فتوای متفقه را توسط برنامه های عمل خود فراهم کرده وهمه ادارات در جهت تأمین صلح و تطبیق فتوای علمای کشور سهم گیرند.

وی مشخصا از وزارت ارشاد، حج و اوقاف نیز خواست که متن فتوای متفقه علمای کشور را به همه ادارات دولتی در سراسر کشور فرستاده و از طریق مساجد و منابر در جهت تبلیغ و تطبیق آن اقدام کند.

یاد آوری می گردد که در اجلاسی با حضور بیش از دو هزار عالم دین که در تالار خیمه لویه جرگه امروز درکابل برگزا رشد، موارد ذیل به عنوان فتوای متفقه علما در رابطه به وضعیت موجود کشور صادر شده است:

1. مبارزه مسلحانه و انجام سایر اعمال تحت نام جهاد در مقابل جمهوری اسلامی افغانستان که 99 فیصد مردم آن مسلمان است و قانون اساسی آن در سطح منطقه از همه بیشتر اسلامی می باشد، هیچگونه جواز شرعی ندارد. براساس نصوص دینی حکم جهاد تنها از صلاحیت دولت اسلام(حاکم مسلمان) است.
2. با در نظر داشت اینکه جنگ در افغانستان روز به روز طولانی شده می رود و در جنگ فعلی به صورت روزانه ده ها تن از طرفین و مردم عام کشته می شوند و با تداوم جنگ هیچگونه فایده مرتب نشده، بلکه منفعت آنرا دشمنان بر می دارند، فلهذا طرفین جنگ، حکومت و طالبان باید به مذاکرات صلح حاضر شده و به این مصیبت نقطه پایان بگذارند.
3. در اسلام انتحار و انفجار هیچ نوع اساس شرعی ندارد، پس به همین دلیل تمام حملات انتحاری، ترور، قطاع الطریقی و هراس افگنی به صورت قطعی حرام می باشد، ارتکاب، تمویل و مساعدت آنها ناروا و غیر مشروع می باشد.
4. هر آنکسی که به صلح گردن نمی نهد، به نزد الله(ج) و رسول الله(ص) مسؤل بوده و به صورت آشکارا از اوامر الله تعالی نافرمانی می کند.
5. جامعه افغانی یک جامعه اسلامی است، ترویج هرنوع مفاسد دینی و اخلاقی و تمام اعمالی که در تضاد با اساسات دینی باشد و باعث انحراف جوانان می گردد، مردود بوده و باید از آن جلوگیری به عمل آید.
6. ایجاد تفرقه، تعصب و تبعیض در میان مسلمانان به اساس قوم، زبان و مذهب و انجام اعمال مشابه به آن که با اساسات دین مبین اسلام در مغایرت قرار داشته و انجام دهندگان چنین اعمال سرپیچی کنندگان از احکام اسلامی شمرده می شوند و ارتکاب این نوع اعمال و یا وسیله شدن برای آن ممنوع بوده و قابل مجازات پنداشته می شود.
7. ما مداخله آن عده افراد، نهادها، گروه ها و کشورهای را که باعث تداوم جنگ در افغانستان گردیده و سبب قتل و نفاق میان افغانها می شود قطعا مردود دانسته و محکوم می کنیم.
قابل یاد آوری است که در جریان اجلاس علما در تالار خیمه لویه جرگه یک حمله کننده انتحاری حین بیرون شدن شرکت کنندگان اجلاس را هدف قرار داد که درآن شماری از علما و همچنین سربازان پولیس به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار