با جاذبه های شهر عجیب و تماشایی «حمامات» در تونس آشنا شوید

شهر حمامات تونس در مکانی شگفت‌‌انگیز و جذاب قرار گرفته است. این شهر به شکلی منظم به دور خلیجی کوچک در شبه‌جزیره کپ بن (رأس الطیب) پیچیده است.

آشنایی با شهر توریستی حمامات تونسبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمامات اصلی‌ترین تفرجگاه گردشگری تونس است. این شهر، با سواحل شنی زیبا و بافت قدیمی (مدینه) حفاظت‌شده، با ظرافتی خاص بازدیدکننده را با فرهنگ و سنت‌های شمال آفریقا آشنا می‌کند. در این شهر، بازدید از اماکن دیدنی اغلب، پس از لم دادن و آفتاب گرفتن، در اولویت دوم قرار دارد. اما اگر دلتان برای ترک ساحل بی‌تابی می‌کند، باید بگویم که حمامات نقطه آغاز بی‌نقصی برای کاوش در سایر جاذبه‌های گردشگری شبه‌جزیره کپ بن است.

۱) محله مدینه

بافت قدیمی حمامات، که با دیوارهای اصیل متعلق به قرن پانزدهم میلادی محصور شده است، به دهلیزی تو در تو از کوچه‌های باریک پیچ در پیچ می‌ماند که گنجینه‌ای از معماری سنتی حفاظت‌شده تونس را در خود جای داده است. برخی از کوچه‌راه‌های بافت قدیمی سرپوشیده هستند و همین امر باعث می‌شود گرمای تابستان این محله به سایه و خنکی تبدیل شود و کاوش در این محله استراحتی خوشایند و به دور از گرمای سوزان خورشید باشد. در این محله، فرصت خوبی برای خرید خواهید داشت. کالاهای محلی شامل پارچه‌های گل‌دوزی‌شده، سرامیک، محصولات چرمی و فرش در مغازه‌های مدینه عرضه می‌شوند. اما یادتان باشد که قیمت این اجناس در مغازه‌های بافت قدیمی اغلب بالاتر است.

۲) فرهنگسرای حمامات (ویلای سباستین)

در منطقه هتل‌نشین جنوبی حمامات (در آن سوی هتل کانتیننتال)، فرهنگسرایی در دل ویلای مجلل سباستین قرار دارد. جرج سباستین ثروتمندی رومانیایی است. او نخستین نفر از موج عظیم اروپایی‌های ثروتمندی بود که، در اوایل قرن بیستم میلادی، در حمامات ساکن شدند. ساختمان ویلای سباستین در دهه ۱۹۲۰ میلادی بنا شده است. در ماه ژوئیه و اوت هر سال،‌ باغ‌های زیبای این ویلا میزبان جشنواره بین‌المللی موسیقی و نمایش حمامات هستند. این جشنوراه بزرگترین رویداد سالانه این شهر به شمار می‌رود. اگر سفری به این شهر داشتید، بازدید از ویلای سباستین را از دست ندهید.

اگر سری به ویلای سباستین زدید و به تاریخ نیز علاقه داشتید، آنقدر در امتداد ساحل پیش بروید (حد فاصل کلاب سامیرا و هتل تانفوس) تا به محل حفاری پوپوت برسید. پیش از این، در این محل یک آبادی رومی با همین نام قرار داشته است. ویرانه‌های به‌جامانده از این آبادی پراکنده هستند و بنابراین، بازدید از این محل تنها برای مشتاق‌ترین علاقه‌مندان تاریخ جذاب خواهد بود.

3) قصبه

قصبه (قلعه) حمامات، که بنایی متعلق به قرن سیزدهم میلادی است، به خوبی قصبه شهر سوسه نگهداری نشده است و به همان اندازه نیز باابهت نیست. اما این قلعه کاملا ارزش بازدید دارد. موزه جالبی داخل این قلعه راه‌اندازی شده است که تاریخ تاراج حمامات به دست دزدان دریایی رنگی‌پوش و اشغال متعاقب آن به دست اسپانیایی‌ها را شرح می‌دهد. از باروهای قلعه بالا بروید تا از منظره باشکوه محله مدینه و بندر ماهیگیری زیبای آن لذت ببرید.

4) نابل

نابل بزرگ‌ترین شهر شبه‌جزیره کپ بن است. در حاشیه این شهر ساحل شنی بلندی قرار دارد که خلیج حمامات را کاملا دور می‌زند. نابل با زمین‌های کشاورزی کشت‌کاری‌شده پرباری احاطه شده است و همین امر جمعه‌بازار این شهر را به بازاری پرجنب و جوش از محصولات تازه و بازی‌های محلی و مکانی دوست‌داشتنی برای عکاسان تبدیل کرده است. نابل مرکز صنایع دستی نیز به شمار می‌رود و خریداران می‌توانند سفالینه‌ها و حصیربافی‌های زیبای محلی را از مغازه‌های این شهر خریداری کنند. منسوجات عرضه‌شده در مغازه‌های این شهر، درمقایسه با حمامات، ارزان‌تر است. موزه باستان‌شناسی (خیابان حبیب بورقیبه) فرصتی عالی برای آشنایی با تاریخ شبه‌جزیره کپ بن است. در این موزه، مجموعه‌هایی متعلق به دوران پونی‌ها و رومی‌ها به نمایش درآمده‌اند. اشیاء متعلق به این مجموعه‌ها حاصل حفاری‌های محلی است (البته، بهترین اشیاء به دست آمده از این حفاری‌ها در موزه باردو شهر تونس به نمایش درآمده‌اند).

مکان: ۱۰ کیلومتری شمال حمامات

5) قلیبیه

دژ قلیبیه بر بلندای صخره‌ای ناهموار در بالای شهر قرار دارد. این دژ نخستین بار توسط امپراطوری روم شرقی ساخته شده و بعدها توسط سلسله حفصیان توسعه یافته و مستحکم شده است. دیوارهای دژ قلیبیه به خوبی حفظ شده‌اند. می‌توانید، با بالا رفتن از برج‌های این دژ، دیدی فوق‌العاده بر منطقه داشته باشید و اگر هوا صاف و آفتابی باشد، سیسیل را نیز مشاهده کنید.

مکان: ۷۶ کیلومتری شمال حمامات

6)ساحل حمامات

همان طور که از یک منطقه گردشگری پرطرفدار انتظار می‌رود، ساحل حمامات نیز کاملا جذاب و مسحورکننده است و ارزش بازدید را دارد. عبارتی بهتر از «ماسه‌های سفید و آب‌هایی بلورین» برای توصیف این ساحل یافت نمی‌شود. خوشبختانه، این ساحل از امکانات دیگری نیز برخوردار است که تجربه حضورتان را جذاب‌تر نیز می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند، در ازای پرداخت کرایه، سوار شتر یا اسب شوند. این تجربه نیز از جمله تجربه‌های کاملا جذاب و دیدنی‌ای است که می‌توانید در کنار آب‌های تونس از آن برخوردار شوید.

7)یاسمین حمامات

از بین همه جاذبه‌های فهرستمان، این جاذبه احتمالا مورد توجه تعداد کمتری از گردشگران قرار می‌گیرد. با وجود این، مجموعه یاسمین کاملا ارزش بازدید را دارد. شاید بتوان گفت این مجموعه مدرن‌ترین تصویر از حمامات را به گردشگران ارائه می‌کند. مجموعه یاسمین پر از هتل‌ها، فروشگاه‌ها و رستوران‌های مجلل است و مقصدی ایده‌آل برای سفری یک‌روزه به شمار می‌رود. در این میان، باید به تفرجگاه ساحلی این مجموعه نیز اشاره کرد. اگر بتوانید خودتان را به یکی از رستوران‌های اطراف این تفرجگاه ساحلی برسانید، بعد از ظهری کاملا جذاب در انتظارتان خواهد بود.

8)کارتاژلند حمامات

کارتاژلند مانند دیزنی‌لند از شهرت جهانی برخوردار نیست. اما این مجتمع همچنان یکی از همان پارک‌های تفریحی خارق‌العاده‌ای است که می‌تواند روز فوق‌العاده‌ای را برای بازدیدکنندگان از حمامات رقم بزند. مسلما، در این پارک تفریحی، با دستگاه‌های مختلف شهربازی و مغازه‌ها و رستوران‌هایی بی‌شمار مواجه خواهید شد. اما جذاب‌ترین نقطه کارتاژلند، بدون شک، باغ وحش آن است. بازدیدکنندگان باغ وحش می‌توانند به تماشای مجموعه‌ای کامل از حیوانات اسرارآمیز بنشینند. تفریحات آبی متعددی در این مجموعه قرار دارند که به علاقه‌مندان این امکان را می‌دهند تا خود را، در زیر آفتاب سوزان منطقه، خنک کنند.

منبع:الکوثر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار